Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het besturingssysteem topic  (gelezen 18020 keer)

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #75 Gepost op: 2011/09/09, 15:38:35 »
Eigenlijk best wel interessant dat bijv. SuSE al snel zelfstandig verder is gegaan, maar nauwelijks aftakkingen kent. Ubuntu heeft in zijn/haar korte bestaan al veel meer aftakkingen.
Formeel gezien zijn er kennelijk drie root distributies: Slackware, Red Hat en Debian.

En Epoch (waar o.a. Gentoo op voortborduurd).
En Pardus. Al is Pardus dan wel een stuk nieuwer, maar technisch gezien is Pardus wel een root-distributie aangezien het nergens anders op gebouwd is.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2011/09/09, 15:56:31 »
Ja, er zijn er nog wel meer, Pupy en dergelijke, dat zijn in Linuxland echt 'kleintjes'. Maar je hebt gelijk hoor!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #77 Gepost op: 2011/09/09, 17:01:27 »
Pardus is geen kleintje hoor. Anders zou niet bijna iedere Linux-gebruiker in Turkije incl. de overheid dat gebruiken (de overheid steunt Pardus zelfs).
Gentoo is ook niet klein.
Puppy wel, daar heb jij gelijk in ;)

« Reactie #78 Gepost op: 2011/09/09, 22:39:51 »
Een leuke discussie, maar voor een simpele gebruiker zijn hele andere dingen belangrijk.
Gebruikers-vriendelijkheid en ondersteuning zijn daarin heel belangrijk.
Zo ben ik zelf ooit begonnen (> 10 jaar geleden) met Mandrake/Mandriva, waarvan toen in Nederland bijna geen ondersteuning te vinden was, daar ben ik toen snel vanaf gestapt, terug naar MS.
Toen kwam ik BeaTrix tegen, de eerste distrubutie die ik tegen kwam, die deed wat het beloofde.
Voor de ondersteuning van BeaTrix werd ik doorverwezen naar Ubuntu-nl, waardoor ik gelijk versie 5.04 kon installeren.
In het begin had ik veel hulp nodig, maar doordat ik ooit CP/M 2.2 had herschreven voor de Z80, had ik wel enige ervaring met puzzelen.
Dankzij het goede product en de goede en vriendelijke ondersteuning, zal ik niet snel overstappen :lol:

Stabiliteit, snelheid, veiligheid en uiterlijk.

Wat vinden jullie van BSD? (DesktopBSD bijvoorbeeld?] Je hoor er weinig over, toch is het het niet verkeerd, eindelijk iets wat snel was in VirtualBox en dat nog met een zwaardere werkomgeving, KDE  ^-^ Helaas zijn de programmas wat oud, Firefox 3 etc... maar wel veel applicaties voor geinstalleerd :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline h2o

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2011/09/09, 22:56:24 »
FreeBSD, Desktop-BSD e.d. zijn goed te gebruiken. Wat mij tegenhoudt is het feit dat ik met Virtualbox met werken om een paar Windows systemen te kunnen draaien. Nu weet ik überhaupt niet óf het kan, en hoe stabiel het draait.
Laatst heb ik een website gezien dat de Guest-additions sowieso niet (goed) draaien, en dat is toch ook een must-have voor mij. In het verleden wel eens met BSD lopen stoeien.

Wat je ook kunt doen is Debian laten draaien op een BSD kernel. Dat schijnt heel goed te lopen.

« Reactie #80 Gepost op: 2011/09/09, 22:58:40 »
Wat zijn eventuele voordelen van BSD t.o.v. Linux?

Offline h2o

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2011/09/09, 23:39:24 »
Ik heb begrepen dat het bij BSD meer één geheel is. Dus meer op elkaar afgestemd dan bij Linux. Voor servers geldt dat BSD systemen ook nog meer aankunnen dan Linux servers.

« Reactie #82 Gepost op: 2011/09/10, 11:45:22 »
En de kernel van BSD is veel dichter en veiliger dan die van Linux.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2011/09/10, 12:47:25 »
Pardus en Arch spreken mij aan. Met pardus loop ik toch wel tegen het probleem aan dat een aantal pakketten niet beschikbaar zijn (en het maken van pisi-pakketten lastig is. Ook de communitie is niet zo groot (als b.v. deze :) ), Arch pakketten die niet in de repositorie zitten maar wel in AUR zijn makkelijk te maken. Loop nu toch tegen een probleem aan: de driver voor mijn printer (Canon) is alleen als RPM en deb beschikbaar. En het is mij niet gelukt deze in Arch te installeren (zit wel in AUR, maar werkt niet).

In het Ubuntu-universum is zo'n probleem zo opgelost, in de Arch wereld en Pardus-city gaat het minder vlot.  

Offline h2o

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2011/09/10, 12:49:20 »
Bij BSD heb je eigenlijk drie takken (er zijn er meer....)
OpenBSD, vooral gericht op security. Extreem veilig, bijna op het absurde af.
NetBSD, vooral gericht om op meerdere platformen te draaien. Het is zeg maar een soort Debian onder de BSD's.
FreeBSD, vooral gericht op servers maar van de drie verreweg het beste te te gebruiken voor de desktopomgeving.

PC-BSD en DesktopBSD zijn afgeleiden van Free BSD en min of meer kant-en-klare versies hiervan.
Het verschil tussen PC-BSD en DesktopBSD is dat DesktopBSD eigenlijk een soort schil rond FreeBSD is. Het werkt dan ook exact hetzelfde, alleen is het een kan-en-klare omgeving. Zeg maar een soort Kubuntu.
PC-BSD daarentegen heeft zijn eigen installatieformaar, pbi. Dat houdt zich ergens tussen een .deb bestand wat je via een soort Synaptic systeem installeert. Het lijkt ook ergens op een .exe, erop klikken en het wordt geïnstalleerd.
Overigens kun je ook bij PC-BSD via het normale port-systeem installeren.

BSD is eigenlijk nog opener dan Opensource omdat het niet via een GPL structuur werkt. Zoals Vistaus al opmerkte is de BSD kernel gesloten,en daarom heel erg veilig. Niet dat de Linux kernel onveilig zou zijn, maar bij BSD zitten er niet (of geheel niet?, navragen?) drivers bij ingesloten.

Linux is eigenlijk alleen de kernel, en de rest eromheen zorgt ervoor dat je wat met die kernel kunt doen. BSD is dan eigenlijk veel meer een totaal systeem wat vanwege het ontbreken van versnippering (zoals bij Linux) veel beter op elkaar is afgestemd.

Het nadeel is daarentegen dat het heel star overkomt. Ben je de vrijheid-blijheid van Linux gewend, dan is het moeilijk wennen aan BSD. Op dit forum zijn leden die BSD ervaring hebben opgedaan. Die kunnen dit misschien aanvullen?

« Reactie #85 Gepost op: 2011/09/10, 12:59:06 »
@Ramana: Pardus heeft een Engelstaling en een Nederlandstalig forum ;)
En PiSi-pakketten maken is eigenlijk heel simpel: http://en.pardus-wiki.org/Making_Pisi_Packages
En anders kun je met de hand compileren.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2011/09/10, 16:27:16 »
@Ramana: Pardus heeft een Engelstaling en een Nederlandstalig forum ;)
En PiSi-pakketten maken is eigenlijk heel simpel: http://en.pardus-wiki.org/Making_Pisi_Packages
En anders kun je met de hand compileren.

Ken deze fora, zijn toch iets minder actief dan deze  ;)
Ik heb die wiki voor het maken van pisi-pakketten bekeken, maar vind het toch lastig...
(Zou wel eens een voorbeeld willen zien hoe je een pisi-pakket maakt....)

Probleem met de Canon-drivers is dat er geen source van beschikbaar is, alleen deb en rpm.
(dan kon ik hem zo compileren). Een RPM (of Deb) omzetten naar pisi is me niet gelukt.

« Reactie #87 Gepost op: 2011/09/10, 22:26:17 »
Haha, ik had al eens iets gezien over pc bsd, ik dacht dat het een afkorting was voor desktop bsd.  :D Het ziet er goed uit pc bsd, zal hem eens downloaden.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #88 Gepost op: 2011/09/11, 14:33:54 »
@Ramana: Het Engelse forum is wel actief hoor.
Het Nederlandse minder, maar dat doet niet af aan de goede hulp die er geboden wordt ;)
Dat van die drivers is dan wel minder, ja. Heeft Canon geen bin-bestand of run-bestand?