DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 pre-alpha (FF)
Sinds kort Ubuntu 11.04 op mijn computer gezet. Nieuwe computer, nieuw besturingssysteem en ik ben wat betreft Linux ook nieuw. Als dat maar goed gaat.
Inderdaad, niet helemaal goed: geen internet. Na het nodige gepuzzel bleek in mijn geval een simpele reset van het modem dit probleem op te lossen.
Hierna had ik een redelijk stabiel, goed werkend systeem. Alleen: hoewel er 4 GB geheugen in zat, werd er maar 3 GB herkend. Alles draaide naar behoren, maar toch vond ik het vreemd. De system monitor gaf aan:
Nu had ik begrepen dat e.e.a. automatisch door Linux zou worden ingesteld. Dus zoeken op internet, beetje bladeren in logboeken, in Synaptic Pakketbeheer. En in dat laatste vond ik expliciet vermeld (onder Metapaketten ) dat bij mij niet de PAE-Kernel was geinstalleerd.:
Aangevinkt en geïnstalleerd.
Dat was niet zo´n goed idee.
Downloaden en installeren leek goed te gaan, maar toen het systeem opnieuw opstartte, was m´n Grub-menu weg en resulteerde slechts een reeks meldingen op een zwart scherm waarna het zaakje stokte.
Opgestart vanaf een Linux Live-usb-stick, en besloten om op een andere partitie nogmaals 11.04 te installeren. Duurde wat langer dan de eerste keer, met name door het installeren van de nodige pakketten die eerst moesten worden opgehaald.
Maar goed, Linux startte opnieuw op en … m´n Grub-menu was weer terug. Zij het met wat meer, deels onbruikbare opties. (Daar maak ik nog een andere topic van) Maar ik kon mijn ¨oude¨ versie opstarten, en ook een nieuwe, met PAE. Die dus inderdaad 4GB geheugen herkent. Vanwege mijn ingebakken videokaart is het 3,5 GB:
Het lijkt me achteraf wel duidelijk. Doordat Linux bij de eerste installatie geen internet verbinding had, is slechts de niet-PAE-Kernel geïnstalleerd, en wordt e.e.a. later niet automatisch hersteld.
Als de conclusie juist is, dan zouden sommige problemen (bij anderen) daar ook mee te maken kunnen hebben. Op zo´n installatie-cd kunnen natuurlijk niet alle mogelijke drivers staan.
De vraag is nu 1) Klopt deze conclusie en 2) Zou het achteraf installeren van de PAE-Kernel eigenlijk wél goed moeten gaan?
Groetjes,
Peter49m
PS. (Een beetje off-topic: voor de kenners onder u nog een toegift (in kern.log gevonden):
NX Mode = no-execute page protection function. Dacht even bij het zoeken naar het niet herkende geheugen dat deze BIOS-optie er iets mee te maken had. (Niet dus.) Vermeldingen over NX-protection zijn (bij mij) te vinden een regel of 25 na het begin van een (nieuwe) sessie. (Is overigens ook in sommige andere logboeken te vinden. Staat wel veel in trouwens ...)
De NX-mode heeft te maken met het voorkómen van sommige malware, die anders stiekem het niet gebruikte geheugen gaat benutten. (Zo las ik in Wikipedia,) . Typisch zo´n BIOS-optie waar je normaal gesproken niet aankomt.
Het zetten van dat NX-bit gaf wel een verschil in de logboeken, en daar stond – met uitroepteken – non-PAE kernel:
Zonder PAE, NX-mode disabled (In BIOS):...
Notice: NX (Execute Disable) protection missing in CPU!
NX (Execute Disable) protection: approximated by x86 segment limits
NX—mode enabled:...
Notice: NX (Execute Disable) protection cannot be enabled in hardware: non-PAE kernel!
NX (Execute Disable) protection: approximated by x86 segment limitsMet PAE,NX-mode disabled:
Notice: NX (Execute Disable) protection missing in CPU!
NX (Execute Disable) protection: approximated by x86 segment limits NX—mode enabled:...
NX (Execute Disable) protection: activeBlijkbaar biedt Linux ook zonder dat NX-bit bescherming (protection: approximated by x86 segment limits). Maar voor NX-mode enabled heb je dus wel een PAE-kernel nodig. Wie er het fijne van weet mag het zeggen.
Ik laat de NX=mode maar op enabled staan.