Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution backuparchief  (gelezen 983 keer)

Offline Sus

• Lid
Evolution backuparchief
« Gepost op: 2011/08/28, 03:59:10 »
Ik werk al een paar jaar met Evolution en ben daar zeer tevreden over, backuparchief aanmaken en herstellen vanuit backuparchief werkt ook prima maar ik zou graag zelf bepalen dat de archiefmap op een apparte partitie (samen bij mijn documenten) geplaatst kan worden bij een nieuwe installatie.
Dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik hoop dat iemand daar ervaring mee heeft??

Alvast bedankt en groetjes,
Sus

Re: Evolution backuparchief
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/28, 10:05:58 »
Je bedoeld eigenlijk dat je de home map op een apparte partitie wilt?
Dat kan.
Dit moet je idd wel doen met een herinstallatie.

Bedoel je dat er automatisch een back-up word gemaakt?
Dit kan ook.
Zelf gebruik ik back-in-time.
Elke dag wordt er een back-up gemaakt van de mappen die ik daarin heb aangegeven.
Voor jou zouden vanuit je home map de mappen ".Evolution" en "Documenten" belangrijk zijn.

« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/28, 10:54:50 »
Dat kan. Je kan de .evolution map in je home directory verplaatsen naar een andere plek. Vervolgens maak je dan een symbolische link van die andere partitie terug naar de home directory.

Eerst evolution geheel uitschakelen inclusief achtergrond processen, in een terminal:
evolution --force-shutdown
Dan verplaatsen map:
mv ~/.evolution nieuwe/locatie/nieuwemapnaam
Dan teruglinken naar de home:
ln -s nieuwe/locatie/nieuwemapnaam ~/.evolution
Vervolgens Evolution weer opstarten.

Offline Sus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/02, 05:31:21 »
Bedankt voor de info maar ik gebruik geen home map, ik heb voor een paar toepassingen spijtig genoeg ook nog windows nodig en wil vanuit ubuntu en windows aan mijn documenten kunnen vandaar dat ik daarvoor een aparte partitie gebruik, ik heb nog nooit getest of je met windows desnoods ook in de home map kunt komen??
groetjes, sus

« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/02, 10:49:03 »
Als je je home map niet kunt vinden kun je in een terminal het volgende commando toetsen:
cd ~

« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/02, 14:35:03 »
Je home map is de persoonlijke map waar jouw instellingen en documenten staan.
/home/[je naam]

Bedankt voor de info maar ik gebruik geen home map, ik heb voor een paar toepassingen spijtig genoeg ook nog windows nodig en wil vanuit ubuntu en windows aan mijn documenten kunnen vandaar dat ik daarvoor een aparte partitie gebruik, ik heb nog nooit getest of je met windows desnoods ook in de home map kunt komen??
groetjes, sus

Bij een gewone installatie van Ubuntu staat je home map op de zelfde partitie als de rest van Ubuntu.
Deze partitie is vaal ext4 geformatteerd.
Standaard kan windows een ext4 indeling niet lezen.
Hoewel er wel ergens prgramma's zijn die er voor kunnen zorgen dat windows het wel kan, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Voor de bestanden die je zowel vanuit Ubuntu als windows wilt kunnen gebruiken is een apparte NTFS partitie aan te raden.

Zoals al gemeld kan je de mappen ".Evolution" en "Documenten" dan op die apparte NTFS partitie zetten en in je home map een symbolische link (snelkoppeling) naar die mappen maken.
De symbolische link kan je maken door in nautilus rechts op een een map te klikken en dan te klikken op "Verwijzing maken".