Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: zet DD-WRT op je router  (gelezen 22106 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/25, 10:32:00 »
Het belangrijkste is, dat je uitzoekt op welk IP-bereik de bbox z'n IP-adressen uitdeelt. Bijvoorbeeld 192.168.1.x. Je moet die andere router dan instellen om IP-adressen uit te delen op een niet-overlappend bereik, in dit voorbeeld 192.168.2.x of zo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/25, 12:24:19 »
Ik heb trouwens gisteren de speciale (professionele) editie van DD-WRT, die niet gratis is, gekocht in hun webwinkel (kosten: 20 euro). Reden: alleen die biedt de mogelijkheid om per IP-adres een exacte hoeveelheid bandbreedte vast te stellen.

Volgende week ga ik die installeren op een router die ik beheer. De bedoeling is, dat die straks maximaal 20 IP-adressen uitdeelt, met voor elk adres een limiet van 100 Kb/s. Ik ben benieuwd.  :)

Overigens een tip: mocht je ook de speciale editie van DD-WRT willen kopen, kijk dan voor installatie eens naar het afgeschermde kopersdeel van het DD-WRT-forum. Daar kun je verschillende builds kiezen. Mogelijk is voor de betaalde editie de (oudere) build 15962 de betrouwbaarste en stabielste.

Eerste keuze zou eigenlijk ook hier zijn build 14929, net als bij de gewone editie. Maar build 14929 is (vreemd genoeg) in de betaalde editie niet beschikbaar als standard-special-generic.

Tweede punt bij de speciale editie: die is er alleen voor routers met een Broadcom-chipset erin (dus niet voor Atheros). De gewone editie heeft die beperking niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/25, 13:02:19 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/25, 12:29:11 »
Teveel downloaders in je gezin? ;)

Valt gelukkig nog mee....  XD

't Is voor een router van iemand anders, die ik beheer. Die heeft dat wel nodig.

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/25, 18:11:20 »
100 Kb/s Zo traag?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #30 Gepost op: 2011/08/26, 16:17:58 »
Werkt dit ook op de Netgear WNR1000 v2?
Een trotse linux-beginner!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #31 Gepost op: 2011/08/26, 17:26:21 »
Werkt dit ook op de Netgear WNR1000 v2?

Lees de instructiepagina.....  :P

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #32 Gepost op: 2011/08/26, 21:51:53 »
Werkt dit ook op de Netgear WNR1000 v2?

Lees de instructiepagina.....  :P
Bij de router database zie ik Netgear WNR1000 v1 en v3 staan, en daar staat allebei WIP achter, dus dat ze ermee bezig zijn. Nu staat er niets over de v2 maar ik veronderstel dat dat ook wel werkt. Maar wilt WIP zeggen dat het werkt, maar nog niet helemaal, of dat het helemaal niet werkt?
Een trotse linux-beginner!

Offline ivo

  • Lid
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #33 Gepost op: 2011/08/26, 23:24:31 »
Ik draai al een paar jaar Tomato op dat ding.
Werkelijk fantastisch, geen problemen....

http://www.polarcloud.com/tomato
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #34 Gepost op: 2011/08/27, 00:07:25 »
Bij de router database zie ik Netgear WNR1000 v1 en v3 staan, en daar staat allebei WIP achter, dus dat ze ermee bezig zijn. Nu staat er niets over de v2 maar ik veronderstel dat dat ook wel werkt.

Ik veronderstel juist van niet.... De versienummers staan er niet voor niets, en er kunnen grote verschillen zijn in de gebruikte hardware.

Citaat
Maar wilt WIP zeggen dat het werkt, maar nog niet helemaal, of dat het helemaal niet werkt?

Tja.... je zou eens kunnen kijken, als je erg avontuurlijk bent aangelegd. Maar voor mij betekent WIP: Wil Ik Perse niet. Onder geen voorwaarde.  :evil:

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #35 Gepost op: 2011/08/27, 18:34:01 »
Ik draai al een paar jaar Tomato op dat ding.
Werkelijk fantastisch, geen problemen....

http://www.polarcloud.com/tomato
Op de Netgear WNR1000 v2?

@Pjotr, dank voor de reactie, dan ga ik het toch maar niet proberen. :-)
Een trotse linux-beginner!

Offline satshow

  • Lid
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #36 Gepost op: 2011/08/27, 20:55:00 »
Sinds vandaag heb ik ook een router dit ondersteunt, sterker nog het stond er al op.

Heb de Buffalo WZR-HP-G300NH  (build 14998}

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #37 Gepost op: 2011/08/28, 08:41:28 »
Je bent me net voor...
http://www.buffalo-technology.com/technology/software/dd-wrt/
http://nl.hardware.info/nieuws/18939/buffalo-gaat-routers-met-dd-wrt-uitrusten


Off Topic:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe router en kwam de Buffalo's met DD-WRT tegen; hoe bevalt deze?
(antwoord misschien via PM ivm off topic)

« Laatst bewerkt op: 2011/08/28, 08:58:57 door VuurVosje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #38 Gepost op: 2011/08/28, 23:49:38 »
Wel heel mooi, zo'n voorgeïnstalleerde DD-WRT.... Geeft ook wel aan, dat het kwaliteitssoftware is.  :)

Alleen hebben ze communicatief nog heel wat te leren bij DD-WRT. Over supernerds gesproken...  XD

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #39 Gepost op: 2011/08/28, 23:54:15 »
Welke providers leveren er eigenlijk nog alleen een modem, dus zonder ingebouwde router?
Of als het een combinatie is: een modemrouter waarvan het routergedeelte uitgeschakeld kan worden zodat alleen het modem overblijft?

Op zich wil ik ook wel experimenteren met een eigen router, maar 2 routers op mijn netwerk heb ik niet zo'n zin in want dat levert alleen maar een hoop gezeur op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #40 Gepost op: 2011/08/28, 23:58:38 »
Op zich wil ik ook wel experimenteren met een eigen router, maar 2 routers op mijn netwerk heb ik niet zo'n zin in want dat levert alleen maar een hoop gezeur op.

Valt mee. De truuk is, dat je de IP-adresbereiken scheidt.

Dus als de hoofdrouter, in dit geval de gecombineerde modem/router, z'n IP-adressen uitdeelt op bijvoorbeeld 19.168.1.x, dan moet je de tweede router zo instellen dat die z'n IP-adressen uitdeelt op 192.168.2.x. Dan bijten ze elkaar niet.  :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #41 Gepost op: 2011/08/29, 00:19:00 »
Dat klopt, maar alles achter die 2e router zit dan achter een dubbele NAT.
Dat kan nogal wat problemen opleveren met sommig verkeer.

Offline atomos

  • Lid
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #42 Gepost op: 2011/08/29, 14:06:47 »
Ik heb trouwens gisteren de speciale (professionele) editie van DD-WRT, die niet gratis is, gekocht in hun webwinkel (kosten: 20 euro). Reden: alleen die biedt de mogelijkheid om per IP-adres een exacte hoeveelheid bandbreedte vast te stellen.

Volgende week ga ik die installeren op een router die ik beheer. De bedoeling is, dat die straks maximaal 20 IP-adressen uitdeelt, met voor elk adres een limiet van 100 Kb/s. Ik ben benieuwd.  :)

Overigens een tip: mocht je ook de speciale editie van DD-WRT willen kopen, kijk dan voor installatie eens naar het afgeschermde kopersdeel van het DD-WRT-forum. Daar kun je verschillende builds kiezen. Mogelijk is voor de betaalde editie de (oudere) build 15962 de betrouwbaarste en stabielste.

Eerste keuze zou eigenlijk ook hier zijn build 14929, net als bij de gewone editie. Maar build 14929 is (vreemd genoeg) in de betaalde editie niet beschikbaar als standard-special-generic.

Tweede punt bij de speciale editie: die is er alleen voor routers met een Broadcom-chipset erin (dus niet voor Atheros). De gewone editie heeft die beperking niet.

Tomato versie van Toastman http://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware.33/ is die gratis. kost je niks en QOS is ook heel goed.
Voor de wrt54gl => http://www.4shared.com/dir/v1BuINP3/Toastman_Builds.html#dir=79266046
« Laatst bewerkt op: 2011/08/29, 14:10:26 door atomos »
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #43 Gepost op: 2011/08/29, 15:43:57 »
Maar moest er nu iets misgaan, is het dan mogelijk om de oude firmware er weer op te zetten?

Ik heb nog wel een Edimax BR-6104 bedraade router liggen. Bestaat hier iets voor?
Een trotse linux-beginner!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #44 Gepost op: 2011/08/30, 00:27:11 »
Vandaag een Linksys WRT54GL voorzien van de (betaalde) Special-editie van DD-WRT. Woensdag ga ik die met hulp van een professionele netwerkbeheerder inrichten voor segmentatie van bandbreedte per IP-adres, want dat gaat mij enigszins boven de pet.

Leuk om wat bij te leren. Ik ben benieuwd!  :)