Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF  (gelezen 2126 keer)

Offline peter49m

• Lid
PDF
« Gepost op: 2011/08/15, 01:15:08 »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 =incl ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 11.50 (FF)
(DT=Desktop, OP=Opera, (.)=tweede keus, --- = geen aparte videokaart)

Ik ben vrij nieuw op dit forum, het kan dus zijn dat er al meer over het volgende geschreven is. (Ik zag echter niets recents met de zoekfunktie)
Al grasduinend in het forum, las ik een topic over PDF-bestanden. Er kwamen een aantal PDF-viewers voorbij, maar ik zag nergens iets over Foxit Reader. Ben even naar hun website gegaan, en er bestaat dus al enkele jaren een Linux-variant! Gedownload, uitgepakt en geprobeerd.
Lijkt allemaal perfect te werken. Voor Windows wordt het vaak aangeraden: klein, snel en een gratis alternatief voor dat dure pakket van Adobe. Of het beter is dan de standaard document-viewer van Ubuntu? Geen idee.
Zitten er nog haken en ogen aan dit programma, kennen jullie het überhaupt?
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Offline Timo

• Forumteam
Re: PDF
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/15, 08:21:19 »
Ja ik ken het, nee, ik gebruik het niet... Tijdens de windows install word je op een sluwe wijze aan maar liefs 3 toolbars geholpen, en als je de plugin voor firefox installeert blijkt dat niet voor de reader maar voor ask zoekmachine te zijn. nou, toen was ik er klaar mee en ging ik weer adobe reader gebruiken. Hoe foxit op linux is weet ik niet, maar ik ga het niet proberen want xpdf, en de standaard werkt prima!

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/15, 09:43:11 »
ik had in mijn windows-tijd geen van beide geinstalleerd, zo vaak werk ik toch niet met PDF-s
ubuntu kan standaard PDFs openen dus ik ben tevreden...

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/15, 10:01:20 »
Voor Windows wordt het vaak aangeraden: klein, snel en een gratis alternatief voor dat dure pakket van Adobe.
Duur? 
Adobe reader is gratis, net zoals foxit reader.
Als je een editor wil moet je bij foxit net zoals adobe betalen.

Ik heb het vroeger wel eens geinstalleerd onder windows omdat het merkelijk lichter was dan adobe. Maar ik heb de indruk dat dit verschil tegenwoordig niet meer echt merkbaar is. Vandaar gebruik ik ook onder windows terug adobe reader.

Onder linux kan je beter gewoon evince (voor ubuntu) en okular voor kubuntu gebruiken. Deze integreren een pak beter in je desktop omgeving en zijn supersnel.

« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/15, 10:52:03 »
Foxit gebruikte ik altijd in Windows sinds ik het ontdekte. Een zeer fijn programma! :) Ik wist ook dat er een Linux-versie was, maar heb er nooit behoefte aan gehad. Evince en Okular deden het prima. En Envision die ik nu gebruik ook (al zou een print-functie nog wel toegevoegd mogen worden).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/15, 11:05:27 »
De standaard Evince in Ubuntu, werkt doorgaans uitstekend. Slechts bij heel grote PDF-bestanden wil-ie weleens kuren gaan vertonen bij afdrukken. Voor dat soort gevallen heb ik xpdf achter de hand.  :)

Foxit heb ik ooit weleens geïnstalleerd in Windows, maar daar was ik vlug van genezen.... Het ding is weliswaar een stuk sneller dan Adobe Reader, en is waarschijnlijk ook veiliger dan z'n grote broer. Maar het zit stikvol ongevraagde rotzooi die zich her en der in je systeem installeert (zoals tiempjuuh al schreef). Van dat soort achterbakse truuks kan mijn stemming behoorlijk dalen.  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 11:07:37 door Pjotr »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/15, 11:48:31 »
Hallo

Toch kom je nog weleens grappen in een pdf tegen, vooral als je er delen van wilt gebruiken
om te bewerken. Dat laat je nogal eens tussen de diverse programma's switchen. Zo heb ik een
aantal pdfjes die banding (dunne horizontale lijntjes) laten zien in de plaatjes en ik heb er eentje die in
Evince een moiré laat zien in een tekstkader. Okular laat die wel weer goed zien, die plaatjes heb ik
op een andere manier eruit weten te halen( dwz. in één stuk en zonder streepjes)

Als uitwijk mogelijkheid onder wine gebruik ik pdf Xchange viewer, in mijn optiek beter dan
foxit en ik kan deels aan de ask toolbar ontsnappen, door daar geen accoord in te geven. Alleen
in de viewer zelf, heb ik dan een kleine ask toolbar. Deze heeft wel wat meer mogelijkheden
mbt. editten van zo'n pdf dan de standaard tools in Ubuntu en is erg makkelijk in gebruik.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 11:52:19 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/15, 11:58:28 »
Wat trouwens voor (al dan niet incidentele) Windowsgebruikers interessant kan zijn: Evince kun je ook in Windows installeren: http://live.gnome.org/Evince/Downloads

« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/15, 20:11:58 »
Ik ken het programma, maar waarom zou ik het standaard programma willen vervangen terwijl het goed werkt?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/17, 22:23:02 »
Tijdens de windows install word je op een sluwe wijze aan maar liefs 3 toolbars geholpen, en als je de plugin voor firefox installeert blijkt dat niet voor de reader maar voor ask zoekmachine te zijn.

Foxit heb ik ooit weleens geïnstalleerd in Windows, maar daar was ik vlug van genezen....  het zit stikvol ongevraagde rotzooi die zich her en der in je systeem installeert (zoals tiempjuuh al schreef).

Foxit Reader kan gewoon geïnstalleerd worden zonder dat er 'op een sluwe wijze' toolbars meekomen. Kwestie van niet zomaar door de installatievensters heenklikken, maar de vinkjes verwijderen bij het aanbod van die 'ongevraagde rotzooi'.
Op sluwe wijze of ongevraagd kun je het trouwens niet noemen als er toch duidelijk staat aangegeven wat er wordt geïnstalleerd. ;)

Offline peter49m

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/17, 23:02:58 »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 11.50 (FF)

Dank voor uw reakties.
Ik ben het met Mikkel eens dat je goed moet opletten bij het installeren van programma´s onder Windows. Ze proberen zo ongeveer allemaal een plekje te krijgen in taakbalk, opstartmenu en bureaublad. Gewoon de vinkjes weghalen of weglaten.
Ik ergerde mij nu juist aan Adobe omdat dat programma zich na iedere update (=vaak) ongevraagd instelde als standaard PDF-viewer. Zegt overigens niets over de kwaliteit van de programma´s.
Voorlopig werk ik niet met PDF-files (behalve inkijken), dus voor mij zal de standaard documentviewer van Ubuntu voldoen. Ik laat het programmaatje wel ergens staan omdat zoals mr Gee zegt: je weet maar nooit. Tezamen met alle genoemde altenatieven is er in elk geval genoeg keus!
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)