In mijn openings post staan al je opmerkingen al beantwoord, wat ik vreemd vind is dat als ik dus alle beveligingen in mijn router uitzet ik een werkende verbinding heb, Ubuntu zegt dat er verbinding is, maar ik kan internet niet op ook mijn router benaderen wil niet. ipv6 staat uit want dit gaf op een win.pc met explore problemen maar ook dat geeft geen soelaas.
OK, ik werk volkomen draadloos, zonder een centje pijn, over grote afstanden met zelfs nog "repeaters" er tussen. Wel het beste materiaal, dat dan weer wel

. En nog goedkoper dan welk ander merk ook

Ik heb gelezen wat je allemaal hebt gedaan; wat ik niet lees is wat je nou precies met je Networkmanager doet. Ik gebruik gewoon Gnome Networkmanager Applet 0.8 (
http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/. Simpel doch doeltreffend. Soms (vaak zelfs) moet je gewoon zelf de weg wijzen en niet denken dat de wireless config dat zelf wel kan. Mijn ervaring is dat een beetje wireless moeilijker is dan je denkt.
Je kunt niet bij de router komen, via
http://192.168.0.1 bijvoorbeeld, ik noem maar wat. Dan is het logisch dat je ook internet niet op kunt, daar zit hem dus het probleem.
Om de router fatsoenlijk te kunnen instellen geef je in de Networkmanager
handmatig aan dat je gateway 192.168.0.1 is, het adres van jouw desktop moet daar bij aansluiten, wanneer dat niet zo is moet je dat veranderen. Geef jouw Desktop dus bijvoorbeeld het IP-adres 192.168.0.2, of (vind ik beter), 192.168.0.100 Afhankelijk van de instellingen zou jouw range kunnen lopen van 192.168.1 tot 192.168.0.254 Meestal wordt een range gebruikt van 192.168.0.100 tot 200. Ook dat is in te stellen in je router, die verleent per slot van rekening de adressen, als je echter buiten die laatst genoemde range blijft kan je gewoon zelf een adres toewijzen zonder dat dat door een andere gebruiker overruled wordt.
Een voorbeeld: ik wijs veel zelf adressen toe; dat houdt in dat ik de range die de router mag vergeven heb gelimiteerd van 192.168.0.245 tot 192.168.254; die adressen zijn vrij te vergeven de rest verleen ik of worden ingenomen.
Dat "innemen door een PC van een adres is eenvoudig, in Networkmanager (welke dan ook; instellen op IPv4 Handmatig) had je al de gateway ingevuld, je vult nu ook het desktop-adres in en voegt de Netmask toe (meestal 255.255.255.0). Vul de SSID in (dus de herkenbare naam, zichtbaar voor network-sniffers (verzin een naam en gebruik niet die van je router). Vul NIET je BSSID (dat is de MAC die de router ziet en in verband brengt met je SSID) in, dat is helemaal niet nodig en dat kan ook nog eens wisselen, althans bij mij. Bij jou wisselt in ieder geval de MAC van de Eth0 (bedraad) en de WLAN) (wireless), die zijn 100% zeker niet hetzelfde. Dus niet invullen, heeft geen enkel nut, wordt vanzelf gevonden.
Als je dat hebt gedaan dan rent je Desktop fluitend de router in en heb je dus ook Internet, dat kan niet anders, normaal gesproken. Er kan altijd in de router iets fout zitten of iets fout staan ingesteld, maar laten we daar even niet van uitgaan.
Wat je nog wel moet doen is de DSN Servers handmatig invullen, je kunt daarvoor één van de opgegeven IP-adressen in je router (meestal gebruikt door jouw ISP) gebruiken (als die staan ingesteld) en het adres van de router zelf. Echter, elke ander will do. Ik gebruik Open DNS, beveiligd ook nog eens extra, dat moet je dan wel in OpenDNS instellen, online. Een static IP werkte wel het beste, maar er zijn oplossingen een dynamic IP te "volgen". OpenDNS is 208.67.222.222 en 208.67.220.220 .
Ik hoop dat je er wijs uit kunt worden, het is echt kinderlijk eenvoudig als je het simpel houdt, waar je alleen even mee zou kunnen stoeien is hoe jouw Desktop wat betreft IP adres aan te laten sluiten bij dat van de router die je hebt.
Wat je als extra beveiliging kunt doen is het MAC-adres wat nu zichtbaar is, jouw MAC-adres dus, in een gedeelte van de router ingeven, daar waar je kunt instellen op basis van MAC-adres wie er wel en wie er niet op mag. Als je alleen bent dan is dat makkelijk, jij mag er op, de rest niet. Voor de zekerheid zou ik dat het adres van Eth0 en Wlan0 invullen dan kan je er zeker op. Dan zeker WPA2 ja, geen WEP o.i.d.
Mvg
IZI(does_it)