Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstart-instellingen  (gelezen 725 keer)

Offline Ludodg

• Lid
  • Steunpunt: Nee
opstart-instellingen
« Gepost op: 2011/07/25, 16:48:19 »
Ik heb wat raad nodig ivm de opstartinstellingen bij Ubuntu 11.04 op m'n EeePC-netbook.

Ik was het één en andere aan het instellen en werd even weggeroepen en één van m'n kids wijzigde iets en herstarte de netbook per vergissing. De netbook wordt nu standard opgestart in mijn account, vraagt geen wachtwoord en ik heb ook enkel een achtergrond zonder taakbalk of launcher. Het enige dat ik kan doen is via rechtermuisknop een map aanmaken, bestanden openen, maar niets met adminrechten zo op het eerste gezicht.

Het is al erg lang geleden dat ik als amateur nog Linux draaide vanuit de console, ik ben al op zoek geweest naar en in de bootbestanden maar ik kan niet vinden wat er verkeerd werd ingesteld en hoe ik het kan herstellen zodat ik weer netjes een inlogscherm krijg .. en eventueel vandaar alles terug kan instellen zoals vanouds.
Om te beginnen weet ik al niet welke instelling ervoor zorgt dat ik enkel een scherm krijg met achtergrondfoto maar geen launcher/opstartbalk/menu ...

Wellicht kijk ik over iets heel logisch. ALvast thx voor elke tip in de goeie richting.

Offline Joris Donders

• Lid
Re: opstart-instellingen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/25, 17:21:31 »
Kan je niet via de recovery mode als root inloggen en vervolgens de instellingen heraanpassen ?

Opstarten/ shift toets (links) ingedrukt houden tot je Grub ziet tevoorschijn komen en vervolgens recovery mode selecteren en opstarten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/25, 17:57:51 »
In terminal (Ctrl+Alt+T) kan je ook ingeven:
unity --reset

Offline Joris Donders

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/25, 18:06:58 »
of ook bij je inlogscherm klassiek kiezen (rechtse benedenhoek bij aanmeldscherm) en vervolgens inloggen in Gnome klassiek. Dan zou het mogelijk moeten zijn de foute instellingen te wijzigen/aan te passen.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort