Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over notebook...  (gelezen 1312 keer)

Vraag over notebook...
« Gepost op: 2011/07/22, 10:44:39 »
Heb mijn Notebook uitgeleend, en hij is teruggekomen... Ramp !
Er wordt gevraagd naar een paswoord op mijn HDD, dat ik nu doe wat ik wil ik raak niet opgestart.
IS daar een oplossing voor ?
IEMAND raad aub.
Groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Re: Vraag over notebook...
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/22, 10:56:18 »
Naar het wachtwoord vragen aan diegene waaraan je hem hebt uitgeleend en die dat wachtwoord daar blijkbaar heeft opgezet. Niet netjes van die persoon natuurlijk.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Vraag over notebook...
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/22, 11:09:55 »
Naar het wachtwoord vragen aan diegene waaraan je hem hebt uitgeleend en die dat wachtwoord daar blijkbaar heeft opgezet. Niet netjes van die persoon natuurlijk.  ;)
Heb ik gedaan, ik denk dat hij het zelf niet meer weet, heeft serieus geprutst...
Zal mijn nootbook kunnen vergeten, of een nieuwe HD kopen...
Groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Re: Vraag over notebook...
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/22, 11:14:44 »
Als het Ubuntu is dat op je laptop staat, doe dan het onderstaande om je wachtwoord te veranderen:

Citaat
Wachtwoord (root) vergeten/vernieuwen:

De Standaard manier:

Deze procedure geeft je volledige root rechten! Als je niet voorzichtig bent kan je je systeem beschadigen!

1.Bij het opstarten, drukt men op ESC of linker-Shift-toets (blijvend indrukken)
op de grub prompt (hangt af van welke ubuntu-versie je hebt) en gebruikt men de pijltjes toetsen voor het selecteren van de rescue mode optie en drukt men vervolgens op Enter.

2.Zo start het systeem op in rescue mode en ziet men een prompt die er ongeveer zo uitziet:

root@nogiets

3.Om je wachtwoord terug in te stellen, typt men dit in of beter nog, Kopieer en plak het:

passwd <gebruikersnaam> (Hier je eigen gebruikersnaam invullen zonder de haakjes, en op Enter drukken).

en voeg daarna je nieuw wachtwoord in. (tweemaal)

Eens klaar met het terug instellen van je wachtwoord, kan je daarna weerkeren naar de normale GUI mode door het volgende in te typen:

init 2
« Laatst bewerkt op: 2011/07/22, 11:22:13 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Vraag over notebook...
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/22, 12:01:11 »
Hallo

Ik denk dat het iets dieper gaat; wachtwoord op je harddisk via een bios voorziening
zodat er helemaal niets kan worden opgestart. Wat voor merk/type notebook is
dit? Misschien kan je contact opnemen met de helpdesk en na overleggen
van aankoopbewijzen het wachtwoord evt. door hun eraf laten halen

Ander mogelijkheid is, natuurlijk een wachtwoord op je bootloader (grub), maar
daar kan je eenvoudig aan voorbij met een live ubuntu cd/usb stick.
Hetzelfde geldt voor het root wachtwoord.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraag over notebook...
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/22, 14:16:52 »
Volgens mij staat het wachtwoord in de BIOS.
De meeste computers hebben een mogelijkheid, om de BIOS te resetten, je moet even uitzoeken hoe........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vraag over notebook...
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/23, 08:29:04 »
Misschien gewoon openvijzen waar de batterij zit; even uithalen, en na 5 min terug erin plaatsen en opstarten. Soms is dat al voldoende.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline mrGee

  • Lid
Re: Vraag over notebook...
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/23, 09:37:48 »
Hallo

Vooral bij (sommige) notebooks is het uithalen van de batterij niet altijd voldoende, de zaak staat
dan in eeprom en kan niet worden gereset op die manier. Alleen de klok functies worden met die
batterij dan bijgehouden.
Trouwens, mocht dat password bedoeld zijn om je buiten de harddisk te houden, zou het erg slordig
van de fabrikant wezen, als je op zo'n eenvoudige manier weer binnen kunt geraken.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vraag over notebook...
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/23, 23:39:58 »
Als het Ubuntu is dat op je laptop staat, doe dan het onderstaande om je wachtwoord te veranderen:

Citaat
Wachtwoord (root) vergeten/vernieuwen:

De Standaard manier:

Deze procedure geeft je volledige root rechten! Als je niet voorzichtig bent kan je je systeem beschadigen!

1.Bij het opstarten, drukt men op ESC of linker-Shift-toets (blijvend indrukken)
op de grub prompt (hangt af van welke ubuntu-versie je hebt) en gebruikt men de pijltjes toetsen voor het selecteren van de rescue mode optie en drukt men vervolgens op Enter.

2.Zo start het systeem op in rescue mode en ziet men een prompt die er ongeveer zo uitziet:

root@nogiets

3.Om je wachtwoord terug in te stellen, typt men dit in of beter nog, Kopieer en plak het:

passwd <gebruikersnaam> (Hier je eigen gebruikersnaam invullen zonder de haakjes, en op Enter drukken).

en voeg daarna je nieuw wachtwoord in. (tweemaal)

Eens klaar met het terug instellen van je wachtwoord, kan je daarna weerkeren naar de normale GUI mode door het volgende in te typen:

init 2

Het gaat misschien om een root wachtwoord dat die persoon ingesteld heeft (als het de HDD betreft). Proberen met de LiveCD te booten en zien of dat gaat.
Als het het bios is waar het over gaat zal dat moeilijker worden.

Welk merk van notebook is het?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu