Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Innovatieve ideeën voor het forum  (gelezen 16241 keer)

Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #50 Gepost op: 2011/08/03, 18:27:46 »
Maar we hebben weinig geld en dan moet die 'werknemer' alles wel op vrijwillige basis doen :rolleyes: ;)
Zoals dit topic laat zien, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar het hoeft ook niet alleen van consumenten te komen, bedrijven kunnen ook een duit in het zakje doen (letterlijk!). Net zoals hcc en bit op dit moment met de forumhosting doen. We hebben daarvoor alleen een paar goeie sponsorwervers voor nodig...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #51 Gepost op: 2011/08/03, 19:43:22 »
Moderator-opmerking:

Mag ik er nog eens even aan herinneren dat onderhavig topic een breinstorm is ?  En dat we dus niet te diep ingaan op de haalbaarheid of wenselijkheid van de ideeën ?  Na een tijdje zullen er wel voorstellen hieruit gepuurd worden waarover dan apart kan gediscussieerd worden...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #52 Gepost op: 2011/08/09, 00:02:03 »
Wat dachten jullie van een soort ABC
Niet iedereen weet meteen wat alles betekend.
Als Voorbeeld:

- eeste harde schijf sda
- tweede harde schijf sdb
- dual boot - keuze opstart mogelijkheid tussen twee besturingssystemen (bv. Ubuntu en Windows)
- Wubi installatie - Ubuntu vanuit windows geïnstalleerd met behulp van wubi.exe

- Roc

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #53 Gepost op: 2011/08/09, 00:10:44 »
Wat dachten jullie van een soort ABC
Niet iedereen weet meteen wat alles betekend.
Een hoop informatie proberen we juist op de wiki te bundelen.
Als we dat ook nog eens op het forum moeten doen, dan is dat dubbel werk.

Citaat
Als Voorbeeld:

- eeste harde schijf sda
- tweede harde schijf sdb
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen

Citaat
- dual boot - keuze opstart mogelijkheid tussen twee besturingssystemen (bv. Ubuntu en Windows)
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Misschien maar eens nadenken over hoe we de wiki beter "vindbaar" kunnen maken?
Een hoop informatie is er al, maar nieuwelingen kunnen het vaak niet vinden. Of is men gewoon te lui om het zelf op te zoeken en is een nieuw topic openen makkelijker?

Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #54 Gepost op: 2011/08/09, 07:57:12 »
Misschien maar eens nadenken over hoe we de wiki beter "vindbaar" kunnen maken?
Een hoop informatie is er al, maar nieuwelingen kunnen het vaak niet vinden. Of is men gewoon te lui om het zelf op te zoeken en is een nieuw topic openen makkelijker?

Dit doet me een beetje denken aan opmerkingen die ik de loop van de jaren van docenten te horen kreeg als klassen grotendeels slecht scoorden op hun toetsen. Het lag natuurlijk nooit aan de docent: "Bagger, die leerlingen van tegenwoordig".

Vanuit mezelf kijkend en reflecterend op de bezoekjes die ik aan onze wiki heb gebracht ligt het echt aan de organisatie en toegankelijkheid van de informatie. Opvallend is ook dat je via de zoekmachines nauwelijks terecht komt op de Nederlandstalige wiki, in tegenstelling tot de Engelstalige wiki (en voor het komende boek ben ik behoorlijk aan neuzen geweest op het web).

De vindbaarheid van de wiki neemt ook niet echt toe als vanuit het forum vooral verwezen wordt naar informatie buiten de wiki. Via de zoekmachines kom je in eerste instantie op het forum terecht en maar al te vaak staat daar dan een verwijzing naar een pagina elders op het web. Het gaat me dan even niet om de reden waarom voor die externe verwijzing wordt gekozen (kwaliteit daarvan staat niet ter discussies), maar wel dat dit niet bijdraagt aan meer bekendheid met en gebruik van de wiki.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/09, 07:59:55 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #55 Gepost op: 2011/08/09, 08:52:02 »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #56 Gepost op: 2011/08/09, 08:57:59 »
Ja, dat ziet dus geen kip, ook in de rechterbovenhoek ziet niemand het staan.
Je kijkt er overheen, dat is gewoon zo. Als het in het forum komt te staan, dan ziet iedereen het, wedden?
Zou kunnen, maar sowieso, als het zwart gemaakt is, denkt iedereen dat het niet aanklikbaar is...

Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #57 Gepost op: 2011/08/09, 09:08:26 »
Nu gaat het hier over een brainstorm over het forum  ;) maar de link naar de wiki bovenaan het forum lost het probleem van de organisatie van de informatie op de wiki zelf niet op.

Om op het voorstel van @Femke98 in te gaan: een extra forumonderdeel lost de overzichtelijkheid van de informatie ook niet op. Je gaat er van uit dat nieuwe bezoekers standaard op de voorpagina aankomen en dan rustig van boven naar beneden lezen (dan zouden ze de verwijzen naar Nederlandstalige documentatie ook al moeten zien). Dat gebeurt niet en daar is al genoeg onderzoek naar gedaan. Hoe meer informatie op een pagina (en dat doet een forum), des te sneller klikken mensen weer weg. Zoekmachines zijn de primaire portalen waarmee gebruikers informatie vinden.

Offline Tom

  • Lid
Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #58 Gepost op: 2011/08/09, 09:45:25 »
Heb Richard mijn buurman en vriend gevraagd ga eens naar de Documentatie op het Ubuntu Forum.
Het heeft lang geduurd voordat hij het vond,oke hij komt nooit op forums.
Dus Femke98 heeft ergens gelijk ,waar het nu staat is niet ideaal ,de mensen gaan meteen naar de forum  topics.


Het staat dus niet bepaalt op een opvallende plaats ,is klein van lettertype en heeft geen opvallende kleur.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/09, 09:48:08 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline petervs

  • Lid
Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #59 Gepost op: 2011/08/09, 17:06:19 »
Nu staat het "board" Installatie bovenaan. Naar mijn idee de eerste blikvanger. Als je hierboven nu een board neerzet van Documentatie, waarbij dit dan niet bedoeld is als forumonderdeel in die zin dat daar wordt gepost, maar met dus de wiki en verwijzingen naar documentatie.

De bestaande board Documentatie kun je hernoemen naar Documentatieteam oid.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #60 Gepost op: 2011/08/09, 20:08:59 »
Lijkt me wel wat.
De links helemaal bovenaan zien er gewoon als titels uit, daar klikt geen kat op.
Dus eerst een board over documentatie of VGV (FAQ voor de anderstaligen).
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #61 Gepost op: 2011/08/11, 23:50:28 »
Goed idee, petervs :)

Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #62 Gepost op: 2011/08/30, 15:39:27 »
Ik zou willen voorstellen om een centraal punt te maken van 'tips en trucs' kwestie van overzichtelijkheid.
Een compleet forumonderdeel van maken lijkt me er over, maar b.v. in Software & Configuratie (het meest bekeken onderdeel na Algemeen) zou zeker niet slecht zijn als een sticky.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #63 Gepost op: 2011/08/30, 16:55:21 »
Het is wel een beetje dubbel op om het hier te posten daar er al een heel topic over loopt.

Just my 2 € cents

Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #64 Gepost op: 2011/08/30, 17:03:49 »
Het is wel een beetje dubbel op om het hier te posten daar er al een heel topic over loopt.

Just my 2 € cents

Er loopt geen topic over. Mijn topic was met de vraag waar de tips NU moeten staan. Dat van Joris is een idee.

Verder vind ik Joris' plan een zeer goede! :)

DarkEra

  • Gast
Re: Innovatieve ideeën voor het forum
« Reactie #65 Gepost op: 2011/08/30, 17:20:11 »
Beiden gaan over een centraal punt of vaste locatie voor de Tips (& truuks) is het niet? Maar goed, ik ga er verder geen discussie meer over voeren......











Verandering toegepast i.v.m. typo
« Laatst bewerkt op: 2011/08/30, 17:23:39 door Maik »