Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 computers 1 home partitie?  (gelezen 1262 keer)

Offline frank2

  • Lid
    • DaniFra
2 computers 1 home partitie?
« Gepost op: 2011/07/16, 08:56:23 »
Hallo,

Ik heb 2 computers waar ik regelmatig op werk en waar ubuntu op draait.
Nou zou ik met een externe harde schijf 1 home partitie willen maken die op beide computers gebruikt kan worden. (op beide pc's een schone installatie doen).
Is dit mogelijk en hoe gaat dit in z'n werk?

Ben al aan het zoeken geweest maar niet direct iets gevonden.

Gr.

frank
=============================================
DaniFra

Niet dat we de wijsheid in pacht hebben, maar we zoeken graag info. =============================================

Offline Roc.am

  • Lid
Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/16, 10:28:07 »
Kun je hier wat mee ?

Je zou dus de home naar de externe hd kunnen kopieëren en dan onderstande kunnen toepassen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/AparteHomePartitie

- Roc

Offline frank2

  • Lid
    • DaniFra
Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/16, 11:15:25 »
Bedankt voor de reactie Roc.

Schijnbaar is er dus geen nieuwe installatie nodig maar kan het vanaf een bestaand systeem.
Eens proberen of ik dan met 1 externe hd op 2 pc's terecht kan.
=============================================
DaniFra

Niet dat we de wijsheid in pacht hebben, maar we zoeken graag info. =============================================

Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/16, 11:17:31 »
Ik had een soortgelijk plan toen ik een dual boot met Arch opzette, maar heb er vanaf gezien. Dit was met name omdat programma instellingen ook in de home directory worden opgeslagen. Ik wilde de twee installaties los van elkaar kunnen instellen en voorzag ook problemen met verschillende software versies en eventuele veranderingen in de configuratie bestanden.

Ik zou persoonlijk twee losse home directories gebruiken,  eventueel met symbolische links naar de externe schijf voor downloads, documenten e.d. Dan heb je je data wel op 1 plek, maar kun je de twee pc's wel onafhankelijk van elkaar instellen. Dit zou je natuurlijk ook kunnen doen, door verschillende gebruikersnamen te gebruiken, maar dan schiet je het doel van 1 home directory ook voorbij.

Offline frank2

  • Lid
    • DaniFra
Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/16, 11:20:33 »
Die verschillen in configuratie had ik nog niet bij stil gestaan eerlijk gezegd.
Daar zou inderdaad een probleem kunnen zitten.

=============================================
DaniFra

Niet dat we de wijsheid in pacht hebben, maar we zoeken graag info. =============================================

Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/16, 11:32:52 »
Je zou de harde schijf ook kunnen laten verwijzen naar een map binnen je home-directory, bijvoorbeeld /home/user/data. En dat dan op beide computers zo doen. Een gehele home-partitie lijkt me inderdaad ook niet handig, tenminste als je niet twee identieke computers wilt als bijvoorbeeld gebeurd met netwerkwerkplekken (home-partitie wordt van server gemount, zodat iedereen overal kan werken achter een console).
There's nothing I like less than bad arguments for a view that I hold dear.
- Daniel Dennett

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/16, 14:15:47 »
Die verschillen in configuratie had ik nog niet bij stil gestaan eerlijk gezegd.
Daar zou inderdaad een probleem kunnen zitten.
Een probleem, en geen probleem. Als je op beide PC's met dezelfde versie van Ubuntu werkt, en dezelfde software geïnstalleerd, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Dan zal je op elke PC eenvoudig steeds dezelfde werkomgeving hebben.

Wat je wil, klinkt niet zo gek. In heel oude dagen, met servers en clients (en commando lijn unix) was het niet ongewoon dat gebruikers hun home directory op de server hadden. Op de client werd dan die /home vanop de server aangekoppeld. Eender waar de gebruiker inlogde, hij kreeg steeds zijn zelfde werkomgeving.

Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/16, 14:29:57 »
Cloud-opslag?

Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/16, 14:40:57 »
Cloud-opslag?

Volgens mij is er alleen een voordeel als je een externe cloud-opslag gebruikt, anders heb je ergens thuis een extra computer/server draaien als opslagmedium, wat meer stroomverbruik veroorzaakt.

De oplossing hierboven, identieke omgevingen, is wel interessant. Alleen je moet wel steeds externe harddisk bij je hebben, anders heb je je instellingen niet. (Of je moet een alternatief account hebben op de computers).

Volgens mij kan je de suggesties tot nu toe samenvatten in twee keuzes:

A. Je wilt identieke werkomgevingen, waarin alle instellingen ook gemigreerd worden. Dit werkt dan een beetje als netwerkconsoles, iets wat je nog vaak terug vindt op universiteiten. Het nadeel is wel dat jouw account alleen werkt als je de harddisk bij je hebt. Je kan eventueel wel op allebei de computers een lokale gebruikersaccount maken, om dat te ondervangen.

B. Het gaat vooral om documenten en bestanden, wellicht instellingen van een select aantal programma's: Maak een mount-point/link in een submap binnen de home-map. Op de twee computers kan je dan verschillende distro's en programma-instellingen hebben. Als je in dit geval de hard-disk niet bij je hebt, kan je de computer wel met het account gebruiken, je hebt alleen de bestanden op de hard-disk niet.
There's nothing I like less than bad arguments for a view that I hold dear.
- Daniel Dennett

Offline frank2

  • Lid
    • DaniFra
Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/16, 18:52:51 »
Optie A die Sebastiaan noemt komt het meest overeen met wat ik zou willen.
Dit ga ik eens proberen.
En een externe hd bij je steken is tegenwoordig ook geen probleem meer gezien de compacte afmetingen tegenwoordig.

Bedankt voor alle info / tips.

gr.

Frank
=============================================
DaniFra

Niet dat we de wijsheid in pacht hebben, maar we zoeken graag info. =============================================

Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/16, 19:22:11 »
Frank,

Als je liever via de interne SATA controller gaat, dan de externe USB.
Zet in biede PC dezelfde type HD-slede.
Je heb zowiezo 3 HD nodig.
Twee als vast in beide PC voor de root-partitie en swap-partitie.
Eentje in de slede die als home-partitie dient.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline frank2

  • Lid
    • DaniFra
Re: 2 computers 1 home partitie?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/17, 06:19:44 »
Frank,

Als je liever via de interne SATA controller gaat, dan de externe USB.
Zet in biede PC dezelfde type HD-slede.
Je heb zowiezo 3 HD nodig.
Twee als vast in beide PC voor de root-partitie en swap-partitie.
Eentje in de slede die als home-partitie dient.


Goeie tip MauRice2,
En zou een perfect systeem zijn, ware het niet dat het ook om een laptop gaat.
In ieder geval bedankt, je brengt me op een idee voor de 2 computers van m'n broer (2 desktops). Wordt hoog tijd dat hij ook op linux overstapt.  :evil:
=============================================
DaniFra

Niet dat we de wijsheid in pacht hebben, maar we zoeken graag info. =============================================