Beste forumlezers,
Recent heb ik een nieuwe laptop gekocht, voornamelijk met het oog op het gebruik met Windows (specifieke windows-only werk-/studiegerelateerde analyseprogramma's). Nu probeer ik toch Ubuntu/linux te installeren naast Windows 7, maar ik loop tegen een probleem aan.
Probleem:
Booten van CD werkt erg slecht. Geen van de opties werken (Live CD, installatie, Memory Check). Als ik kies voor de Live CD of Installatie-optie verschijnt er in witte letters UBUNTU met versienummer (ik heb beide 10.04 LTS 32-bit & 11.04 64-bit geprobeerd) en daaronder vier voortgangsbolletjes die van kleur veranderen. Uit de DVD-speler komen schoksgewijze leesgeluiden (KRGG-niks-KRGG-niks-etc.). Als ik op ESC klik krijg ik alleen de tekst "STDIN: Error0" te zien. Bij één van de pogingen kreeg ik met alt+q voor iedere druk weer zo'n melding "STDIN: Error0". En daar blijft het bij... De gebrande cd's hebben de juiste check sum en ik heb dus al meerdere iso's gebrand. Google geeft nog geen uitsluitsel over de errormelding.
Hier onder staat mijn systeem en mijn linux-ervaring vermeld. Zelf denk ik aan een probleem met de DVD-speler, maar ik weet niet of dat klopt. Ik heb geprobeerd vanaf een USB-stick te booten, maar dat is me nog niet gelukt (waarschijnlijk is mijn usb-stick daar niet zo'n fan van). Ik weet dat er problemen zijn met de dubbele grafische kaart, maar elders op internet (het Engelstalige forum) zijn er wel een aantal mensen die Ubuntu zo aan de praat hebben gekregen.
Heeft iemand een idee wat mijn probleem kan zijn en of het oplosbaar is? Als iemand met enig vertrouwen kan zeggen dat het ligt aan de dvd-speler, dan koop ik een usb-stick waarvan ik weet dat hij wel goed bootable is.
Systeem:
Dit zijn de specificaties van mijn laptop:
Brand: ASUS N53SV-SX003V
Processor: Intel Core i7 2630QM (2 GHZ) (2nd Generation)
Random-access Memory: 4 GB DDR3 (SODIMM)
Video: NVIDA GeForce GT 540M + Intel HD Graphics Family
DVD-drive: MATSHITA DVD-RAM UJ8A0ASW
IDE Controller: Intel mobile Express (SATA AHCI)
Mijn ervaring met Linux/Ubuntu:
Nauwelijks. Op mijn eerste studie waren wij verplicht te werken onder Linux op de faculteit (Fedora/Red Hat als ik mij niet vergis), daarnaast draai ik een thuisserver (LAMP met Ubuntu Server), waarmee ik zo af en toe een beetje speel. Met computers in het algemeen heb ik vrij veel ervaring.