Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] hoe download ik foto's van nikon coolpixp500  (gelezen 16895 keer)

Offline bitti

• Lid
Re: hoe download ik foto's van nikon coolpixp500
« Reactie #25 Gepost op: 2011/07/10, 17:44:56 »
heb tweede kaartje ingestoken en dit leest ook niet, dus ik vrees dat mijn kaartlezer om zeep is?

op camera staat bij mijn weten geen modus om met pc te communiceren. Dacht dat het automatisch ging zogauw je het usbkabeltje insteekt

Offline bitti

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/07/10, 18:36:48 »
Misschien stom of niet, maar er staat wel wat op die kaartjes?
Ik weet het, maar ik denk echt overal aan, je weet tenslotte maar nooit.

Neen, helemaal niet stom beter dat er aan teveel dan aan te weinig gedacht word en mijn twee linkerhanden wat pc betreft kennende...
Controle gedaan met en zonder kaart in camera en er moet wel degelijk iets op die kaartjes staan.
Dus waarschijnlijk toch iets loos met ingebouwde kaartlezer? Zitten we dus vast met oplossing tot ik een externe heb en we dan verder kunnen?
Probeer er zo snel mogelijk aan te raken. Waar moet ik op letten met externe kaartlezer? Compatibel met Linux of heeft dit geen belang? bepaald geheugen of zoiets?
Dank  om er jullie tijd en moeite in te steken.

« Reactie #27 Gepost op: 2011/07/10, 18:52:01 »
Heb je die ingebouwde kaartlezer weleens in Windows geprobeerd? Zou nog even voorzichtig zijn met concluderen dat ie stuk is.

Kun je eens een overzicht van je hardware geven volgens deze instructies: http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzic  Zou je dat bestand als bijlage hier toe kunnen voegen? (geloof dat je het daarvoor even moet hernoemen naar ijzerwaren.txt omdat een .html pagina niet wordt geaccepteerd als bijlage). Het lijkt misschien omslachtig maar zo kunnen we zien wat voor kaartlezer er nu inzit en of er uberhaupt eentje wordt herkend.

Offline bitti

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/07/10, 22:40:29 »
dit ijzerwarengedoe lukt niet. Als ik in de terminal zit vraagt hij weer een paswoord en na intikken van paswoord krijg ik dit:
bitti@bitti-desktop:~$ sudo lshw -html >ijzerwaren.html
[sudo] password for bitti:
bitti@bitti-desktop:~$   

Windows volledig om zeep, ubuntu geïnstalleerd, denk niet dat er nog Windows opstaat, dus kan niet controleren of kaartlezer onder Windows nog werkt.

Stonden/staan alleen foto's op geheugenkaart, want is kaart die in fototoestel stak/steekt en nergens anders voor gebruikt wordt.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/07/10, 22:44:58 »
Volgens mij heb je nu door de uitgevoerde opdracht een bestand met de naam "ijzerwaren.html" en dat staat in de map /home/bitti.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #30 Gepost op: 2011/07/10, 22:50:03 »
Het is als het goed is wel gelukt hoor. In de 'terminal' geldt "geen nieuws is goed nieuws" ;) Als het goed is staat er nu dus in de map /home/bitti een bestandje ijzerwaren.html. Daarin staat als het goed is informatie over je hardware. Als je er op dubbelklikt zou het moeten openen in je browser. Maar je hoeft het verder niet te bekijken hoor. hernoem het even naar ijzerwaren.txt en voeg het dan als bijlage toe aan je bericht.

Offline bitti

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/07/10, 23:05:14 »
ok is inderdaad gelukt, nu nog die bijlage gepost krijgen.

Offline bitti

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/07/10, 23:23:02 »
hulpverleners heel hartelijk dank, maar ik moet morgen vroeg op om te gaan werken
dus ik sluit af voor vandaag en ben morgenavond weer op post.
Bitti

« Reactie #33 Gepost op: 2011/07/10, 23:27:33 »
Dat lijstje is goed gelukt in ieder geval.

Zie er alleen zo snel geen kaartlezer tussen staan, maar misschien dat een iets meer kundig persoon op ijzerwarengebied er naar kan kijken. Het kan goed zijn dat ik m over het hoofd zie. Als ie daar echt niet tussen blijkt te staan dan lijkt het me een van deze 3 problemen:
1. Linux ziet m gewoon niet
2. Kapot
3. Niet aangesloten binnen in de kast (daarom wilde ik ook graag weten of ie het in Windows wel deed).

« Reactie #34 Gepost op: 2011/07/11, 00:01:31 »
Ik word geen wijs uit dat lijstje, maar dat komt omdat ik hem in HTML overzichtelijker vind.

Ik heb een handiger idee: bitti, kun je via Synaptic even het programma'tje 'hardinfo' (zonder aanhalingstekens) installeren? Daarna ALT+F2>>>typ hardinfo en klik aan de linkerkant op Storage. Zie je dan aan de rechterkant iets in de zin van "Generic - Compact flash" staan en daaronder nog een paar Generic-dingen? Als je dat ziet staan, dan wordt ie herkend.

« Reactie #35 Gepost op: 2011/07/11, 00:08:44 »
Ik word geen wijs uit dat lijstje, maar dat komt omdat ik hem in HTML overzichtelijker vind.

Ik heb een handiger idee: bitti, kun je via Synaptic even het programma'tje 'hardinfo' (zonder aanhalingstekens) installeren? Daarna ALT+F2>>>typ hardinfo en klik aan de linkerkant op Storage. Zie je dan aan de rechterkant iets in de zin van "Generic - Compact flash" staan en daaronder nog een paar Generic-dingen? Als je dat ziet staan, dan wordt ie herkend.
Even hernoemen naar .html...

« Reactie #36 Gepost op: 2011/07/11, 12:35:37 »
Dit type toestel is denk ik voor nu nog een probleemgevalletje, zoals ook in dit bug report by shotwell naar boven komt.
http://trac.yorba.org/ticket/3358

Het antwoord op de vraag om via de terminal iets te weten te komen over de usb toestellen is ook nog niet gegeven.
Shotwell zit standaard niet in 10.04, hij kwam standaard in 10.10

Dus eerst Shotwell installeren via Synaptic (het downloadcentrum van Ubuntu)

Maar, je hebt wel een kaartlezer, want je steekt de kaartlezer in je pc zeg je, maar er gebeurt niets.
Is het een ingebouwde kaartlezer of een externe.
Mocht het het laatste zijn, stop hem in je pc en type in het terminalvenster het volgende:

lsusb
Kopieer en plak het, want de l is een kleine L. En met kopiëren kan je geen type-fout maken.
Zet de output hierneer zodat we kunnen zien of de kaartlezer wordt herkend.

is het een ingebouwde kaartlezer, klik dan op computer en dan zie je de kaartlezer staan naast je HD als het goed is.

Ik wacht op deze antwoorden?

EDIT: In je ijzerwaar is inderdaad de kaartlezer niet duidelijk zichtbaar.
Maar wat je nog zou kunnen doen, is je toestel aansluiten , aanzetten en dan het bovengenoemde terminal commando eens invoeren en de output hier plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/11, 12:41:44 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #37 Gepost op: 2011/07/11, 15:38:55 »

Even hernoemen naar .html...

Wat je dus niet kunt uploaden naar ons forum omdat dat geen toegestane bijlage-extensie is...

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2011/07/11, 16:18:05 »
Vistaus, cumulus bedoelde dus dat jij die hardware.txt even zelf hernoemt naar hardware.html en dat je dan zo het html overzicht krijgt wat jij overzichtelijker vind.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/11, 16:30:48 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #39 Gepost op: 2011/07/11, 16:45:25 »
Dankje Gerolf, nu snap ik het :)

Enfin, ik zie ook geen geheugenkaartlezer in het bestandje staan.

Offline bitti

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/07/11, 17:47:37 »
ja, hier zijn we weer. Dat synaptic  hardwareding gedaan ivm storage en dit staat erop:
ATA Samsug HD 160jj
TSSTcorp dvd-rom SH-d162c
TSTTcorp CD/dvdw SH-S182 D
 ext hard disc
dus helemaal geen generic melding of iets in die aard.
Dus geen kaartlezer ? Zal me voor de zekerheid er één aanschaffen en dan verder 'prutsen'?

Offline bitti

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2011/07/11, 18:52:43 »
Femke, sorry ben even de pedalen kwijt
Dus voor alle duidelijkheid: ik was fout ivm externe kaartlezer. Ik heb er géén, het zou een ingebouwde moeten zijn.
In terminalvernster l.susb ingetypt ( kon het niet kopieren wegens te klein( of zoiets) en krijg dan volgend
bitti@bitti-desktop:~$ l.susb
No command 'l.susb' found, did you mean:
 Command 'lsusb' from package 'usbutils' (main)
l.susb: command not found

Moet ik mijn fototoestel aansluiten? Als ik dat via usbkabel doe, gebeurt er dus helemaal niets, krijg geen enkele melding. En als ik op computer klik, staat daar ook geen enkele melding van kaartlezer.
Als ik dan in terminal l.susb intik krijg ik ook deze melding:bitti@bitti-desktop:~$ l.susb
No command 'l.susb' found, did you mean:
 Command 'lsusb' from package 'usbutils' (main)
l.susb: command not found

Als ik de pc openmaak,waar zou dan de kaartlezer moeten zitten en hoe ziet dat ding eruit?

« Reactie #42 Gepost op: 2011/07/11, 19:15:47 »
Het is lsusb en niet l.susb.

Je volgt de kabel die uit de kaartlezer komt tot je de stekker aan de andere kant hebt gevonden. Als die is aangesloten op het moederbord, is het goed. Als die los in je computerkast bungelt, zul je hem op een usb-connector moeten aansluiten.

Offline bitti

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2011/07/11, 19:31:25 »
Femke, bedankt voor je geduld, nu komt er toch al iets in terminal ( met fototoestel aangesloten op usbpoort geeft het dit)
bitti@bitti-desktop:~$ lsusb
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 004: ID 04b0:0184 Nikon Corp.
Bus 001 Device 002: ID 0766:0001 Jess-Link Products Co., Ltd
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
 zonder fototoestel:
bitti@bitti-desktop:~$ lsusb
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 002: ID 0766:0001 Jess-Link Products Co., Ltd
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

zal ik nu nog de pc openmaken of zie je aan deze input of er een kaartlezer aangesloten is?

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/07/11, 19:58:36 »
Hij ziet hem dus, dit is hem:
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #45 Gepost op: 2011/07/11, 20:03:02 »
@femke: Kleine tip, maar als hij geen kaartlezer ziet staan bij Storage, dan zal ie hem bij lsusb al helemaal niet zien staan ;)
Voor w.b.t. lsusb op het aansluiten van de camera, ja, dat is wel een goede tip ja :)

Offline bitti

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/07/11, 20:10:23 »
hah, toch iets dat hij ziet. Als hij nou nog zou werken....
heb hier ondertussen toch die pc opengemaakt en heel voorzichtig alles eens bekeken. Kabel die vanuit de sd/mmckast komt is aangesloten op het moederbord. Kabels die vanuit usbpoorten komen zijn ook aangesloten op het moederbord. Heb die usbpoort toch eens gecontroleerd met een losse usbstick en die leest probleemloos. Dus aan de usbpoort ligt het niet?
iemand enig idee what next???

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/07/11, 21:26:11 »
Hij ziet hem dus, dit is hem:
Als Device 004 gezien wordt, is het voor mij de vraag of in /media iets wordt getoond zoals "disk".
@bitti: Zie je daar in /media iets verschijnen?

@femke98 & @Vistaus:
Kalm blijven, het gaat om antwoorden op de vragen van bitti (de rest a.u.b. bespreken per PM).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #48 Gepost op: 2011/07/11, 23:03:47 »
Ik blijf kalm hoor. Ik zeg dat ze een goede tip geeft om de camera op te sporen via lsusb, wat is daar niet kalm aan ???

Hoe dan ook, in /media wordt ie inderdaad aangekoppeld als het goed is. Deze kun je bereiken door naar Locaties>>>Persoonlijke map te gaan en dan aan de linkerkant op Bestandssysteem te klikken en dan aan de rechterkant op /media :)

« Reactie #49 Gepost op: 2011/07/12, 00:20:53 »
Heb zo het idee dat aan dit toestel nog wat werk zit voor applicatie ontwikkelaars gezien de volgende draad:
http://sourceforge.net/mailarchive/message.php?msg_id=27572978

Denk dus dat het nog even wachten is op betere ondersteuning voor dit toestel.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB