Misschien is mono (
http://mono-project.org) i.c.m.
http://www.monoxna.org/ wel iets?
In ieder geval, OpenGL is evenwaardig aan DirectX (er zijn verschillen in features, en zeker in API).
Shaders kunnen zeker, met GLSL.
Qua IDE, voor C++ en Java kan ik Eclipse aanbevelen, Mono (C#) levert MonoDevelop mee, Python vraag je hier maar eens rond, daar ben ik niet zo van op de hoogte (maar aangezien je van C# komt denk ik dat Python misschien een iets te grote stap is als je ook nog OpenGL moet leren).
In Java kan je ofwel zelf iets doen met JOGL of Java3D, of je kan al met een kleine engine beginnen zoals LWJGL (als ik het me niet verkeerd herinner gebruikt minecraft dit ook), of direct het grote geschut: JMonkeyEngine.
In C++ raad ik CrystalSpace wegens licentieredenen af (tenzij je een open-source game wilt gaan maken), IrrLicht is goed, maar er zijn problemen met het op Mac OS X te draaien, dus als je graag cross-platform wilt gaan kan dat problemen opleveren.
Voor fysicasimulatie (als je dat nodig hebt), Bullet Physics of Open Dynamics Engine.
Voor geluid, OpenAL. Bindingen bestaan naar alle bovengenoemde talen, en zo goed als alle bovengenoemde engines leveren ondersteuning voor OpenAL. (Ipv DirectSound)
Voor networking gebruik ik iets wat ik zelf in elkaar heb gestoken, wat waarschijnlijk binnenkort deel wordt van mijn groter project, LibSylph (zie sig).
- SeySayux