Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blikseminslag in de straat, pc kapot  (gelezen 7537 keer)

Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Gepost op: 2011/07/03, 17:04:20 »
Bij ons in de straat is vorige week de bliksem ingeslagen. Kennelijk zitten wij op dezelfde fase (of zo iets) want bij ons kwam er een flits en knal uit een stopcontact. Alle andere apparaten in huis hadden er geen last van, mijn pc wel  :'(

Nu heb ik mijn pc ter vaststelling van de schade weggebracht en weet van de week wat er kapot is.

Ik speel met de gedachte om een goede gebruikte aan te kopen omdat mijn pc huidige al wat ouder is/was. De schijven had ik er al uitgehaald. Nu heb ik een aantal vragen:
1. kan ik op de andere pc alleen Linux installeren en mbv Wine dan progjes die alleen via Windows werken,  toch gebruiken? (Navigatiesyteem, Satellietontvanger etc).
2. kan ik op een compleet lege schijf zonder besturingssysteem van Windows er op, Ubuntu zetten?
3. Ik heb gelukkig nog een backup van ca. 1 maand oud van Ubuntu, kan ik bestanden van Ubuntu dan nog overzetten naar de nieuwe pc?
4. Of, is het zelfs mogelijk de schijven (als die nog werken) in de nieuwe pc te monteren en zo Ubuntu te gebruiken?
5. Heb je nog andere aandachtspunten/tips voor mij?

Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/03, 17:13:23 »
Niet alle windows programma's werken op linux/wine.
Je kan windows eerst installeren, en dan ubuntu. Nu kun je toch windows programma's gebruiken.
Je kan ook nog virtualbox installeren in ubuntu en hierin windows installeren, indien je toch windows software wilt gebruiken.

Je hebt geen windows nodig om ubuntu te gebruiken, ubuntu is net bedoelt om alleen te gebruiken.

Koop een nvidia videokaart, is beter ondersteund.
Kontroler of je wifi werkt op ubuntu.

Je kan je oude harde schijf gebruiken, maar ik zou schoon installeren.

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/03, 17:17:38 »
Aaah, beruchte blikseminslag. Ook een keer in mijn straat gehad. Routers kapot, tv's kapot, computers beschadigd en meer. Bij ons thuis kon alleen ik tijdelijk nog internetten :)

1. Dat ligt aan de software. Wine kan niet alles draaien. Wat eventueel ook nog zou kunnen als het in Wine niet werkt is dat je een Virtuele Windows erbij zet. Ik weet alleen niet of je harde schijf het ook overleefd heeft? Als de PC aan stond is er een kans dat heel de schijf gecrasht is door de inslag, dat zou een probleem kunnen zijn, maar dat merk je waarschijnlijk het beste vanzelf.
Je kan windows eerst installeren, en dan ubuntu. Nu kun je toch windows programma's gebruiken.
Dualboot kan natuurlijk ook ja.
2. Maar natuurlijk! Als je Windows wilt installeren heb je tenslotte ook geen ander systeem nodig, bij geen enkel systeem, ook Ubuntu niet.
3. Jep, gewoon kopiëren en plakken zou het moeten doen. Ik raad aan om dat alleen met de config bestanden te doen (je home map dus) en de programma's gewoon uit het software centrum halen.
4. Als er niets beschadigd is wel. Alleen de BIOS even goed instellen dan.
5. Probeer te kijken naar de beste onderdelen voor Ubuntu, want niet alles werkt perfect bij Linux.
Wat jan plaatste raad ik zeker aan om even na te gaan:
Koop een nvidia videokaart, is beter ondersteund.
Controler of je wifi werkt op ubuntu.

Je kan je oude harde schijf gebruiken
Dan is de kans wel groter dat je schijf het eerder begeeft. Ik zou het alleen doen als de schijf nog geen 2 jaar oud is.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/03, 17:21:00 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/03, 17:19:28 »
Even heel snel:

1. Zou er niet op rekenen dat dit voor alles werkt. Navigatiesystemen onder Ubuntu werkend krijgen is geen feest maak ik uit dit forum op (heb er zelf geen verstand van, want geen auto).
2. Ja :) De installer moet die schijf gewoon herkennen en zal deze dan geheel voor Ubuntu gebruiken en zelf formatteren als ext4 (wanneer je bij installatie voor de standaardinstellingen kiest) + grub installeren zodat je daarna vanaf die schijf kan starten.
3. Ik zou eerst installeren en dan bekijken wat je nog nodig hebt van je oude installatie. De mappen Documenten, Muziek, Video's etc kun je zo naar de nieuwe installatie kopieren. Met instellingen van programma's (de verborgen 'puntmappen' dus bijvoorbeeld .gconf) zou ik wat voorzichtiger zijn wanneer je voor een andere versie van Ubuntu gaat dan je eerst had. Immers de programma's zijn anders dus misschien werken oude instellingen niet meer.
4. Als de schijf verder niet beschadigd is en compatibel (zelfde 'interface' als het nieuwe moederbord aanbiedt bijvoorbeeld SATA) dan moet dat kunnen.

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/03, 17:26:57 »
@All

Pff, krijg weer een beetje en positief gevoel van jullie reacties  =D

Ik ga er van uit dat minimaal het moederbord overleden is, een zelfde is nmm niet meer leverbaar. Dus dat zal vervangen moeten worden. Vandaar mijn gedachte om dan gelijk maar een andere pc te kopen en dan zie ik wel wat er nog van de oude schijf 'te redden' is.
De backup staat op een externe schijf (gelukkig).

Ter info: de 'grootste' schijf (320Gb) is net 1 jaar oud en bevat bij mij alleen Ubuntu en - bestanden. Windows staat op de andere schijf (80Gb).
Verder: ik doe niet Gamen op de pc. Wel wil ik weer een firewire pci kaart er op/in hebben om video's van de camera te kunnen plukken
« Laatst bewerkt op: 2011/07/03, 18:02:09 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/03, 18:01:40 »
Als je de opstartknop indrukt, wat krijg je dan allemaal nog te zien? Of reageert hij daar al niet meer op?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/03, 18:03:13 »
Als je de opstartknop indrukt, wat krijg je dan allemaal nog te zien? Of reageert hij daar al niet meer op?

Ik zit nu op een oude laptop. De pc is nog bij de reparatiewinkel
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/03, 18:06:37 »
Zomaar een vraag omdat er toch veel kennis op ons Forum aanwezig is stel ik hem.

Als jullie moeten kiezen tussen:

AMD Athlon X2 5200+ @ 2300 Mhz

4096 Mb Geheugen, 2000 Gb S-Ata Harddisk

en

AMD Athlon X3 - 445 @ 3100 Mhz

4096 Mb Geheugen, 1000 Gb S-Ata Harddisk


Welke wordt het dan?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/03, 18:25:49 »
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Hier kun je zoeken wat het snelst is.
Je eerste cpu kan ik niet vinden.

jesse2314

  • Gast
Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/03, 18:35:18 »
De: AMD Athlon X3 - 445 @ 3100 Mhz

4096 Mb Geheugen, 1000 Gb S-Ata Harddisk

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/03, 20:36:14 »
Even weer een update.

Heb van een vriend een USB to IDE/SATA kabelset geleend om te zien of en wat er op de 2 hdd van de pc staat.
De kleine (met windows) kan ik bekijken via deze laptop, maar zie dat win-besturing toch kennelijk op de grote staat. De grote hd met daarop een klein deel voor windows en het overgrote deel voor Ubuntu, kan ik niet bekijken. Aangezien mogelijk de pc tijdens het onweer aanstond met Ubuntu actief, vrees ik het ergste voor deze hd. Of kan er een andere oorzaak zijn dat ik hem niet kan bekijken?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/03, 21:15:55 »
Even weer een update.

Heb van een vriend een USB to IDE/SATA kabelset geleend om te zien of en wat er op de 2 hdd van de pc staat.
De kleine (met windows) kan ik bekijken via deze laptop, maar zie dat win-besturing toch kennelijk op de grote staat. De grote hd met daarop een klein deel voor windows en het overgrote deel voor Ubuntu, kan ik niet bekijken. Aangezien mogelijk de pc tijdens het onweer aanstond met Ubuntu actief, vrees ik het ergste voor deze hd. Of kan er een andere oorzaak zijn dat ik hem niet kan bekijken?

Welk systeem draait de laptop? Windows kan ext4 (het bestandssysteem van Ubuntu) niet lezen. Maar de Windowspartitie op die schijf zou dan wel herkend moeten worden.

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/04, 10:12:55 »
Als je windows heb ziet die idd de ext4 niet,
Als je twee hdd niet te veel verschillen kan het ook nog wel eens datje de printplaat van de kapotte schijf vervangt door één van een werkende schijf. Maar dat is slechts als de printplaten nagenoeg gelijk aan elkaar zijn en is natuurlijk niet zonder risico.

Verder is handig om een piek spanning filter te hebben.
Deze zijn een paar euro.
Bij een piek spanning van bijv. een bliksem inslag staat de zekering o.i.d. die er inzit door.
Je piek spanning filter is dan stuk maar alles wat er aan hangt is dan vaak nog behouden.

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/04, 10:26:54 »
Zomaar een vraag omdat er toch veel kennis op ons Forum aanwezig is stel ik hem.

Als jullie moeten kiezen tussen:

AMD Athlon X2 5200+ @ 2300 Mhz

4096 Mb Geheugen, 2000 Gb S-Ata Harddisk

en

AMD Athlon X3 - 445 @ 3100 Mhz

4096 Mb Geheugen, 1000 Gb S-Ata Harddisk


Welke wordt het dan?

Met het juiste moederbord kan je vaak in een X3 de 4e kern (mits deze aanwezig is) ook unlocken. Je hebt dan een quad-core voor de prijs van een triple-core ;) Met de juiste processor en het juiste moederbord is dit vaak een kwestie van 1 vinkje zetten in de bios.

@Erik Krom: goede tip van die piek spannings filter!
Op de chat te vinden als debiantux

Offline mrGee

  • Lid
Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/04, 10:36:42 »
Hallo

Met Ext2read; http://sourceforge.net/projects/ext2read/ kun je makkelijk vanuit Windows een
ext4 partitie inzien.

@ Erik Krom, voor mijn werk veel te maken (gehad) met schades door blikseminslag; die piekspannings
filters halen vervelend genoeg niet zoveel uit. Als de opgewekte inductie klein genoeg is, ja dan doet ie
wel zijn werk. Maar beter is de zaak te ontkoppelen van het lichtnet tijdens onweer, of een (dure)
professionele beveiliging toe te passen; te beginnen in je meterkast. Vaak zie je ook dat de opgewekte
inductiespanning via een netwerkabeltje binnen komt en alsnog zijn uitweg zoekt op je moederbord.
Een ups ertussen wil ook wel eens helpen, de inductie spanning zal dan grotendeels zich uitleven op
de ups, die dan meestal defect raakt en de rest komt er dan redelijk ongeschonden vanaf.
Tegen een directe inslag in je huis is maar weinig bestand; soms liggen de leidingen incl. de meterkast
van de muur.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/04, 11:00:23 »
Hallo

Met Ext2read; http://sourceforge.net/projects/ext2read/ kun je makkelijk vanuit Windows een
ext4 partitie inzien.

@ Erik Krom, voor mijn werk veel te maken (gehad) met schades door blikseminslag; die piekspannings
filters halen vervelend genoeg niet zoveel uit. Als de opgewekte inductie klein genoeg is, ja dan doet ie
wel zijn werk. Maar beter is de zaak te ontkoppelen van het lichtnet tijdens onweer, of een (dure)
professionele beveiliging toe te passen; te beginnen in je meterkast. Vaak zie je ook dat de opgewekte
inductiespanning via een netwerkabeltje binnen komt en alsnog zijn uitweg zoekt op je moederbord.
Een ups ertussen wil ook wel eens helpen, de inductie spanning zal dan grotendeels zich uitleven op
de ups, die dan meestal defect raakt en de rest komt er dan redelijk ongeschonden vanaf.
Tegen een directe inslag in je huis is maar weinig bestand; soms liggen de leidingen incl. de meterkast
van de muur.

Groeten Gerrit



Bij die onweersbui van vorige week heb ik ook meteen de computer uitgezet en de stekker uit het stopcontact gehaald. De netwerkkabel heb ik wel laten zitten, dus die de volgende keer ook maar even loskoppelen voor de zekerheid dus?

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/04, 11:04:31 »
Aanvulling, in eerste instantie kan apparatuur nog werken... Echter kan het na verloop van tijd problemen geven. Dus als je nog een backup van je HD kan maken zou ik dat doen, maar hem voor de volle 100% nog vertrouwen is een andere zaak.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/04, 11:27:37 »
Bij die onweersbui van vorige week heb ik ook meteen de computer uitgezet en de stekker uit het stopcontact gehaald. De netwerkkabel heb ik wel laten zitten, dus die de volgende keer ook maar even loskoppelen voor de zekerheid dus?
Nee, zou genoeg moeten zijn. De netwerkkabel voert niet zijn stroom aan ;)
Een blikseminslag is in princiepe een EMP: het zorgt voor kortsluiting in electrische apparaten. Daar kan zo'n piekspannings filter niet tegen op lijkt me.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline mrGee

  • Lid
Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/04, 11:56:20 »
Hallo

@Cheap Applications, toch zou ik daar maar voorzichtig mee zijn, ik ben ook wel moederbordjes
tegengekomen waar alleen maar de netwerk interface van was opgeblazen. Een inductie zoekt
op allerlei manieren de makkelijkste weg om af te vloeien naar aarde. Dus je netwerk switch kan best
een dreun krijgen, via de inductie op het lichtnet en dan afvloeien; inderdaad via de netwerk
kabels, die dan toch even flink wat spanning gaat voeren.
Je hebt ook wel van die beveiligde netspanning verdeeldozen, waarbij je de netwerk kabels daar ook
via laat lopen, speciaal om dit soort van schade te voorkomen.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/07/13, 13:29:34 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/04, 12:36:20 »
Hmmm, oke jij wint, bij onze inslag was inderdaad alleen de router beschadigd ja, 3 van de 4 LAN verbindingen beschadigd, dus er gaat dan inderdaad wel wat mis. De enige die nog wel werkte was btw wel de enige die in gebruik was, de andere 3 (waarvan 2 met kabel erin) zijn beschadigd en werken niet meer.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/04, 13:00:09 »

Welk systeem draait de laptop? Windows kan ext4 (het bestandssysteem van Ubuntu) niet lezen. Maar de Windowspartitie op die schijf zou dan wel herkend moeten worden.

Laptop draait op XP
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/04, 13:02:57 »
Zomaar een vraag omdat er toch veel kennis op ons Forum aanwezig is stel ik hem.

Als jullie moeten kiezen tussen:

AMD Athlon X2 5200+ @ 2300 Mhz

4096 Mb Geheugen, 2000 Gb S-Ata Harddisk

en

AMD Athlon X3 - 445 @ 3100 Mhz

4096 Mb Geheugen, 1000 Gb S-Ata Harddisk


Welke wordt het dan?

Met het juiste moederbord kan je vaak in een X3 de 4e kern (mits deze aanwezig is) ook unlocken. Je hebt dan een quad-core voor de prijs van een triple-core ;) Met de juiste processor en het juiste moederbord is dit vaak een kwestie van 1 vinkje zetten in de bios.


Thanks. Nu nog even abracadabra voor mij. Kom er op terug als ik een andere pc ga aanschaffen.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/04, 19:09:55 »
Kleine update.

Heb op de 'kleine' schijf toch Win-besturing gevonden. Wist niet meer hoe de verborgen bestanden zichtbaar te maken (vergeten, want werk veel te graag met Ubuntu  =D ).
Dus op de 'grote' staat alleen Ubuntu, vandaar dat ik hem met de kabelset niet kan zien mbv win. op de laptop.

Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/04, 19:35:35 »
Problemen onstaan als de PC met verschillende netten verbonden is, b.v het 230v-net en het telefoonnet. Tussen die netten, die verschillende aardpunten hebben, kan bij een inslag in de buurt een flinke spanningverschil ontstaan. Vaak gaat dan iets stuk bij de netwerkinterface. Het is zoals Gerrit aangeeft dat piekspanningbeveiliging pas effectief is als alle verbindingen met de buitenwereld op een punt wordt beveiligd: dus een verdeeldoos waar ook de telefoonaansluiting doorheen gaat (bij draadloos speelt dit dus niet).

Als het onweer dichterbij komt zorg ik er altijd voor dat eerst wat aan meerdere netten hangt (230, kpn en kabel) eerst de stekker eruit gaat, komt het nog dichterbij, dan ook los van kpn.

Re: Blikseminslag in de straat, pc kapot
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/05, 09:26:55 »


Bij mij (amersfoort) is de bliksem kennelijk ook ingeslagen. Mijn router adapter bleek kapot ik heb bijna 2 weken zonder internet gezeten.

Ik wist niet dat bliksem nog zoveel schade aan kon richten tegenwoordig aan tv's e.d. (je gaat meer aan die oude antennes van voordat er kabeltv was denken); maar de storing is wél begonnen na een blikseminslag; waarna alle's wat ik via ziggo aan abonnement had eruit lag; dus tv, internet en telefoon.