Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual/Triple boot  (gelezen 1932 keer)

Mudkip

• Gast
Dual/Triple boot
« Gepost op: 2007/01/26, 20:09:41 »
Yellow!

ik wil een dual boot systeem maken, met 2 linux OS'en. nu is dit schijnbaar moeilijk en niet veel besproken. het doel is om Xubuntu of Ubuntu en BackTrack naast elkaar te draaien. na veel zeuren en zoeken schijnt het dat ik nu ook nog windows moet installeren, over dat alles, en dan een partitie moet maken met ubuntu d'rop. dat kan ik wel, maar triple boot is onmogenlijk?

op het moment heb ik zowel Xubuntu als Backtrack geinstalleerd, maar dat is uiteraard weer niet genoeg (zou het ooit makkelijk zijn).

Enig idee wat ik moet doen?
Cheers!

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Dual/Triple boot
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/26, 20:32:31 »
Op zich is het draaien van meerdere linuxen geeneens moeilijk, triple boot kan makkelijk (heb ik zelf ook, win98, dapper en edgy).
Je partitionering van je harde schijf ziet er dan zo ongeveer uit:
Citaat
Windows (het beste is om dit als eerste te installeren)
Ubuntu
Backtrack
Swap
Deze partities zul je dus zelf moeten maken waarna je win installeert en ubuntu en backtrack zegt op welke schijf ze moeten gaan zitten.

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
Dual/Triple boot
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/26, 20:32:35 »
Nee, een triple boot is niet onmogelijk, want ik heb er ooit een gehad met Windows Vista, Windows XP en Ubuntu 6.10.

Wat je nodig hebt hiervoor zijn, allereerst, drie aparte partities. Ik raad je aan om Windows eerst te installeren, maar dat is blijkbaar geen optie meer bij jou, dus ik waarschuw je nu al. Aangezien je twee versies van linux erop hebt staat start GRUB normaal gezien met je computer en vraagt je wat je wil opstarten. Windows zal bij de installatie gewoon even GRUB er af gooien en vervangen met MBR, die natuurlijk alleen Windows XP ziet. Hoe handig voor Microsoft én een goede manier om andere mensen te saboteren. Ik las onlangs dat er een goede tutorial op de Wiki staat om Grub te herinstalleren als Windows ermee weg is.

Met drie partities en een opstartsysteem is een triple-boot geen probleem :)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Dual/Triple boot
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/26, 21:04:28 »
Hier loopt een six-boot !!!!!!
Wel 6X Ubuntu natuurlijk ............

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Dual/Triple boot
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/26, 21:07:27 »
feisty, feisty, feisty, edgy, edgy en dapper, of iets anders? :)

Mudkip

• Gast
Dual/Triple boot
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/26, 21:46:09 »
Ik zie er maar weer vanaf, ubuntu is nice.

bedankt allemaal!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Dual/Triple boot
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/26, 21:46:16 »
Ubuntu Dapper,
Xubuntu Dapper,
Ubuntu Edgy,
Xubuntu Edgy,
Ubuntu Feisty,
Xubuntu Feisty.

Lachende groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Aline

• Gast
Dual/Triple boot
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/27, 09:45:22 »
Multiboot is echt geen enkel probleem, zo lang je Windows maar eerst doet (die voerschrijft de Master Boot Record met het idee dat alleen Windows bestaat, brrrr) en daarna heel goed weet wat je met schijven, partities en formatteren doet. Ik heb al tijden XP (voor de laatste dingen die onder Linux niet handig zijn), Ubuntu (nu Edgy Eft) en Suse 10.2 op een computer en je kiest stomweg bij het opstarten wat je nodig hebt. Geen probleem.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual/Triple boot
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/27, 10:07:06 »
Mijn PC is vijfvoudig opstartbaar: Win XP, Ubuntu 6.06, Puppy Linux 2.13, Damn Small Linux 3.0.1 en DSL-N. Bij het installeren van nieuwe Linuxen hoef je alleen maar ff op te letten, dat ze de laatste installatiestap niet zetten, namelijk het wijzigen van Grub. Daarna een paar regeltjes toevoegen aan je Grub, en klaar.

Maar goed, het is niet iets voor een beginner, want voor je het weet maak je een fout, is je Grub van slag af en moet je die gaan herstellen.

Groet, Pjotr.

Mudkip

• Gast
Dual/Triple boot
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/27, 10:13:35 »
Windows komt er niet meer op, die hoef ik niet. als ik Windows had was ik allang klaar met fancy graphical interfaces en one click installations... grrr.
Dual booten moet ik is proberen met VCHOS, kan alleen geen werkende .deb dinges vinden.

Mudkip

• Gast
Dual/Triple boot
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/03, 10:39:07 »
http://apcmag.com/5045/how_to_dual_boot_vista_with_linux

Dual boot met vista en linux, waarbij je linux eerst hebt geinstalleerd. gemaakt voor ubuntu.

Prachtig :D