Open eens een terminal (Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal of de toetsencombinatie Ctrl+Alt+T) en tik in:
sudo fdisk -l
(Die -l is een kleine L)
(Voor het geval je dit niet weet):
Je wachtwoord word gevraagd. Je zal niets zien, ook geen sterretjes of zo, dat is normaal. Je moet dus je ww "blind" intypen.
Naar ik kan zien in je screenshots heb je al 3 primaire partities en je zou een extended partitie moeten hebben met daarin sda5 sda6 sda7 en sda8.
sda4 (de extended partitie naar ik aanneem is echter niet te zien. Daarom de vraag voor output van het bovenstaande commando.
Je kan maar 4 primaire partities hebben normaal gezien. En in je screenshot is die niet te zien dat er een extended is. Raar.
Wat je ook niet hoeft te hebben zijn die 2 swaps. 1 is genoeg. De andere distro's herkennen die normaal gezien automatisch.
Dus die ene swap kan je verwijderen.
De 10.04 partitie is ofwel de sda5 of de sda7.
Boot eens op en in grub kan je soms al zien waar de andere besturingssystemen staan. Dit staat normaal gezien tussen haakjes achter de kernel-regels.
Maar boot op in je ubuntu 10.04 install en ga dan naar Systeem>Beheer>Schijfgereedschap. Daar kan je dan zien welke partitie aangekoppeld is met / (zie het muispijltje bijna rechtonder in de afbeelding)
Klik dus een partitie aan en dan kan je zien welke partitie naam/nummer die heeft. In de afbeelding zie je dat het eerste veld aangeklikt is (grijs gekleurd) en dat achter "Apparaat" /dev/sda1 staat. Deze is gekoppeld op / en dat is dus de partitie waar ik op dat moment op werk.
De anderen zullen normaal gezien via /media/......(hier normaal gezien een 'label' of een lang getal).
Om zeker te zijn koppel je de andere partities af via Locaties>Computer. Daar zie je alle 'harde schijven'. Klik rechts erop en kijk of je in de opties de keuze 'ontkoppelen' ziet. Is dit zo, ontkoppel dan.
Het "Bestandssysteem" en de "cd/dvd station" kan je niet ontkoppelen.
In Schijfgereedschap zie je dan wat voor partitie het is die aangekoppeld is. De anderen zullen aangeven dat ze niet gekoppeld zijn.
Zo kan je weten op welke partitie je 10.04 staat.
Er zal waarschijnlijk wel ergens een commando voor zijn maar kan er op dit moment niet opkomen
vandaar deze kleine "howto".