Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Probleem met image preloading voor de html5-canvas  (gelezen 1104 keer)

Offline erik1984

• Lid
    • erik1984
  • Steunpunt: Nee
Ben een beetje aan het experimenteren met het <canvas> element in HTML5 om een spelletje te maken. Op zich werkt het allemaal best aardig maar een ding lukt me niet goed: het 'voorladen' (preloaden) van de afbeeldingen. Heb meerder stukjes code daarvoor gezien (en al heel wat gegoogled) maar op de een of andere manier heeft het geen resultaat. Daarom bij deze de code en wat uitleg. Iemand een idee hoe dit welk fatsoenlijk werkend te krijgen? Wat er nu gebeurt is dat er bij de eerste keer laden sommige plaatjes niet worden getekend en pas bij een refresh (F5) alles goed is.

Voorzover ik het heb begrepen hebben HTMLImage-elementen een event onload() dat wordt aangeroepen wanneer de afbeelding geladen is. In mijn script moeten drie afbeeldingen geladen worden. Als het goed is zou na elke geladen afbeelding de functie loaded moeten worden aangeroepem waar een tellertje wordt verhoogd. Als er voldoende afbeeldingen geladen zijn wordt een callback functie aangroepen en kan het programma verder gaan met het gebruiken van de afbeeldingen.

Om te testen of de functies worden aangroepen heb ik een alert geplaatst en in FireFox komen er zoals verwacht drie berichten in beeld. Ook de callback functie wordt bereikt want dat is de enige manier om resetLevel() te bereiken en die functie wordt uitgevoerd.

De functie van tileObj() is om de geladen afbeelding op een eigen canvas te plaatsen zodat die kleine canvas dan weer op de grote kan worden getekend. Het voordeel daarvan is dat er niet steeds opnieuw verkleind hoeft te worden (de plaatjes zijn groter dan de tiles).

--knip--
mapTiles = new Array();

function tileObj(img){
this.canvas = document.createElement("canvas");
this.ctx = this.canvas.getContext("2d");
this.ctx.drawImage(img,0,0,32,32);
}

function tileLoader(srcArray,callback){
this.numLoaded = 0;
this.sources = srcArray;

this.loaded = function(img){
this.numLoaded ++;
mapTiles.push(new tileObj(img));
alert("Loaded " + this.numLoaded + " image(s).");
if(this.numLoaded == this.sources.length){
callback();
}
}

this.startLoading = function(){
for(i in this.sources){
img = new Image();
img.src = this.sources[i];
img.onload = this.loaded(img);
}
}
}

function loadPlayerTiles(){
playerTileSet = new Image();
playerTileSet.src = "charset_knight1_trans.png";
playerTileSet.onload = function(){
context.drawImage(playerTileSet,0,0);
resetLevel();
}
}

window.onload = function(){
canvas = document.getElementById("myDrawing");
context = canvas.getContext("2d");
thisTileLoader = new tileLoader(new Array("floor_small.png","wall_small.jpg","crate_small.jpg"),loadPlayerTiles);
thisTileLoader.startLoading();
}
--knip--
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 20:31:31 door erik1984 »

Offline Ronnie

• Artworkteam
    • ronnie.vd.c
Re: Probleem met image preloading voor de html5-canvas
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/18, 19:48:21 »
Volgens mij gaat mis in regel "img.onload = this.loaded(img);"

Deze functie wordt direct uitgevoerd bij het executen van de regel zelf, en niet bij de onload.

Het volgende zou moeten werken:
var loader = this;
img.onload = function () {
    loader.loaded(img);
}

Als je veel met javascript bezig bent, dan kan ik je de volgende bronnen zeker aanraden:
http://www.jslint.com/
http://www.youtube.com/watch?v=hQVTIJBZook

EDIT:
Zelf heb ik een hele tijd terug ook nog een HTML5 Canvas spel gemaakt. Zou ik het nu opnieuw doen, dan zou ik het weer anders aangepakt hebben (o.a. gebruik van meerdere lagen canvas op elkaar, zodat je minder met refreshing problemen te maken hebt). De code mag je als je wilt zo hergebruiken.
http://people.ubuntu.com/~ronnie.vd.c/Ricochet-Robots/

Voor de nieuwschierigen: Het is de bedoeling dat je met een gekleurde robot (pion) in zo min mogelijk zetten naar de met oranje border gemarkeerde veld komt. De kleur van de pion moet overeen komen met de kleur van het gemarkeerde veld. De pionnen kun je met je muis selecteren en met de pijltjes toetsen bewegen. De bewering in één bepaalde richting zet door totdat deze een muur of een andere pion tegen komt.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 20:03:05 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline erik1984

• Lid
    • erik1984
Re: Probleem met image preloading voor de html5-canvas
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/18, 22:21:14 »
Bedankt Ronnie, Je hebt me wel in de goede richting geholpen. Heb de aan te roepen functie maar helemaal buiten dat object geplaatst. Het stukje is nu:

var img = new Image();
img.onload = function() {
spriteLoaded(this, callback);
}
img.src = this.sources[i];

Nu lijkt het te werken  :)

Ricochet Bots is ook leuk gemaakt trouwens. Doet denken aan het puzzeltje Lunar Lockout.