Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: {opgelost}help.mijn ubuntu boot niet meer  (gelezen 3708 keer)

{opgelost}help.mijn ubuntu boot niet meer
« Gepost op: 2011/06/10, 09:52:28 »
hallo!

ik ben niet echt een nerd wat ubuntu betreft, dus graag jullie hulp!

toen ik vanmorgen pc opstarte kreeg ik melding dat hij niet kon booten met daarbij woordje (als ik goed onthouden heb) intfarm ofzo?
hoe kom ik nu toch in mijn pc?

thanx voor jullie hulp!!

germaine
« Laatst bewerkt op: 2011/06/20, 10:43:04 door germaine72 »

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/10, 10:11:20 »
Probeer eens na het Biosscherm op de linker shift toets te drukken (ingedrukt houden) en vervolgens in Grub op te starten in recovery mode (of een andere kernel te kiezen).

Als dat al lukt kunnen we verder kijken hoe het dan moet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/10, 10:17:06 »
ik ben echt een noob dus....hoe start ik in grub op en wat is dat precies?

hihi..ik werk met mijn pc, en dat is alles..voor de rest heb ik er geen kaas van gegeten..:(

ben nu niet bij de betreffende pc, pas vanavond, maar zal dit meteen dan nakijken....
 dankjewel al voor je snelle antwoord!

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/10, 10:19:10 »
Initframs waarschijnlijk. Helaas heb ik daar verder ook geen verstand van, maar wat Joris zegt lijkt me een goed idee om eerst te proberen.

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/10, 10:22:30 »
ja dat was het erik..wat jij zei..

maar wat is grub dan? en hoe start ik daarin op?

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/10, 10:26:02 »
ik ben echt een noob dus....hoe start ik in grub op en wat is dat precies?

hihi..ik werk met mijn pc, en dat is alles..voor de rest heb ik er geen kaas van gegeten..:(

ben nu niet bij de betreffende pc, pas vanavond, maar zal dit meteen dan nakijken....
 dankjewel al voor je snelle antwoord!

Als je de shifttoets ingedrukt houdt dan kom je in GRUB, dat is kort gezegd een menuutje waarin je kan kiezen welk besturingssysteem je wilt opstarten. Standaard is dat de 'gewone' Ubuntu maar er staat ook bij 'recovery'(exacte tekst weet ik niet) en als het goed is Ubuntu met een lang nummer erachter (de kernelversie). Je zou een van die oudere kernelversies (dus niet de bovenste) kunnen uitkiezen en kijken of Ubuntu dan wél opstart.

edit: een plaatje van hoe GRUB er ongeveer uit zou kunnen zien: http://www.itecsoftware.com/wp-content/uploads/2010/08/ubuntu-grub2-boot-menu.jpg
« Laatst bewerkt op: 2011/06/10, 10:29:51 door erik1984 »

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/10, 10:34:48 »
Citaat
bij 'recovery'(exacte tekst weet ik niet)...

Dit is wat je dan ziet, de éérste regel is je normale opstart, kies dus via de pijltjestoetsen de tweede regel voor de 'recovery/herstelmodus'.

Citaat
'Ubuntu, met Linux 2.6.32-32-generic' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
'Ubuntu, met Linux 2.6.32-32-generic (herstelmodus)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/10, 10:35:39 »
Relatief simpel:

a) je start je PC op en dan zie je een eerste scherm = het BIOS scherm. Dit blijft actief ongeveer 5 a 10 seconden (afhankelijk van je Bios en hardware)
    
b) Je drukt op de SHIFT toets aan de linker kant van je toetsenbord. Hou die toets ingedrukt tot je een tekstmenu ziet = GRUB
    Geen paniek, dit is een misschien vrouwonvriendelijk (lol) scherm met engelse tekst.

c) Met de pijltjestoetsen kan je een optie kiezen in die menu's. Dus neem het pijltje omlaag, en druk een aantal keren tot je bij RECOVERY MODE terecht komt. Druk daarna op Enter. Ubuntu zal nu (proberen) te booten in een veilige modus.

Als dat al lukt, kunnen we verder kijken of we iets kunnen doen aan je systeem. Dit is alvast een eerste stap.

Mocht het niet lukken (terug een foutmelding ofzo) , dan kan je een tweede iets proberen;

Terug naar Grub gaan (zie hierboven voor de procedure) en vervolgens met de pijltjestoetsen een andere kernel kiezen (je ziet mogelijk er twee of meerdere) = lijnen met een nummer erachter. Kies een lijn met een LAGER nummer dan diegene die vanboven staat.
Op ENTER drukken en hopelijk boot je systeem nu wel.


MOCHT DAT LUKKEN: STEL JE DATA EERST VEILIG m.b.v. een memory stick of een externe HD.

Post je resultaten maar !

PS geef ook eens op wélke ubuntu-versie je gebruikt ? Er zijn nogal verschillen, vandaar.

SUCCES !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/10, 10:36:55 »
jullie zijn geweeeeldig!! thanx voor alle tips..vanavond mijn andere pc ernaast zetten, en jullie stappen volgen..en dan hopen dat het werkt..:)

thanx guys

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/11, 12:03:16 »
hallo ben ik weer!

ben aan het proberen wat jullie zeggen..en zie 6 verschillende recoverymodussen, heb er nu al 3 zonder sucses geprobeerd.
ik krijg telkens deze melding:

[    2.294510] Console: switching to colour frame buffer device 160x50
No init found. Try passing init= bootarg.

Busybox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'help'for a list of built-in commands

(initramfs)_


dat gaat niet goed dus he?  ik ga de ander 3 ook nog proberen, maar mocht dit niet lukken, wat dan?..:(


thanx voor jullie hulp allemaal!

Germaine
aanvulling: heb ze nu allemaal gehad..niks werkt.:(  gevalletje hopeloos???
« Laatst bewerkt op: 2011/06/11, 12:07:37 door germaine72 »

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/11, 12:09:29 »
@germaine72

Copïeer en plak in een terminal eens volgend commando:

grep menuentry /boot/grub/grub.cfg

druk op enter.

Copïeer en plak de uitkomst van dat commando dan hier eens in een antwoord, dan zien we beter hoe je grub-menu er werkelijk uitziet, en wat je wel of niet moet kiezen.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline jan11000

  • Lid
Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/11, 12:37:01 »
Je kan fsck proberen(is scandisk in windows).
Dit kan nodig zijn indien je pc opeens uit is gegaan of je files zijn beschadigd door harde schijf fouten.

Start van de ubuntu livecd,
start gparted,
rechtsboven in gparted de harde schijf kiezen,
dan met muis op de parttie gaan staan, rechtertoets kiezen,
dan check aanwijzen, doe dit voor alle partities.
Dan probeer te rebooten.

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/11, 15:22:21 »
@progger, krijg geen terminal geopend, omdat ik alleen zwart scherm krijg met woordje initramfs..:(

@jan1000  ik heb zelf die cd niet, heeft iemand anders voor me erop gezet..maar daar kan ik volgende week pas terecht, dus wilde eerst zelf kijken wat ik nog kan doen

thanx voor jullie hulp in ieder geval..als iemand nog suggesties heeft? graaaaaaag!

germaine

Offline heir4c

  • Lid
Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/11, 15:42:13 »
Als je de LiveCD opgestart hebt (vanals je die dus hebt) ga via "Locaties" naar de bestanden van je Ubuntu installatie. Daar zoek je naar /etc/fstab. Dubbelklik erop om het te openen. Laat het bestand open staan.
Dan:
0pen je een Terminal (via Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal of via de toetsencombinatie: Ctrl+Alt+T)
Tik daar in:
blkid -o value -s UUID /dev/sdaXWaarbij de X de nummer van de partitie is waar ubuntu opstaat.
Hiermee verkrijg je het UUID nummer dat je te zien moet krijgen in het bestand fstab.
Komt dit overeen?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/11, 15:52:43 »
@heir4c

dankjewel, maar dat gaat dus niet, omdat ik geen cd hier heb nu, en ik kan geen teminal openen omdat ik alleen zwart scherm krijg, met tekst initramfs erin..thats it

als ik grub opstart krijg ik 6 verschillende recover opties, en die werken allemaal niet..:(

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/11, 16:07:00 »
@heir4c

dankjewel, maar dat gaat dus niet, omdat ik geen cd hier heb nu, en ik kan geen teminal openen omdat ik alleen zwart scherm krijg, met tekst initramfs erin..thats it

als ik grub opstart krijg ik 6 verschillende recover opties, en die werken allemaal niet..:(

"vanals je die dus hebt" zei die ;) Dit topic loopt niet weg dus wanneer je de CD hebt bekijk je dit topic gewoon weer en kun je doen wat Heir4c voorstelt.

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/11, 19:16:06 »
Je kunt ook heel eenvoudig zelf een CD maken, met een willekeurige andere computer... Begin eens bij http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuDownloaden?action=show&redirect=UbuntuDownloaden met lezen. Je wilt de gewone Desktop-CD hebben.

Offline Wout55

  • Lid
Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/11, 19:51:50 »
Achter initramfs kan je commando´s typen, type maar eens help en druk op enter. Het is een kleine commandoshell. Toevallig heb ik op mijn werk een pc staan die daarmee is uitgerust. Voor zover ik weet zit grep er in maar ik vraag me wel af of dit zinvol is als je niet weet wat je doet. Je kan dan beter wachten tot je diegene die het erop heeft gezet weer spreekt. In ieder geval kan grub de bestanden waarmee hij opstart niet vinden. Niet te gauw de moed opgeven omdat met een live-cd de boel mogelijk weer aan de praat te krijgen is.

Re: help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/11, 19:57:21 »
hier zie je hoe je een cd moet maken:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden
edit:
ik zie dat overdenkamp me al voor was
« Laatst bewerkt op: 2011/06/11, 19:59:38 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Re: {opgelost}help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/20, 10:43:46 »
thanx mensen voor jullie hulp!  tis opgelost..:)

Re: {opgelost}help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/20, 11:31:53 »
thanx mensen voor jullie hulp!  tis opgelost..:)

Graag gedaan, maar hoe is het uiteindelijk gelukt? Dat is ook interessant om te weten voor mensen die tegen hetzelfde probleem aan lopen.

Re: {opgelost}help.mijn ubuntu boot niet meer
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/20, 11:36:00 »
ben naar vriend van me gegaan, die weet meer van ubuntu dan mij..heeft cd erin gedaan..en voor de rest moet je me niet vragen..:(.. weet ik niks van...maar was gelukkig binnen 15 minuten geregeld!