Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 en Mint 9.0  (gelezen 930 keer)

Ubuntu 10.04 en Mint 9.0
« Gepost op: 2011/06/08, 12:54:57 »
Beide distro's staan al meer dan 1 jaar op mijn pc'tje in dualboot. Normaal start Ubuntu  en met de pijltjestoetsen
kan ik overgaan naar Mint. Plots kon ik niet meer naar Mint omdat de pijltjestoetsen niet werkten, ze deden het wel in writer en calc, dus dat was de oorzaak niet. Dan maar naar opstartmanager en Mint als starter aangeduid, geen probleem, Mint startte netjes op en nu komt het................opnieuw naar opstartmanager en Ubuntu terug als start gezet en wat ik ook probeer ik kan enkel werken met Mint, de pijltjestoetsen doen het niet en de opstartmanager veegt er zijn voeten aan !!Ik heb al een herinstallatie gedaan van de grub maar niets helpt.
Nu heb ik Ubuntu volledig naar mijn wensen gezet en bij een herinstallatie zal mij dat behoorlijk wat kopbrekens bezorgen, ik heb wel een kopie van mijn persoonlijke map, muziek, foto's enz. In principe is het dus geen ramp maar ik zou ENORM tevreden zijn moest het kunnen hersteld worden, en waarom plots die verandering ??
mvg
bert

Offline Wout55

• Lid
Re: Ubuntu 10.04 en Mint 9.0
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/08, 16:17:27 »
Lijkt me toch een grub-probleem. Ik zou niet te snel dingen opnieuw installeren maar eerst even proberen te achterhalen wat er precies misgaat. Wat geeft hij als output als je in de terminal sudo  update-grub doet?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/08, 16:23:43 door Wout55 »

« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/08, 18:44:31 »
Hierbij de uitslag van grub update, sda1 is volgens mij Ubuntu en sda6 is dan die verduivelde Mint.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/08, 18:51:31 »
Ok, en wat laat hij nu zien als hij opstart en wat gebeurt er dan precies.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/08, 18:55:32 »
Even voor alle duidelijkheid: Ubuntu heeft Grub2, en Mint nog steeds Grub1. Grub2 kan wel een Grub1-distro opstarten, maar andersom niet...

Dus noodzakelijke info is: over welke Grub hebben we het in dit concrete geval?

« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/08, 21:48:22 »
Bij het opstarten na de update blijft alles bij het oude. Ubuntu staat ingesteld om te starten maar hij blijft vrolijk Mint starten. Zou het kunnen dat de miserie begonnen is na een update ? Want gedurende 1 jaar was er geen enkel probleem ?! Ik heb voor beide versies de LTS behouden, dus het zou mij verwonderen moest er een verschil zijn in de Grub ? De pijltjestoetsen en de ENTER-knop doen het niet tijdens de opstart maar doen het wel zodra Mint draait, is daar soms een oplossing te vinden ?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/08, 22:05:01 »
Je gebruikt de grub-file van mint, en niet van Ubuntu.
Dit kan je oplossen, door te kiezen voor Ubuntu en na de start in een terminal te typen:
sudo grub-install /dev/sdx
i.p.v. sdx dien je de naam van je hardeschijf waarvan je opstart te geven, meestal sda.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/08, 23:12:39 »
JOEPIE !!!!!!!!
De tip van Ron deed het !!!!!!!!!!!!!
Hartelijk dank aan allen en speciaal Ron.
bert