Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke desktop vind je de beste ?  (gelezen 8138 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Welke desktop vind je de beste ?
« Gepost op: 2011/06/06, 11:05:59 »
Voor Ubuntu zijn een aantal desktop mogelijkheden beschikbaar, persoonlijk heb ik het liefste een simpele makkelijk te bedienen desktop.
Gnome3 heb ik (helaas) nog niet kunnen testen.......
Mijn persoonlijke voorkeur:
1. Gnome (2. serie)
2. LXDE (Lubuntu)
3. XFCE (Xubuntu)

Wat is jullie voorkeur en waarom ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/06, 11:14:07 »
Gnome 3. Die paar keer dat ik ermee gewerkt heb, vond ik het heerlijk snel en handig werken.

Mijn persoonlijke voorkeur dus:
- Gnome (3. serie)
- KDE 4
- Gnome (2. serie)
- Unity (bengelt ergens onderaan)

KDE 4 heb ik overigens altijd erg prettig gevonden, maar mijn laptop trok het toentertijd niet meer goed. Op de desktop die ik nu heb, draait het allemaal wel aardig maar ik miste een paar opties die Gnome 2 in Ubuntu wel had - zoals een fatsoenlijk softwarecentrum. Nu gebruik ik voornamelijk Unity, maar dat komt omdat mijn Ati-kaarten nog problemen opleveren met Gnome 3, anders was ik allang overgestapt.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/06, 11:38:28 »
Gnome 2 puur voor de panelen waar ik de door mij gebruikte progjes op kon zetten (snelstarters).
Heb Xubuntu twee weken intensief gebruikt en ja goed .                                                                                                                                   Ik had Nautilus image nodig en dan begint het ,dat werkt zo niet dus Nautilus erbij moeten zetten.
Ook vermiste ik het program Logboek weergave tsja Gnome utils erbij gezet ook voor  Schrijf gereedschap en Schrijf gebruik.
Ook Nautilus gksu gebruik ik graag ,kon dus niet om Nautilus herom ,en Thunar is daar niet zo gelukkig mee.
Ik zie graag de Items onder de mappen staan ,dus bij het openen van een map kon ik kiezen voor Nautilus of Thunar.
En dat was mij te veel eraan en lichter werdt Xubuntu er ook niet van.
Heb bv de opstart tijden vergeleken met Xubuntu en Katya ,ik viel om .. Mint Katya starte sneller op en ook in het gebruik was hij sneller (vlotter).
Voor een simpel gebruik op bv een Netbook is Xubuntu ideaal.
Ben nu volledig overgegaan op Mint dus Isadora9 LTS (had ik al) en op mijn test PC Mint Katya ben met beide meer als tevreden.
Nu afwachten wat Mint gaat doen met de 11.10 uitgave zover ik begreep zou het iets worden met Gnome3 maar toch met panelen (keuze).
En het mooie daaraan is hij gebruikt de Ubuntu motor met zijn ook vele voordelen. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/06/06, 12:06:33 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/06, 11:58:37 »
Mijn persoonlijke voorkeur:
1. Gnome (2.x-serie)
2. Xfce (Xubuntu)
3. LXDE (Linux Mint LXDE)

Criteria: doorklikbaar menu (wegens gebruiksgemak), geen Compiz en geen Mutter (wegens stabiliteit).

Vermoedelijk ga ik bij 11.10 met de flaptops over op Xubuntu. Bij 12.04.1 gaan de bureaucomputers waarschijnlijk ook op Xubuntu over.

Voor ouwe bakken blijft Linux Mint LXDE een prima keuze: m.i. de best afgewerkte en verzorgde LXDE-distro.

DarkEra

  • Gast
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/06, 14:20:33 »
Op dit moment ziet het er voor mij zo uit:

1. Xfce 4.8 (Xubuntu 11.04)
2. Gnome 2.x (Ubuntu 10.04)
3. Unity (Ubuntu 11.04)
4. KDE 4 (Kubuntu)

Xfce: Zeer fijn om mee te werken, beter/makkelijker configureerbaar op sommige vlakken en vooral.... snel. Met de huidige *buntu uitgaven blijkt Xubuntu namelijk het beste te werken op mijn laptop.

Gnome 2.x omdat ik ermee bekend ben geraakt zoals zovelen die Ubuntu hebben leren kennen in het verleden. Helaas met de desktop effecten (Compiz) blijken er fouten in de panelen op te duiken, het verhaal van dubbele iconen etc. vanaf de 10.04 versie tot heden. Vandaar tweede plaats.

Unity is als standaard desktop omgeving eigenlijk net nieuw en moet nog verfijnd en verbeterd worden maar ik mag het nu wel na een tijdje langer geprobeerd te hebben. Alleen werkt het niet zo soepel op mijn huidige hardware dat ik nog even wacht tot de 12.04 versie. Tegen die tijd hoop ik een eigen Pc gebouwd te hebben die wat sterker is en meer aan kan op veel gebieden om het soepel te laten draaien.

KDE 4 heb ik ook een tijdje gebruikt, ziet er super uit maar ik kan mijn draai er niet meer in vinden. Ook daar zitten soms, ondanks dat ze steeds nieuwere versies uitbrengen met verbeteringen, schoonheids foutjes in wat ik minder prettig vind. Daarbij is mijn laptop ook niet zo geschikt ervoor maar dat is mijn ervaring.

Offline ptb

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/06, 14:30:43 »
1 Kubuntu
stabiel , mooi, logisch
2 Ubuntu (gnome2) degelijk maar lelijk
3 Meego volg ik, gewoon speels maar geen ubuntu afgeleide natuurlijk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/06, 15:05:36 »
1 Gnome 2.x (10.10)
2 Xubuntu 11.04
3 Kubuntu

Unity en Gnome 3 staan ver onderaan.
Waarbij Unity boven Gnome 3.

@ptb, Gnome 2 is lelijk zo na de installatie maar je kunt het heel mooi maken. :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/06, 15:17:54 »
Unity

Ik heb een eigenaardigheid, dat ik altijd maar één enkel besturingssysteem met één enkele desktopomgeving op na hou. Werken met Unity, en dan volgende keer, omdat ik er zin in heb, met xubuntu of KDE, is niet aan mij besteed.

Op onze ouwe desktop draait evenwel Xubuntu 11.04 (bijna) in volle glorie (het afzetten van de computer lukt, in tegenstelling tot oudere Ubuntu versies, niet steeds).

Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/06, 16:04:33 »
Dat is een heel gemene vraag :D

1 XFCE 4.8 (Xubuntu 11.04)
2 Gnome (2.X) (Ubuntu 10.04)
3 LXDE (Lubuntu, of Mint)


Geen Gnome 3 of Unity hier, ik ben wat afwachtend.
KDE schat ik wat hoger in omdat deze al wat langer in omloop is.

(1) Xubuntu werkt gewoon lekker vlot en steekt goed in elkaar. Het is eenvoudig aan te passen en in mijn ogen heel gebruikersvriendelijk.

(2)Gnome 2 is een poos mijn favoriet geweest, maar de laatste versie van XFCE heeft in mijn ogen sprongen gemaakt.

(3)LXDE, licht en er is best veel aan te passen. Ideaal voor een knutselaar.

 
Dit wat dat betreft de kant en klare distro's.
Mijn favoriet kan ik niet voor kiezen, da's namelijk een blokkendoos met OpenBox.
Dat kan ik nagenoeg volledig naar mijn hand zetten, en is sneller dan een kant en klare distro.


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/06, 16:32:35 »
XFCE4 (Debian + LMDE)
Openbox + Pcmanfm (Debian)
Gnome 2 (Debian +  LMDE)
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/06, 16:41:15 »
1. Unity;
2. KDE4
3. Gnome2
4. XFCE

DarkEra

  • Gast
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/06, 16:44:39 »
h2o, tiempjuuh,

Nu ben ik nog erg nieuwsgierig over het "waarom" bij jullie twee aangaande de DE's.  :D  :P
« Laatst bewerkt op: 2011/06/06, 16:46:25 door Maik »

Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/06, 16:56:51 »
Zo in de loop der tijd heb ik verschillende smaken geprobeerd. Eigenlijk valt met alle ..buntu smaken goed te werken. Gnome3 heb ik nog niet geprobeerd.

Mijn persoonlijke voorkeur is nu Ubuntu 11.04 met Unity. Met name omdat ik de starter erg pretttig vind op mijn 12" netbook. Op eerder 7" exemplaar draaide Ubuntu NBR 10.04.

Voor de desktops van de kinderen blijf ik bij de LTS versies met Gnome. De oudste (13) mag graag op ontdekkingstocht gaan en is inmiddels via Ubuntu 8.04, 10.04, Kubuntu en Zorin bij Xfce aangeland (Xubuntu 11.04) Volgende stop is waarschijnlijk Lubuntu.

Next best voor mij persoonlijk is Mint hoewel ik ook erg gecharmeerd ben van Pardus, dat is wel de meest volledige linuxdistro die ik ben tegengekomen. Ook makkelijk te installeren. Turkse overheid is grootgebruiker.

Toevoeging: Pardus is met KDE.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/06, 16:59:02 door DirkJan »

Offline petervs

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/06, 17:31:10 »
Echt een beste heb ik niet. Ik gebruik nu Gnome-2 (11.04 ubuntu-klassiek), maar wat ik even heb gezien met een live-cd (opensuse) met gnome-3 bevalt me ook heel goed.
Maar ik neig wel naar super eenvoudige desktops, zo vind ik die van bijv. xubuntu ook goed.


Ubuntu MATE 16.04

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/06, 17:58:54 »
h2o, tiempjuuh,

Nu ben ik nog erg nieuwsgierig over het "waarom" bij jullie twee aangaande de DE's.  :D  :P

Sorry, ik moest weg en wilde nog even snel reageren :D

Waarom unity op 1: Dat is gewoon simpel te bedienen, en logisch ingedeeld. Compiz doet me niet zo veel, maar ach, een leuke toevoeging, nietwaar? ;) Jammer alleen dat het zo nieuw is en nog wat instabiel.
Waarom KDE4 op 2: Omdat Heimen het per se op mijn laptop wilde hebben en ik het eerlijk waar soepel vind werken. Gewoon geen gezeur, kwin is (in tegenstelling tot compiz) stabiel en ziet er gelikt uit. Ook kan k3b er op draaien, dat vind ik helemaal mooi XD
Waarom Gnome2 op 3: Ah, het oude vertrouwde gevoel, nostalgie :P Nee, maar alles zit daar waar het hoort te zitten en het gaat al eventjes mee waardoor het gewoon écht af is :) Geen vage bugs, geen rare errors, gewoon soepel en stabiel werken. Dat is wat hoort!
Waarom XFCE op 4: Het is de DE die het meest in de richting van Gnome2 komt, en is goed geschikt voor oudere machines. Ik heb het een tijdje proef gedraaid en verkies toch gnome2 boven xfce omdat gnome net wat lekkerder in uby is ingemetseld.

Zo, antwoord op je vraag, Maik (voorheen DarkEra) ;)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/06, 19:54:21 »
KDE4
Gnome2
Misschien later Gnome3, maar voorlopig niet

Offline midas

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/06, 20:18:51 »
Tsja...laatste tijd veel aan het wisselen geweest, maar:

1. Gnome 2 (gewoon het meest intuïtief)
2. KDE 4 (alles doet het tenminste en heel stabiel...maar minder intuïtief in het gebruik)
3. Gnome 3 (zelfs op een groter scherm goed te gebruiken...maar helaas te instabiel)
4. Unity (eigenlijk alleen voor de kleinere schermpjes geschikt en i.c.m. Compiz zeer instabiel op mijn systeem)

Kortom; voor alles ga ik eerst voor de functionaliteit en dat alles gewoon goed werkt, daarna voor het gebruiksgemak en de desktopervaring...tenslotte ook wel (een beetje) voor de looks :D
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/06, 21:01:35 »
h2o, tiempjuuh

Mag ik weten wat dit betekent?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/06, 21:10:12 »
h2o, tiempjuuh

Mag ik weten wat dit betekent?

Wil je weten wat een tiempjuuh is?
Ik denk dat hij dat zelf wel kan uitleggen XD

DarkEra

  • Gast
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/06, 21:14:00 »
h2o, tiempjuuh

Mag ik weten wat dit betekent?

Lees de reactie nog eens goed door.

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/06, 21:22:07 »
h2o, tiempjuuh

Mag ik weten wat dit betekent?

Lees de reactie nog eens goed door.

Ach, je bedoelt misschien wat LMDE betekent?

Linux Mint Debian Edition
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/06, 21:22:52 »
De enige 2 die ik geprobeerd heb zijn Gnome2 en XFCE. Gnome2 vind ik fijner vanwege de menu-indeling met de opsplitsing in Toepassingen Locaties en Systeem. Ook de twee balken vind ik wel prettig werken, de een om applicaties te starten, de ander om vensters te beheren. Kortom het ontwerp van Gnome2 bevallen me wel.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/06, 21:27:25 »
Die opsplitsing van het menu is ook de rede bij mij waarom dat Gnome 2 boven aan staat.
Xfce kun je verder er ook zo uit laten zien als Gnome 2.
Aangezien Xfce zeer fijn werkt is dat mijn nummer 2 en het zou zelfs mijn nummer 1 zijn als ik de zelfde menu's als Gnome 2 zou hebben.
Je kunt zelf menu's maken maar het gaat niet zo makkelijk helaas.
Hopelijk komt er nog iets om het menu wat makkelijker aan te passen want dan maak ik het menu van Gnome 2 na.

DarkEra

  • Gast
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/06, 21:34:09 »
h2o, tiempjuuh

Mag ik weten wat dit betekent?

Lees de reactie nog eens goed door.

Ach, je bedoelt misschien wat LMDE betekent?

Linux Mint Debian Edition

Nou... hahahaha... dat is wat ik al lang wist als ex-Linux Mint/LMDE gebruiker. Maar nee, dat is dus niet waar ik op doelde en je begrijpt het helaas niet schijnbaar.

Ron vroeg in zijn beginpost het volgende:

Citaat
Wat is jullie voorkeur en waarom ?

Jij en tiempjuuh postten gewoon een volgorde van jullie voorkeur van desktop environments (desktop omgevingen) oftewel DE's zonder enige verdere uitleg waarom. Daar ik er nieuwsgierig of benieuwd naar was waarom, vroeg ik jullie om het even te verduidelijken.

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke desktop vind je de beste ?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/06, 22:10:30 »
Niet boos worden hoor, maar als je een 'normale' reactie had gegeven was het mij in deze drukke tijden (net voor de vakantie) wel duidelijk geweest. Nu wordt het puzzelen met cryptische omschrijvingen.   ;) Snappie?  :rolleyes:

XFCE omdat het fijn wekt. Zeker 4.8 (op Debian Testing en LMDE), maar 4.6 op Squeeze (Debian) draait ook goed.

Openbox i.c.m. Rox of Pcmanfm omdat het nog meer lichtgewicht is en heel fijn af te stemmen. Ook menu's zelf aan te maken, heel goed op maat te maken allemaal, maar wel veel 'handwerk'. Als het goed is ingesteld onverslaanbaar snel, en allemaal maatwerk.
Dan kan Openbox wel eens nummer 1 zijn. LXDE heb ik ook geprobeerd. Hoewel het grotendeels ook Openbox is vind ik het niet echt fijn werken. Ik mis dan het rechtermuismenu. Standaard Openbox + lxterminal + lxpanel + lxappearance + obmenu + obconf, en je kunt Openbox dan net zo laten draaien als LXDE, alleen met meer configuratiemogelijkheden.

Gnome 2 als ik 'lui' ben. Maar dan wel Gnome-core, dus alleen de basics. Bij LMDE nogal wat sloopwerk nodig. Niet echt aan te raden voor een onervaren gebruiker, maar best te doen als je goed weer wat je doet. Dan blijkt Gnome 2 ook heel snel te werken. Zowat net zo lichtgewicht als XFCE 4
« Laatst bewerkt op: 2011/06/06, 22:25:12 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex