Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( Opgelost ) probleempje met open office rekenblad  (gelezen 552 keer)

Offline mhweb

  • Lid
( Opgelost ) probleempje met open office rekenblad
« Gepost op: 2011/06/03, 22:16:36 »
Ik gebruik ubuntu en dus mede open office sinds verscheidene jaren. Nu is er een probleempje opgedoken in 1 exel werkblad.  
Als ik een formule ingeef...  in cel a3  (= a1 + b1) heb ik het juiste resultaat.
Kopieer ik echter die formule naar beneden staat in het vak van de resultaten eronder =a2 + b2   eronder = a3 + b 3 in de menubalk, maar het resultaat in de cel is steeds weer de uitkomst van de originele berekening, namelijk de som van a1 en b1

De formule in de adresbalk klopt dus , maar het resultaat is fout.
Ik heb geen idee hoe dit kan komen.
Alle werkbladen binnen deze werkmap hebben hetzelfde probleem.

Als ik een nieuwe werkmap opendoe kan ik wel gewoon berekenen en naar links, rechts boven of onder kopieren.
Maar ik wil niet alles opnieuw beginnen en zou de oorspronkelijke map, waarin ik aanvankelijk wel berekeningen kon uitvoeren die klopten, weer in orde willen krijgen. Er staat nl al een hoop gegevens en berekeningen in.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/04, 13:08:04 door mhweb »

Re: probleempje met open office rekenblad
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/04, 06:50:22 »
Uw instellingen voor deze specifieke rekenmap zijn dus aangepast. De eenvoudigste verandering die in deze rekenmap kan zijn doorgevoerd, die dit resultaat geeft, is: Er staat geen vinkje meer bij Extra >> Celinhoud >> automatisch berekenen. Er kunnen nog andere mogelijkheden zijn die ongeveer hetzelfde resultaat geven, dus gelieve dit eens te checken?

Offline mhweb

  • Lid
Re: probleempje met open office rekenblad
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/04, 09:01:00 »
Hehe,    er stond dus geen vinkje bij automatisch berekenen maar wel eentje bij autoinvoer.  ( ook geen vinkje bij herberekenen)
Het vinkje wegdoen bij autoinvoer en aanvinken bij automatisch berekenen geeft het gewenste resultaat. Waarvoor herberekenen staat weet ik niet,  want als ik zonder dat vinkje een van de getallen in een rij met aan het eind een berekening wijzig,  wordt het resultaat automatisch aangepast ook zonder dat herberekenen is ingegeven.

Bedankt, het antwoord heeft me dus op het juiste pad gezet.

Offline HarzG

  • Lid
Re: probleempje met open office rekenblad
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/04, 10:34:42 »
Waarvoor herberekenen staat weet ik niet,  want als ik zonder dat vinkje een van de getallen in een rij met aan het eind een berekening wijzig,  wordt het resultaat automatisch aangepast ook zonder dat herberekenen is ingegeven.
Bij "opnieuw berekenen" (F9) kan geen vinkje worden gezet. Deze functie kan worden gebruikt als "automatisch berekenen" UIT staat. Als dat zo is, kunnen alleen door deze "handmatige" functie de resultaten opnieuw berekend worden met een klik (of via F9).

PS: a.u.b. vóór het onderwerp van de 1e vraag "(opgelost)" zetten conform de forumregels.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce