Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: server  (gelezen 1028 keer)

Offline dark

  • Lid
server
« Gepost op: 2011/06/03, 17:17:27 »
beste linux fans

sinds kort draai ik linux op mijn pc.
en daar over ben ik uiterste tevreden!
nu ben ik ook van plan om een linux server neer te zetten.
deze zal de volgende dingen doen:

-gatewayserver(ik heb al een bestaand netwerk, maar wil daar vanuit een nieuw netwerk maken. dus dit zal een soort van network-bridge zijn)
-printserver
-NASserver(heb als voorkeur om FreeNAS te gaan gebruiken, maar ik weet niet of virtualisatie in linux server kan)
-mailserver(voor het opslaan van eigen mails)
-downloadserver(door middel van torrents)
-DHCPserver(gebaseert op MAC adressen)
-mediaserver(voor het streamen van films en muziek)

kan iemand mij hiermee helpen?

Groeten
Dark

Re: server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/03, 20:25:34 »
Ik had vroeger ook Freenas, maar daar zaten voor mij wat beperkingen in. Ik heb nu al een tijdje een server draaien met Ubuntu 10.04 server edition. Deze staat in de meterkast, en beheer hem via of webadmin of via een ssh shell.

Waar ik hem voornamelijk voor gebruik is opslag van documenten, muziek, foto's en films. Iedere gebruiker in huis heeft een opslagruimte op de server. Dit gaat via sshfs, en alleen rechten voor desbetreffende gebruiker.

Foto's en muziek en de films worden door elke gebruiker benaderd dmv NFS, en deze gebruikers hebben alleen leesrechten zodat ze niets kunnen verwijderen. Alleen heb ik het beheer daarvan.

Dagelijks ('s nachts vai RSYNC) worden er backups gemaakt naar twee extra harde schijven, en alle veranderingen worden automatisch naar een online backup account gebackupped.

Ik heb in de huiskamer een Mediacenter staan, Ubuntu 10.04. Deze benaderd de films, foto's en muziek ook via NFS. En ik gebruik XBMC software om het af te spelen op tv.

Ik gebruik zelf geen torrents, maar download via Usenet. Ik heb hiervoor Sabnzbdplus voor geinstalleerd, alles verloopt automatisch.

Ik zou als ik jouw was geen Freenas in een virtualisatie gaan draaien. Alles wat in Freenas zit kan Ubuntu server ook, vergt misschien wat meer tijd om het op te zetten. Bijv. RSYNC voor backups.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline evarie

  • Lid
Re: server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/04, 22:46:29 »
Bedoel je misschien dat je met nautilus verbinding maakt met een server door bijvoorbeeld sftp?
Als je via sudo tasksel, de sshd server installeerd, heb je meteen een sftp server die je via nautilus kan benaderen.
Daardoor gebruik helemaal geen nfs.

Mail server is veel werk. Daar ben ik nog niet over uit. Ik ben blij met een email adres van yahoo.
(Yahoo is afgelopen jaar echt vele malen veel beter geworden. Er zijn veel fouten weg gehaalt.)
Sommige dingen voor een server lijken leuk. Maar kan je beter niet doen. Want dat bespaart een hoop tijd en problemen.

De eerste stap die ik altijd neem met Ubuntu server, is de ssh server. Daarna installeer ik de webserver.
Dan installeer ik de dns-server (bind9). Daarna installeer ik de ftpserver.
En als laatste installeer ik een mail server. De mail server installeer ik liever op een apart systeem.

Een printserver is in ubuntu desktop geinstalleerd, en kan je niet verwijderen. Je kan het proberen met sudo tasksel, maar bij mij kwam de printserver er gewoon weer er op.
Met een dhcp server kan ik je niet mee helpen. Ik vind het allemaal ingewikkelt genoeg en veel werk.

Voor de torentserver kan je toch een torentclient installeren? Ik denk dat je gewoon transmission kan installeren op de server. Er is immers een Manuel van transmission door middel van commando "man transmission".
« Laatst bewerkt op: 2011/06/04, 22:52:02 door evarie »

Re: server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/06, 19:46:28 »
« Laatst bewerkt op: 2011/06/06, 19:53:22 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu