Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Rechten over een partitie  (gelezen 972 keer)

Offline Jakke5

• Lid
OPGELOST Rechten over een partitie
« Gepost op: 2011/06/02, 19:55:33 »
Op een systeem met verscheidene linux-distro's is ook een partitie gemaakt voor de gegevens, te verzamelen en gebruiken door de verschillende distributies.
Ik slaag er niet in de rechten op de doel-partitie te veranderen.
Na het commando sudo chown  $mijnnaam $mijnnaam /mnt/sda10/Gegevens1krijg ik als reactie " chown: ontbrekend argument na ‘/mnt/sda10/Gegevens1’ "

sda10 is de partitie voor de gegevens en wordt al automatisch aangekoppeld en Gegevens1 is een map daarin .
De bedoeling is daarna in m'n home een link te maken naar die map.
Wat kan ik doen om dat te bereiken?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/02, 21:26:12 door Jakke5 »

Re: Rechten over een partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/02, 20:19:28 »
Als je de terminal opent en daar typt man chown Zie je de opties die je kan toevoegen, bijv zo
sudo chown  $mijnnaam $mijnnaam /mnt/sda10/Gegevens1 -R

Kijk hier voor meer info http://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_voor_beginners/De_terminal#Bestandsrechten
« Laatst bewerkt op: 2011/06/02, 20:23:00 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/02, 20:28:17 »
"sudo chown  $mijnnaam $mijnnaam /mnt/sda10/Gegevens1"
Ik vind de syntax wat raar, vanwaar die dollar tekens?

Probeer eens.

sudo chown mijnnaam:mijnnaam /mnt/sda10/Gegevens1

Als je ook de rechten van de onderliggende bestanden wil aanpassen gebruik je de optie -R.

sudo chown  -R mijnnaam:mijnnaam /mnt/sda10/Gegevens1

Offline ivo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/02, 20:46:40 »
En let op de dubbele punt tussen de mijnnaam:mijnnaam
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/02, 21:25:11 »
Heel erg bedankt Gijsbert, siegi en Ivo. Het is gelukt.
Ik heb nu in m'n home-map een link die zich gedraagt alsof het een map was.
De inspiratie voor de $-tekens had ik gehaald uit een ander topic over rechten nml.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hoe-als-ubuntu-10-4-gebruiker-rechten-te-verkrijgen-over-sda2-ext4/msg639339/

Nog één vraag. De dubbele punt heeft te maken met "de groep". Maar over welke groep kan het gaan, vermits ik 2x dezelfde naam heb ingevuld en er verder geen sprake is van een groep

Re: OPGELOST Rechten over een partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/02, 21:53:43 »
Achter de : is een groepsnaam zo heeft iedereen in de groep mijnnaam ook alle rechten.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/02, 21:59:04 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/02, 21:57:41 »
Ter aanvulling: standaard wordt voor elke gebruiker een groep aangemaakt. Die is buiten die ene gebruiker leeg.
Als je de chown doet met enkel de gebruiker, blijven alle gebruikers uit de oude groep toch rechten hebben op het bestand.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline siegi

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/03, 00:22:43 »
Daar wordt idd een dollar teken gebruikt. Maar dit heeft een reden $USER is een Shell Environment Variables.

Simpel voorbeeld met het commando echo, dit commando zal altijd herhalen wat je zegt.
Probeer:
echo test--> de output is gewoon test
En probeer dan eens:
echo $USER --> nu is de output niet $USER zoals je zou verwachten, maar de gebruikersnaam waarmee je ingelogt bent.

In principe had het comando dus kunnen werken, mits je USER niet in het nederlands had vertaald. :)(en de dubbelpunt niet had vergeten)

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/03, 23:15:25 »
Dankjewel. Zo leert een mens weer iets bij. Als ie het nadien maar niet te snel weer vergeet ....