Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloze print server?  (gelezen 1003 keer)

Offline clioke

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Draadloze print server?
« Gepost op: 2011/06/02, 11:41:47 »
Hello,

Ik werk al een tijdje met linux via VMware.
Ik heb een printer die in de berging staat en die aangesloten is op een conceptronic print & storage network adapter.
http://www.conceptronic.net/site/DesktopDefault.aspx?tabindex=1&tabid=222&Cid=20&gid=2060&Pid=CHDDLANU

Het ding heeft helaas geen linux driver. Ik heb er al wat info over gevonden maar niemand die het werkend gekregen heeft.

Welk alternatief kunnen jullie me aanraden dat wel de juiste linux ondersteuning heeft?
Liefst geen andere printer want deze is recent.
En een vmware onder linux met een XP'tje is lachwekkend!  =D

Plan is om deze week een image van de vista te nemen (pre-installed op laptop) en dan linux er definitief op te gooien.

bedankt,

Offline evarie

• Lid
Re: Draadloze print server?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/04, 22:58:03 »
Heel leuk. Maar dat is niet mijn smaak. Ik heb een router en een printer met een netwerk/lan aansluiting. Ik heb dus een netwerkkabel van mijn printer naar mijn router.
Omdat mijn laptop draadloos is. Heb ik dus een printserver via de router lopen. De printserver zit dus in de printer. Je kan via een ipnummer de website van de printer opvragen.

Een printserver opzetten via ubuntu server is mij niet gelukt. Met ubuntu desktop is dat zo gepiept.

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/05, 11:22:24 »
Waar het om gaat, is natuurlijk dat zo'n ding niet alleen via een eigen protocol communiceert, maar ook aan te sturen is als CUPS-printserver. Ik heb zelf een ding van Sitecom staan en dat werkt eigenlijk goed, maar dat is niet draadloos. Maar ik heb ook wel eens een aparaat van Dlink gebruikt bij een klant.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/05, 13:07:57 »
Uit de handleiding van de site:

Citaat
NEDERLANDS
U kunt de CHDDLANU ook configureren via de internet-interface van het apparaat, die kan worden
benaderd via het IP-adres van de CHDDLANU, of door in de software de CHDDLANU te selecteren en op de
knop 'Config' (Configureren) te klikken.

De internet-interface toont de status van de CHDDLANU en biedt dezelfde configuratieopties als de
software.

Dus geen software nodig. ;)
Daarna, zoals @ruujan al aangeeft, met CUPS de printerserver installeren.

groet,

Theo