Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bleachbit uitvoeren als root  (gelezen 2427 keer)

Bleachbit uitvoeren als root
« Gepost op: 2011/06/02, 11:06:37 »
In 10.10 kreeg je bij de installatie van Bleachbit 2 snelkoppelingen in het startmenu: de gewone
en één voor de root-uitvoering. In 11.04(versie .87) krijg je slechts 1 snelkoppeling. De root-uitvoering is
dus verdwenen. Nu kan ik via de terminal wel Bleachbit als root uitvoeren, maar toch zou ik graag weten hoe
je zo'n root-koppeling in het startmenu aanmaakt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bleachbit uitvoeren als root
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/02, 11:11:55 »
Geen antwoord op je vraag, maar zowel voor jou als voor eventuele meelezers:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Gebruik-geen-schoonmaakprogramma-s-

« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/02, 11:27:24 »
Waarom wil je root-snelkoppelingen? Met vuur spelen is wel leuk maar ook gevaarlijk hoor!
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/02, 11:39:01 »
Gebruiken jullie dan niet apt autoclean & autoremove?

« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/02, 11:40:58 »
Ik eerlijk gezegd niet.
Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik weet niet hoe bleachbit werkt, maar kun je niet gewoon handmatig een snelkoppeling naar een scriptje maken? Zoveel moeite lijkt me het niet.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/02, 11:50:21 »
Een scriptje maken is nu nog chinees voor mij maar ik zal eens googlen. Ga ook die site van Pjotr eens checken.
Alvast bedankt voor de moeite.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/02, 12:08:32 »
Ik heb zelf niet heel veel kennis van scriptjes, maar ik denk dat dit het wel zou moeten doen:

#!/bin/bash

sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove

Sla het dan op als [bestandsnaam].sh

En dan de verwijzing ernaar maken lijkt me.

correct me if i'm wrong
Desktop:
Notebook:

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/02, 13:10:35 »
Bleachbit werkt goed, is niks mee.

Maar je kunt wel beter goed lezen wat hij wilt gaan doen, dus aanvinken of juist niet.

Bleachbit verwijderd van firefox bijv de favorieten, wachtwoorden, dit dus uitzetten.
Backup files uitzetten, sommige programma's maken backups van files, deze kun je beter bewaren.
thumbs.db ook uitzetten.
Voor de rest zie ik geen grote gevaren.

Lees ook de handleiding op internet.

Offline midas

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/02, 17:19:10 »
Bleachbit gebruik ik ook....alleen never de nooit niet onder root. Onder je normale users-account wordt enkel de home-map opgeruimd en verder niets. Op deze wijze eigenlijk nooit een enkel probleem mee ondervonden. Wel met Computer Janitor bijvoorbeeld...dat heeft mij 1 keer een herinstallatie opgeleverd en ik snap niet dat het pakket nog steeds als default in een standaard-installatie zit.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/02, 17:56:52 »
maar toch zou ik graag weten hoe je zo'n root-koppeling in het startmenu aanmaakt.
gksudo voor het commando zetten.

Maar zoals de anderen ook al aangeven, pas op met dit soort dingen als root uitvoeren.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/03, 11:19:05 »
Rechtsklik - snelstarter aanmaken en onderstaande invullen.
Doe je onderstaande in de terminal installeerd hij eerst het progje > menu.

su-to-root -X -c bleachbit

Het is een door mij veel gebruikt programma ,alleen moet je in het begin alles zeer juist instellen en vooral goed lezen wat er staat.
Nog nooit heb ik enig nadeel ondervonden daarmee.
https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/4-terminal-comd---gconfig---url-s---multimedia---tips---configuraties-etc < ik dacht Art7. :D
En al diegene die hun systeem daarmee verprutst hebben tsja verkeerde zaken aangevinkt. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.