Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04  (gelezen 785 keer)

Offline Maenhout

  • Lid
Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04
« Gepost op: 2011/05/28, 19:23:28 »
Ik heb een Asrock mini-itx met I5-2500K met geintegreerde video en geluid. Via optische kabel naar home-cinema.
Sinds kort (1 week) heb ik opeens geen geluid meer, optische kabel laat ook geen signaal zien.
Dit deed het wel, nog steeds is geselecteerd op digitaal stereo, maar de testen en geluid van muziek, video en systeemgeluiden zijn er niet.... :(

Hoe is dit te herstellen?

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/28, 19:36:01 »
Ik heb een Asrock mini-itx met I5-2500K met geintegreerde video en geluid. Via optische kabel naar home-cinema.
Sinds kort (1 week) heb ik opeens geen geluid meer, optische kabel laat ook geen signaal zien.
Dit deed het wel, nog steeds is geselecteerd op digitaal stereo, maar de testen en geluid van muziek, video en systeemgeluiden zijn er niet.... :(

Hoe is dit te herstellen?

Heb je alsa al gedownload en daar al eens mee gerommeld?

Offline Maenhout

  • Lid
Re: Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/28, 19:48:16 »
Alsa utils en alsa base zijn geinstalleerd. Hoe en waar moet je mee rommelen?


Offline ivo

  • Lid
Re: Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/29, 13:56:18 »
Ik had iets soortgelijks. Wellicht kun je wat met de oplossing die ik vond.

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-11-04-geen-geluid-na-updates-vandaag/15/

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Maenhout

  • Lid
Re: Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/29, 17:57:06 »
ispci kan die niet vinden in de terminal....

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/29, 18:22:15 »
ispci kan die niet vinden in de terminal....

Het is dan ook lspci  Met een kleine letter L, dus. ^-^

Offline Maenhout

  • Lid
Re: Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/29, 18:29:49 »
dank je,....
had ik zo juist ook gezien  :-[ en gepost, ik zie nu alleen mijn eigen reply niet meer :o

dan nog maar een keer:
dit was het resultaat:

ed@ed-desktop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 6 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 6 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 05)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 05)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev b5)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 (rev b5)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series Chipset Family PCI Express Root Port 5 (rev b5)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series Chipset Family PCI Express Root Port 6 (rev b5)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 6 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 05)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation H67 Express Chipset Family LPC Controller (rev 05)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 6 Series Chipset Family 4 port SATA IDE Controller (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 6 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 05)
00:1f.5 IDE interface: Intel Corporation 6 Series Chipset Family 2 port SATA IDE Controller (rev 05)
02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 06)
03:00.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8191SEvB Wireless LAN Controller (rev 10)
04:00.0 USB Controller: Device 1b6f:7023 (rev 01)

en hoe nu verder...?
Hiervoor deed hij het gewoon goed....

Offline Maenhout

  • Lid
Re: Geen geluid meer sinds automatische updates in 11.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/29, 19:23:50 »
Citaat
ThomasN
Lid

Offline Offline

Berichten: 51


Bekijk profiel Persoonlijk bericht (Offline)
   
   
Re: Ubuntu 11.04 geen geluid na updates vandaag?
Antwoord #18, 2011/05/20, 20:10:15
   Antwoord met citaatCitaat
Probeer eens het volgende:

Maak een back-up van het bestand /etc/modprobe.d/alsa-base.conf, open het dan met gedit (in de terminal: sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf, voer je wachtwoord in) en vervang het eindstuk, beginnend onder de regel # Prevent abnormal drivers from grabbing index 0 door:

Code:

options snd-slots=snd-hda-intel
alias snd-card-0 snd-hda-intel
options snd-hda-intel model=auto


Start opnieuw op, als het geluid nog niet werkt, herstel dan je eerder gemaakte back-up en post weer hier, dan moeten we iets anders verzinnen.

Uit een eerdere draad dit gedaan en geluid is er!!!!!!!!!!!!

Aangezien weinig verstand van Ubuntu, probeer je niet alles meteen, bang dat het fout gaat...... maar inmiddels zoveel tijd verloren, dat je bijna gaat overwegen om naar de LTS versie te gaan (wie zegt dat dan alles wel werkt met hagelnieuwe computer?) of nog erger naar de winkel om Windows 7 te kopen......

Desalniettemin, blij  dat het weer werkt, maar er zijn nog wel een aantal hobbels te nemen, zoals de printer/scanner, hoe AVHDC video af te spelen en te bewerken betrouwbaar, daar is dan weer een windows shell voor nodig?. Irritant als zaken het niet doen, maar euforie als het dan toch weer voor elkaar is zonder Windows....
Aanhouder wint... dank voor de hulp... Hoe meld je eigenlijk een topic opgelost?