Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [niet opgelost, terug naar 10.04 LTS] Wodim onder versie 11.04  (gelezen 480 keer)

Offline Louis

  • Lid
Hallo,
Wekelijks gebruik ik Wodim op de commandoregel om vier branders tegelijk aan te sturen met aangepaste audiobestanden die eerder met K3B zijn verwerkt tot bruikbare bestanden voor audio-CD's. Dit was tot nu toe de enige manier om de vier branders echt tegelijk te laten werken. De opdrachtregel die ik hiervoor gebruik is de volgende:

wodim -audio -eject dev=/dev/sr0 ~/Muziek/k3b_audio_0_01.wav ~/Muziek/k3b_audio_0_02.wav ~/Muziek/k3b_audio_0_03.wav & wodim -audio -eject dev=/dev/sr1 ~/Muziek/k3b_audio_0_01.wav ~/Muziek/k3b_audio_0_02.wav ~/Muziek/k3b_audio_0_03.wav & wodim -audio -eject dev=/dev/sr2 ~/Muziek/k3b_audio_0_01.wav ~/Muziek/k3b_audio_0_02.wav ~/Muziek/k3b_audio_0_03.wav & wodim -audio -eject dev=/dev/sr3 ~/Muziek/k3b_audio_0_01.wav ~/Muziek/k3b_audio_0_02.wav ~/Muziek/k3b_audio_0_03.wav

Sinds de versie 11.04 in werking is gaat dit proces verkeerd: De branders werken niet meer tegelijk, maar om beurten. Hierdoor verloopt het brandproces ruim vier keer langer dan voorheen.
Heeft iemand een idee hoe dit komt en/of hoe dit opgelost kan worden?
Vraag 2: Als dit niet opgelost kan worden, hoe kan ik dan terug naar een vorige versie zonder verlies van allerlei data en instellingen? (De betreffende computer heeft dit als belangrijkste taak, maar bevat veel data en allerlei lokale en online instellingen rondom het opname-proces voor de audioCD's)

Louis
« Laatst bewerkt op: 2011/05/28, 15:38:44 door Louis »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wodim onder versie 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/25, 18:28:34 »
Misschien zou je eens kunnen zoeken via Google op: cdrecord
Vroeger werd dit gebruikt i.p.v. wodim. Heeft met rechten of zo te maken.
En met wodim zijn er ook al veel problemen geweest.
cdrecord is puur commandline.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wodim onder versie 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/25, 23:02:19 »
Zo ook is cdrecord puur commandolijn ...

Maar inderdaad: wodim blijkt een slechte fork te zijn van cdrtools, met zijn eigengereide ontwikkelaar en vermeende rechtenproblemen. Toch heb ik geen coasters meer sedert ik de originele cdrecord gebruik. Of dat je probleem van parallel branden zal oplossen, is een andere vraag, maar het lijkt me niet uitgesloten.

Offline Louis

  • Lid
Re: Wodim onder versie 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/26, 21:21:48 »
Vandaag geprobeerd met cdrecord en ook met cdrskin, maar het simultaan branden blijft onmogelijk. (Ik neem aan dat de optie -dummy om bij het testen geen onnodige CD's te verspelen hier geen invloed op heeft) Zelf denk ik aan de nieuwe kernel die het dataverkeer misschien anders behandelt. Het simultaan brandproces is immers niet anders dan het schrijven van brondata naar 4 doelen tegelijk. (Het omzetproces naar image, dat normaal tijd kost, is al eerder gedaan)
Ik houd al een beetje rekening met installeren van een eerdere versie. (bijvoorbeeld 10.04 LTS) Daarom ben ik begonnen alle nog niet gebackupte data veilig te stellen. Voor de instellingen is dat een ander verhaal. Is het zo dat er voor de instellingen van netwerk, printer, browser, adresboek, enz bepaalde mappen kunnen worden teruggezet en dan werkt het weer?

Tot hier toe dank voor de reacties.
Louis