dank je Gijsbert,
ik zie op heel veel verschillende plekken mbox achtige files staan (allemaal zelfde grootte 64 kbit of zo), met namen die ik herken van de betreffende mapjes, echter een groot gedeelte ontbreekt...
Ik heb dus vanavond een Outbox.sbd file gevonden die serieus groot was (ca 500 Mb). Locatie was:
home/user/.Local/share/evolution/mail/local/outbox.sbd
hier stond ook nog een kleine #evolution.sbd, maar die is weer verdwenen. Nu hoopte ik dat ik die sbd file in een keer kon inladen, maar bij importeren opent hij deze dus en moet je de mapjes importeren. van iederdezelfde naam zijn er de mbox en nog 2 andere met andere extensies....
Toen ik wilde importeren bleek volgens evolution dat de map al bestond?
toen zag ik een map Outbox, openklikken en tadaaa daar waren alle mapjes.......

geen flauw idee hoe dat kan, of toch binnengehaald of ook zeer waarschijnlijk de outbox file nooit aangezien als een verzameling van opgeslagen email in folders..... Vreemde naam ook outbox, terwijl het een opslag is van de pst file Mail2009 dus van binnengekomen mail....

Anyway best kans dat deze linux noob er gewoon overheengekeken heeft?
In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor de tips en ondersteuning. Ik heb nog een paar andere (waarschijnlijk ook noob) topics mbt het geluid en infrarood usb ontvanger voor een mediacenter afstandbediening behorende bij het moederbord... oh ja ook nog een mbt een printen en scannen...
laat genoeg we stoppen er mee voor de zaterdag!