Dames, heren
Ik heb 3 schijven in mijn linux pc, uiteraard sda, sdb en sdc. Ik heb de derde schijf sdc met grootte 500 Gb alleen in gebruik als backup ruimte. Ik heb nog 350 Gb in gebruik en wil nu kubuntu installeren naast windows/ubuntu. Ik wil daarom deze schijf sdc verkleinen van 500 naar 350 voor de bestaande backupgegevens (ik heb op mijn nas in raid nog een kopie, dus kan me wel wat permitteren) en de vrijkomende 150 besteden aan een installatie van Kubuntu.
Vragen
1 als ik met gparted de partitie resize van nu volledig 500 naar 350, blijven dan de gegevens er nog wel op staan? Of ben ik gelijk alles kwijt. Ik kon dit niet in de hulp schermen vinden....
2 Moet ik daarna wel gelijk een nieuwe partitie van 150 gb aanmaken alvorens kubuntu te installeren? en dan tijdens de installatie aangegeven dat Kubuntu daar moet worden geinstalleerd? OF kan dat gedurende de installatie gebeuren? Ik heb nl met Kubuntu geen ervaring (logisch he)
3 Wordt Grub automatisch bijgewerkt, zodat na afloopt wel kan kiezen wat ik wil opstarten?
Ik heb Kubuntu al onder virtualbox getest maar wil nu de volgende stap zetten door het echt te installeren. Live cd werkt wel maar levert ook beperkingen op, ik wil dus nu in het eggie werken.
ADviezen?