Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu ge  (gelezen 15692 keer)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu ge
« Reactie #50 Gepost op: 2006/05/13, 12:08:21 »
Om te beginnen zou ik er al voor zorgen dat ze niet bij de pc zelf kunnen komen.
Zodat ze geen cd of usb-stick kunnen inpluggen om wat ze downloaden mee te kunnen nemen.

En een gast account aanmaken met minimale rechten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu ge
« Reactie #51 Gepost op: 2006/05/13, 12:11:35 »
Geef ze een /home map van 10 kb :) LOL
De rest kunnen ze toch niet beschrijven.

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #52 Gepost op: 2006/05/13, 12:40:20 »
Een homemap van 10 kb, goed idee. :D
Ik heb ontdekt dat je sommige gedownloade programma's namelijk toch kunt gebruiken zonder rechten. Een voorbeeld is NVU. Als je vanuit je persoonlijke map of desktop dubbelklikt op het script nvu start het programma gewoon op. Dat zal vast wel voor meer dingen gelden. Heel makkelijk, maar niet zo veilig.

Ubuntu ge
« Reactie #53 Gepost op: 2006/05/13, 15:16:21 »
Het handigst is om dan Dapper te gebruiken. Dan kun je met sabayon en pessulus een profiel aanmaken wat niets kan behalve internetten. Ook firefox kun je dan zo dichttimmeren dat er verder weinig mee kan, maar je kunt het beste epiphany gebruiken, die is beter dicht te timmeren.

Gast

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #54 Gepost op: 2006/05/13, 17:38:05 »
Klopt het dat epiphany alleen maar een webbroser programma is?

En ik zit in Breezy hoe kan ik dan naar Dapper?

Gr.Mario

Ubuntu ge
« Reactie #55 Gepost op: 2006/05/13, 18:55:38 »
Klopt, maar dat was toch wat je wou?

Upgraden: sudo update-manager -d

Gast

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #56 Gepost op: 2006/05/14, 00:29:39 »
Klopt, ik ga maadag even alles opnieuw installeren en dan hoor je nog wel of het is gelukt....

Gast

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #57 Gepost op: 2006/05/14, 18:16:53 »
Dit forum begon zo mooi... Eerst iemand die algemeen hulp bied en een fijn stukje schrijft, dan een algemene discussie over de documentatie en nieuwe gebruikers. Helaas is het topic verloren en gaat het over een specifiek probleem van Mario, waar hij overigens -naar mijn inziens- goed mee geholpen wordt.

Kortom wat een fijn forum! Maar om weer even op het topic te komen, ik ben een beginnend Linux gebruiker en ben net als Maggy, waarcshijnlijk te lang in de Micro$of omgeving blijven hangen. Ik heb in een ver ver verleden (toen ik nog op de basisschool zat) gewerkt met DOS. Toen werd ik aan het handje meegnomen en hoefde maar een paar commando's te kennen om alles uit de computer te halen wat ik nodig had.

Nu wil ik volledig over op Linux en ben dus weer zoekend naar documentatie die mij stap voor stap op weg kan helpen. Google en diverse forums helpen mij goed op weg, maar als leek wordt ik soms bij het asosiale behandeld omdat ik dingen niet weet (hoe stel ik een root gebruiker in). Ik wil niet opgeven, maar ik zoek bruikbare informatie. Geen 80 pagina's groot document die mij verteld dat Linux bestaat uit een Kernel en een distro/distributie en een desktopomgeving en Gnome/KDE moet gebruiken. Dat sude een commando is... Ik zoek compacte bruikbare informatie! In Jip in Janneke taal, als het kan...

Ik snap dat dit moeilijk is omdat de gebruikersgroep erg groot en divers is. En zeker dat dit niet in 3 dagen te realiseren is. Ik hou wel vol! Maar wil ook voor de $ van Micro$of wat kleiner te maken.
Mijn voorstel: Een twee pagina's om uit te leggen wat Linux is en hoe het ontstaan is (Kernel en Ubuntu) Hoe gebruik je Gnome en de Office-alternatieven. Standaard intyernetgebruik. Een woordenboek met diverse veel gebruikte codes (sudo, su, ifconfig, dhclient) en wat ze betekenen, dan kun je veel leren en zelf nadenken hoe je een commando evt moet interpreteren.
Daarnaast is de eerste post van dit forum een prachtige aanvulling, die zeker een voortzetting verdient.

Ubuntu ge
« Reactie #58 Gepost op: 2006/05/14, 18:23:35 »
In 2 paginas red je dat niet, iedereen wil er andere informatie in :) Informatie als "hoe stel ik een root gebruiker in" zal er ook zeker niet inkomen.  Kijk eens op help.ubuntu.com voor Ubuntu-speciefieke documentatie :)

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #59 Gepost op: 2006/05/14, 18:26:53 »
Gerben, heel fijn om te horen dat je het stukje waardeert. Ik word er blij van. :)

Er zijn zo veel enthousiaste gebruikers en er is zo veel informatie, maar het hangt een beetje als los zand aan elkaar helaas. Mag ik je met trots wijzen op het Woordenboek, dat op dit forum ontstaan is:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1357

Gast

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #60 Gepost op: 2006/05/14, 20:05:31 »
Helemaal super, dat woordenboek...
Is er ook een soortgelijke lijst waar ik allerlei commando's kan vinden die ik in de terminal gebruik? Dan ben ik echt heel ver geholpen met mijn linux-experiance

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #61 Gepost op: 2006/05/14, 20:18:15 »
Met een Nederlandse lijst met commando's en hun uitleg wordt binnenkort een begin gemaakt. Engelstalig is o.a. hier te vinden:
http://www.linuxdevcenter.com/linux/cmd/

Deze link van de Wiki (index) is zeker ook handig;
https://wiki.ubuntu.com/TitleIndex?highlight=%28index%29%7C%28title%29

budster

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #62 Gepost op: 2006/05/14, 20:25:36 »
Een "Linux in 24-hours" is nagenoeg onmogelijk te schrijven, gebruikers zijn zo verschillend OF het word heel lang met info voor iedere mogelijke gebruiker, OF heel kort met info die voor iedereen van toepassing is maar dan ontbreekt er heel veel.

En dit geld zelfs voor comando's wat moet een gemiddelde gebruiker met w, talk of write.
w= kan je zien wie ingelogd is
talk = soort chat programma
write = kan je text in iemand zijn terminal krijgen, erg handig om aandacht te trekken.  
Maar voor iemand die wel eens op een server komt waar meerdere mensen op inloggen is het wel heel handig.

Als naslagwerk zou zo een lijstje wel weer fijn zijn.

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #63 Gepost op: 2006/05/14, 21:29:14 »
Is het een goed idee om een nieuw topic te beginnen met de allereerste paar posts van deze thread? Met een vriendelijk verzoek erbij aan iedereen om hier g

SandervdV

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #64 Gepost op: 2006/05/14, 22:52:10 »
of gewoon een starters guide in het nederlands beginnen op de Wiki?

NlStartersgids is nog vrij :P ik ben zo vrij geweest... https://wiki.ubuntu.com/NlStartersgids

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #65 Gepost op: 2006/05/14, 23:57:39 »
Daar ben ik niet zo handig in. Dan beginnen er eerder idee

Ubuntu ge
« Reactie #66 Gepost op: 2006/05/15, 00:17:33 »
Wiki bewerken is vrij makkelijk, gewoon tekst toevoegen met formatterings codes. De meest gebruikte staan op elke editpagina :)

SandervdV

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #67 Gepost op: 2006/05/15, 08:33:25 »
Citaat van: Saamelainen
een eigen mini-site. Simpel Ubuntu of zoiets....  :) Ik verzin maar wat... :)
dat is zeker ook wel een leuk idee... maar denk je niet dat de informatie dan veel te veel verspreid wordt. naar mijn idee is het handig om zoveel mogelijk info onder een dak te plaatsen (zoals de ubuntu wiki)

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #68 Gepost op: 2006/05/15, 10:35:44 »
Sander, wat ben jij een schatje!!!  :)  Zit ik hier mijn best te doen om mijn antwoord netjes in te kleden, heb je die pagina al gemaakt. Ik dacht echt dat mijn Jip en Janneke-taal, zoals Gerben dat noemt, niet geschikt was voor zoiets. Ik heb tot heel diep in de nacht zitten prutsen, want het liet me maar niet los. Het logo was al zo goed als klaar. Maar dit is veel beter!
https://wiki.ubuntu.com/NlStartersgids

Als ik nu meer stukjes lever, zou jij die dan willen plaatsen? Ik heb echt geen idee hoe die Wiki in elkaar steekt. En mijn tijd ook nodig voor gewone dingen. De meeste tijd gaat al op aan dat gekke Ubuntu.  :)

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu ge
« Reactie #69 Gepost op: 2006/05/16, 19:31:10 »
Een beginnersguide moet kort en bondig zijn en toch gedetailleerd:

- Installatie tot in details (inclusief dual boot en grub)
- mounten en rechten tweede harde schijf
- media (gedetailleerd)

Gevorderden guide:

- Werken met wine

That's it denk ik. Je kan dan een pc goed gebruiken. Extra les moet daarna gevolgd worden op o.a. deze site.

Ubuntu ge
« Reactie #70 Gepost op: 2006/05/16, 20:04:42 »
"mounten en rechten" zou onnodig moeten zijn, dat moet out of the box goed gaan (en vanaf dapper gaat dat het ook)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu ge
« Reactie #71 Gepost op: 2006/05/17, 07:45:08 »
Ik ben zeer benieuwd Dennis. Straks ga ik nog GUIs beginnen gebruiken en X installeren op mijn firewall/print/file/svn server ;)

Ubuntu ge
« Reactie #72 Gepost op: 2006/05/17, 08:49:39 »
Het moet toch niet gekker worden...

Montana

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #73 Gepost op: 2006/05/18, 09:55:16 »
hallo forumers,
hen nieuw met ubuntu.
heb het gisqteren geinstallerd en krijg enkel code view tezien niet zoals op de live cd  een soort desktop achtige interface.
iemand enig ide hoe ik die tevoorschijn kan toveren ?