Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu removable disk pictogrammen in panel  (gelezen 4977 keer)

Offline MKe

• Lid
Xubuntu removable disk pictogrammen in panel
« Gepost op: 2011/05/18, 21:12:03 »
Hoi,

Het is vast heel simpel, maar ik kan het niet vinden. Ik wil graag de pictogrammen van mijn schijven e.d. in een menuutje op het paneel hebben in Xubuntu (XFCE dus) en niet op het bureaublad zoals nu het geval is. Kan dit?

Offline Tom

• Lid
Re: Xubuntu removable disk pictogrammen in panel
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/18, 21:34:45 »
Zo simpel is het niet ,probeer het ook al een dag. :'(
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/18, 22:25:08 »
Xfce-broeders,

Volgens mij wordt het menu/paneel in Xfce niet meer aangepast als je ingelogd bent. Volgens mij is het "verversen" van de beschikbare HD/SD/USB niet in het paneel te regelen.

Wat wel mogelijk is, dat een "vaste" link naar een "vast" mountpoint voor een externe HD/SD/USB wordt opgenomen in een paneel. Of de HD/SD/USB aangekoppeld is, speelt daarbij geen rol. Hangt die er niet in, wordt een lege map getoond als je erop klikt.

Hetzelfde is voor netwerkpaden en het paneel (de facto Thunar) aan de orde. Het tonen kan vooraf worden geregeld. Hierdoor worden vaste mountpoints benaderd en gekoppeld door op deze toegevoegde "link naar een map" in het paneel te klikken.

Gnome/Nautilus kan dat zonder extra handelingen en ook KDE4 regelt dat zelf, bij Thunar en het Xfce-paneel moeten handmatige aanpassingen gedaan worden. Verversen van het paneel wordt alleen na installaties uitgevoerd. Het mounten wordt volgens mij "niet gezien" door het paneel.

Maar goed, het voordeel met Xubuntu/Xfce is wel dat er minder van je systeem wordt gevraagd dan bij Gnome of KDE.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/18, 23:05:56 »
Na ja is geen drama dan blijft hij op het bureaublad staan.
Het enige wat mij wel nog erg stoort is dat ik niet kan zien hoeveel Items er in een map zitten bij mijn Home mappen.
Voor de rest draait hij vlot en vooral hij vergt niet zoveel van de PC.
Bedankt voor de uitleg. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/19, 23:08:32 »
... dat ik niet kan zien hoeveel Items er in een map zitten bij mijn Home mappen.
Als je een map opent, kan je met Thunar's statusbalk "aan" (menu beeld) zien, hoeveel items erin staan en hoeveel MB die bevatten. Bedoelde je dat?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/19, 23:14:58 »
Je kunt de aangekoppelde partities heel simpel verwijderen van je bureaublad in Xubuntu, door even in het instellingenbeheer te duiken. Ik heb het zelf ook gedaan.

Ik kan nu even niet nakijken welke stappen je moet doorlopen (ik zit nu niet in Xubuntu), maar het was heel eenvoudig. Paar muisklikken en weg waren ze.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/19, 23:33:59 »
Ik heb de pictogrammen in instellingenbeheer verwijderd.
Instellingenbeheer/ Desktop/ (Tab) Pictogrammen.
Daar vinkjes weg halen en klaar.

Tevens Nautilus er op gezet en Elementary er bij gezet.
Nu is mijn Nautilus gelijk aan Ubunty 11.04.
Het is tevens mijn default gebeuren en ik ga Thunar er af gooien.

Je kunt hem instellen als default in instellingenbeheer.
Instellingenbeheer/ Voorkeur-programma's/ (Tab) Hulpprogramma's.
Daar voor File Manager voor Nautilus kiezen.
Het kan zijn dat je even je systeem opnieuw moet opstarten.

Tevens het mapmenu toegevoegd aan de werkbalk en nu lijkt het meer en meer op Gnome.
Het menu werkt iets anders dan in Gnome 2 maar het werkt prima.

Ik ga nog het menu aanpassen zodra ik precies weet waar dat kan want je moet een soort file aanmaken en ik weet nog niet precies hoe.
Dan kan ik weer meerdere menu's maken en kan ik kijken of ik ook een soort menu voor mijn mappen kan maken zoals in Gnome 2.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/19, 23:35:40 »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/19, 23:36:57 »
ik ga Thunar er af gooien.

Dat raad ik sterk af. Thunar is een wezenlijk onderdeel van Xfce; als je die verwijdert kun je ellende verwachten.

Als je Gnome 2 wil, installeer dan Ubuntu en zet 'm op klassiek.....

Offline h2o

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/19, 23:37:15 »
@ Mke: Op het bureaublad ==> Rechter muisknop ==> Bureaublad Instellingen ==> Pictogrammen ==> Daar staat in het onderste venster wat je wel en wat je niet op het bureaublad wil zien.
Even tellen: 3 muisknoppen en dan ben je er.

@ Pjotr: Helemaal gelijk! Thunar is een van de motors van XFCE en zeer elementair voor de werking. Zelf vind ik Thunar veel beter werken dan Nautilus, alleen al het hernoemen van meerdere bestanden tegelijk. Dat is een zeer krachtig hulpmiddel.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/19, 23:40:39 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/25, 20:59:55 »
Ja, ik weet wel hoe ik de pictogrammen kan verwijderen, maar hoe kom ik dan nog op een simpele manier bij die partities zonder dat ik ze steeds als su moet mounten in de cli? M.a.w. Ik wil graag zo'n locaties menu als in Gnome2

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/25, 21:38:35 »
Ja, ik weet wel hoe ik de pictogrammen kan verwijderen, maar hoe kom ik dan nog op een simpele manier bij die partities zonder dat ik ze steeds als su moet mounten in de cli? M.a.w. Ik wil graag zo'n locaties menu als in Gnome2
1. Hoe zijn de partities in je fstab gekoppeld? Zo:
UUID=code1234-blah-5678-cdef-789101112ja /media/3epartitie ext4 auto,users,exec 0 22. Heb je FUSE "aan" als rechten voor de user (bij "gebruikers en groepen")?

Offline MKe

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/25, 21:45:50 »
In fstab wordt alleen de systeem partitie gekoppeld:
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
/dev/sda7       /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda8 during installation
UUID=b92090e7-7975-4f99-8d12-72ef815823e1 none            swap    sw              0       0
Nee, FUSE stond niet aan. Heb ik nu wel aangezet. Maar wat doet het?

Het was me trouwens nog niet opgevallen (zit te veel in de cli te klooien denk ik :) ), maar in thunar staan alle devices wel gewoon. Op zich werkt dat ook wel goed. Maar is er geen mogelijkheid om dat lijstje in een menuutje te zetten?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/25, 21:48:07 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/25, 22:21:48 »
Nee, FUSE stond niet aan. Heb ik nu wel aangezet. Maar wat doet het?
... Maar is er geen mogelijkheid om dat lijstje in een menuutje te zetten?
Volgens mij wordt het menu/paneel in Xfce niet meer aangepast als je ingelogd bent.
Klopt dus niet wat ik eerder schreef, net getest. Als FUSE "aan" staat, worden de icoontjes voor verwijderbare media in het bovenste blokje getoond in je menu "Locaties". Hierbij maakt het niet uit of je de partities standaard/automatisch laat aankoppelen of dat je een handmatige handeling hiervoor nodig hebt door op het icoontje te laten "openen" of "aankoppelen". Deze opties zitten onder de rechter muisknop.

De voorkeuren voor wel/niet automatisch te mounten etc. zit in Xfce onder de instellingen voor "removable drives and media".
Bovendien kan je deze voorkeuren via Thunar zelf benaderen -> menu "bewerken" -> voorkeuren -> 4e tab "geavanceerd -> "volumebeheer" -> "configureer".

Offline Tom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/25, 22:50:08 »
... dat ik niet kan zien hoeveel Items er in een map zitten bij mijn Home mappen.
Als je een map opent, kan je met Thunar's statusbalk "aan" (menu beeld) zien, hoeveel items erin staan en hoeveel MB die bevatten. Bedoelde je dat?
Nee ik had graag dat het aantal Items onder de map staat zoals bij bv Gnome , zonder de map te moeten openen.
Het is mij inmiddels gelukt ,had dus ook Nautilus erbij gezet ,en na een reboot en vervolgens bij het openen van mijn home map de keuze gehad voor Thunar of Nautilus.
Gekozen voor Nautilus en voila de items staan netjes onder de mappen.
Heb voor de leut (test) Thunar er af gegooid ,maar dat was het dus niet .. en terug Thunar erop gezet.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/26, 20:17:00 »
Klopt dus niet wat ik eerder schreef, net getest. Als FUSE "aan" staat, worden de icoontjes voor verwijderbare media in het bovenste blokje getoond in je menu "Locaties".
Waar moet dat menu dan staan? Ik heb geen menu 'locaties' volgens mij.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/26, 20:49:06 »
Voor die locaties moet je xfce4-goodies hebben geïnstalleerd.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/26, 23:10:30 »
"Places" (locaties) wordt volgens mij getoond als je naast je Xfce-menu kijkt.

Overigens adviseer ik dat je na de installatie van de Xfce-goodies de Xfce-klembord-manager verwijdert. Die heeft bij mij en anderen vreemde effecten (o.a. op mousepad). Het goed werkend alternatief is de installatie van de klembordmanager Parcellite.

DarkEra

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/26, 23:27:28 »
"Places" (locaties) wordt volgens mij getoond als je naast je Xfce-menu kijkt.

In Xubuntu 10.04 en 10.10 wel ja maar niet meer in Xubuntu 11.04 en ik denk dat MKe de 11.04 heeft uitgaande van de screenshots in "Hoe ziet jouw grafische desktop eruit".

P.s.: de huidige Xubuntu heeft Xfce 4.8 erin zitten i.p.v. 4.6. Veel zal het denk ik niet verschillen van elkaar als ik het me zo bekijk.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/26, 23:36:51 door DarkEra »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/27, 21:21:30 »
Klopt, ik heb Natty.

Ik heb nu idd een Locaties menu. Ook zie ik hierop USB sticks die ik aansluit. Is er ook een mogelijkheid om mijn partities daar te zien?

« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/28, 09:20:14 »

@ Pjotr: Helemaal gelijk! Thunar is een van de motors van XFCE en zeer elementair voor de werking. Zelf vind ik Thunar veel beter werken dan Nautilus, alleen al het hernoemen van meerdere bestanden tegelijk. Dat is een zeer krachtig hulpmiddel.

Sterker nog, probeer Thunar eens te wissen zonder dat het gevolgen heeft voor het XFCE systeem. Ik had ooit het idee om XFCE lichter te maken en was benieuwd wat er zou gebeuren wanneer ik Thunar zou vervangen door een andere filemanager. Resultaat een flink aantal bestanden van de 2 basispaketten (xfce4 en xfce4-goodies) zou worden verwijderd, zelf heb ik de keuze gemaakt om het niet te doen en Thunar maar te laten staan. In mijn ogen blijf je (bij verwijdering) achter met een instabiel systeem waarvan een aantal functies niet meer van werken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Tom

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/28, 09:36:25 »