Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met thuisnetwerk  (gelezen 2296 keer)

Offline quercus

  • Lid
problemen met thuisnetwerk
« Gepost op: 2011/05/14, 15:19:05 »
Ik heb pas Windows Vista van mijn laptop gehaald (omdat dat steeds maar problemen gaf) en heb Ubuntu er op gezet. Nou heb ik op mijn modem, buiten die laptop die draadloos is verbonden ook nog een desktop staan die met een draadje verbonden is. Voorheen had ik een goed werkend thuisnetwerk waarmee ik met de laptop in programma's van de desktop kon en andersom. Nu Ubuntu op de laptop staat kan ik opeens niet meer communiceren met de desktop met Vista. Als ik het netwerk op de laptop met Ubuntu aanklik krijg ik wel de desktop in het scherm (windows-netwerk) maar als ik die aanklik krijg ik de melding "Kan de locatie niet koppelen". Als ik het netwerk open op de desktop (Vista) dan vindt hij de laptop niet eens. Het zal wel iets met de instellingen te maken hebben, maar ik, als beginnend Ubuntu gebruiker, kom er niet uit. Kan iemand mij hierbij (stap voor stap) helpen?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: problemen met thuisnetwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/14, 16:48:12 »
Om ervoor te zorgen dat zowel Ubuntu- als Windows-pc's elkaar kunnen vinden in het netwerk, moet je Samba installeren. Hier staat een handleiding hoe je je netwerk aan de praat krijgt.


Edit: misschien (weet het eigenlijk wel zeker  =D ) nog een tip.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2011/05/14, 16:54:45 door Mikkel »

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: problemen met thuisnetwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/11, 22:22:18 »
Ik heb deze handleiding gevolgd om bestanden te delen tussen Ubuntu en Windows 7 Home Premium.
Vanuit windows kan ik mijn ubuntu folders perfect benaderen (lezen en schrijven) Maar als ik vanuit ubuntu een windows folder wil benaderen krijg ik steeds de melding: "Kan de locatie niet aankoppelen. Kan gedeelde windows-map niet aankoppelen.

Via Nautilus kan ik wel al: Netwerk --> Windows --> JOLUHU --> Luhken PC --> D
JOLUHU: is de werkgroep, op beide computers ingesteld
Luhken PC is de naam van de windows laptop.
Alle gedeelde folders van die windows laptop kan ik wel zien, maar dus niet openen.

ik probeer ook hetzelfde met een 2de windows 7 Home premium laptop. Deze heb ik via een cross-kabel rechtsreeks verbonden met mijn ubuntu-pc (via 2de netwerkkaart). Dit is tijdelijk, een nieuwe laptop om eens een serieuze installatie te doen van mijn programma's. deze gebruik ik dan in mijn weekendverblijf en verbinding is dan via Internet Everywhere van Mobistar. (Via thuisnetwerk gaat veel sneller zeken om mijn persoonlijke bestanden over te zetten)
Het is mij wel al gelukt om in ubuntu het internet met die laptop te delen via de cross kabel maar nog niet voor bestanden te delen. Soms lukt het wel om vanop die laptop mijn ubuntu bestanden te benaderen!


Offline DeBaas

  • Lid
Re: problemen met thuisnetwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/12, 01:01:47 »
Het is altijd flink stoeien om de Vista/7 gedeelde mappen paswoordloos te krijgen............
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL