Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode  (gelezen 16897 keer)

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #50 Gepost op: 2011/05/16, 21:25:03 »
zoals ik al zei: goede uitleg leidt tot goede gevolgen!

staat in mijn bladwijzerbalk
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #51 Gepost op: 2011/05/16, 21:38:18 »
Theo, ziet er goed uit. Complimenten.
Maar wat moet je met Synaptic en Xorg als je geen Window Manager hebt?
MC is inderdaad een heel handig tooltje wat ik zelf vrijwel dagelijks gebruik. Ze noemen het wel eens het 'Swiss knife' van Linux.
In plaats van Synaptic zou je Aptitude kunnen gebruiken. Daar heb je namelijk geen xorg voor nodig.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #52 Gepost op: 2011/05/16, 22:40:59 »
Mijn Complimenten Theo. Dit word inderdaad een interessante link.
Ik zet hem alvast in mijn handtekening (Als hij er nog bij kan  =D   Edit: staat er intussen, heb wel iets anders ervan tussen gehaald)

Nog wel een opmerking: Het tabblad met de titel "Over", zou die niet beter als eerste staan? En een tabblad met "Basis" (of Home) om terug te kunnen keren naar die basis pagina.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/16, 22:44:04 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #53 Gepost op: 2011/05/16, 22:57:37 »
Theo, ziet er goed uit. Complimenten.
Maar wat moet je met Synaptic en Xorg als je geen Window Manager hebt?
MC is inderdaad een heel handig tooltje wat ik zelf vrijwel dagelijks gebruik. Ze noemen het wel eens het 'Swiss knife' van Linux.
In plaats van Synaptic zou je Aptitude kunnen gebruiken. Daar heb je namelijk geen xorg voor nodig.

Waarom ik xorg en synaptic direct installeer kan ik uitleggen. Op die manier kan ik een blokkendoos uitleggen op een makkelijke manier. Na dit verhaal kan bij elke pagina beginnen met 'sudo apt-get install -windowmanager-' zonder steeds in herhaling te vallen. Nadat de windowmanager geïnstalleerd,  kan met synaptic de rest van de programma's naar binnen gehaald worden. Op die manier kan het ook leerzaam zijn, men ziet waar het bestand voor is en het is ontzettend laagdrempelig.

Nog een grapje maar het slaat heel letterlijk op de eerste vraag. Je kunt X al starten zonder Window Manager, via de terminal 'sudo synaptic' intikken en ook de boel installeren.
Aptitude is inderdaad ook een goed programma, maar ik denk dat voor de beginnende blokkendoos-bouwer synaptic iets makkelijker is in de bediening.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #54 Gepost op: 2011/05/16, 22:58:46 »
Mijn Complimenten Theo. Dit word inderdaad een interessante link.
Ik zet hem alvast in mijn handtekening (Als hij er nog bij kan  =D   Edit: staat er intussen, heb wel iets anders ervan tussen gehaald)

Nog wel een opmerking: Het tabblad met de titel "Over", zou die niet beter als eerste staan? En een tabblad met "Basis" (of Home) om terug te kunnen keren naar die basis pagina.

Dat is inderdaad beter , ik pas het bij deze aan.
edit: is aangepast, de basis staat nu bij basis
« Laatst bewerkt op: 2011/05/16, 23:14:19 door Theo1971 »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #55 Gepost op: 2011/05/16, 23:16:46 »
Yep, dat ziet er beter uit.  =D  ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #56 Gepost op: 2011/05/17, 00:14:58 »
H2o opperde het idee om XFCE toe te voegen. Ik ben hier inmiddels mee bezig voor het verhaal en weet alleen niet goed welke kant ik moet kiezen. Gewoon het XFCE4 pakket of de minimalistische kant? Met XFWM4 en een paar pakketjes (thunar, panel e.d.) zit ik op 58MB bij een koude start.
Om een idee te geven hoe een minimale opzet eruit ziet post ik even een screenshot.



(thumbnail, erop klikken voor een vergroting)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #57 Gepost op: 2011/05/17, 08:37:12 »
xfce4 xfce4-goodies

Dat is alles om een ' kale'  XFCE te draaien. Dan heb je een normale XFCE met Thunare e.d. maar zonder de zaken die Canonical erin stopt. Dat kun je dan zelf doen. Kijk maar eens met Synaptic wat er wordt geïnstalleerd als je xfce4 en xfce4-goodies installeert.
Dat is aanmerkelijk lichter dan Xubuntu en vooral veel en veel sneller.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #58 Gepost op: 2011/05/17, 13:56:25 »
Canonical stopt sowieso niks in Xubuntu hoor.

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #59 Gepost op: 2011/05/17, 17:13:03 »
Theo1971,

Mooi werk en ben blij te zien dat er nu een site in opbouw is voor blokkendoos installatie. :)

Alleen zou ik ‘sudo apt-get upgrade‘ veranderen in ‘sudo apt-get dist-upgrade‘ omdat de eerstgenoemde de nieuwe aanbevolen kernels niet binnen haalt. Iets wat mij gisteren was opgevallen na de cli install van Ubuntu 10.04.

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #60 Gepost op: 2011/05/17, 19:52:31 »
xfce4 xfce4-goodies

Dat is alles om een ' kale'  XFCE te draaien. Dan heb je een normale XFCE met Thunare e.d. maar zonder de zaken die Canonical erin stopt. Dat kun je dan zelf doen. Kijk maar eens met Synaptic wat er wordt geïnstalleerd als je xfce4 en xfce4-goodies installeert.
Dat is aanmerkelijk lichter dan Xubuntu en vooral veel en veel sneller.

Ik heb het idee dat dit misschien wel het makkelijkste is, aangezien XFCE een Desktop Manager is en geen Window Manager. Het geheugengebruik is ook nog eens heel redelijk te noemen (55mb bij een koude start).

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #61 Gepost op: 2011/05/17, 19:53:22 »
Theo1971,

Mooi werk en ben blij te zien dat er nu een site in opbouw is voor blokkendoos installatie. :)

Alleen zou ik ‘sudo apt-get upgrade‘ veranderen in ‘sudo apt-get dist-upgrade‘ omdat de eerstgenoemde de nieuwe aanbevolen kernels niet binnen haalt. Iets wat mij gisteren was opgevallen na de cli install van Ubuntu 10.04.

Is bij deze aangepast :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #62 Gepost op: 2011/05/17, 22:08:05 »
Canonical stopt sowieso niks in Xubuntu hoor.
Ben ik niet met je eens. Canonical stopt zoveel spullen in Xubuntu dat het niet zoveel met de Gnome Ubuntu scheelt (ik ga uit van 10.10 en daarvoor). Een kale XFCE desktop of zelfs de XFCE die Debian levert is aanzienlijk slanker en sneller. Zeker als je een kale XFCE4 installeert en er zelf op zet wat je nodig hebt. Je kunt dan i.p.v. OpenOffice/Libre Office kiezen voor Abiword en Gnumeric, of Opera i.p.v. Firefox enz. enz.
Bij Xubuntu moet je er het nodige uitslopen wil je het slanker krijgen.

Bronnen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=476841
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20090427#feature Xubuntu 9.04 vs Debian Lenny 5.01

Apt-cache search xfce4
Citaat
apt-cache search xfce4
libxfce4menu-0.1-0 - freedesktop.org compliant menu implementation for Xfce
libxfce4menu-0.1-dbg - debugging symbols for libxfce4menu
libxfce4menu-0.1-dev - Development files for libxfce4menu
libxfce4util-bin - tools for libxfce4util
libxfce4util-common - common files for libxfce4util
libxfce4util-dev - Development files for libxfce4util4
libxfce4util4-dbg - debugging informations for libxfce4util4
libxfce4util4 - Utility functions library for Xfce4
libxfcegui4-4-dbg - debugging informations for libxfcegui4
libxfcegui4-4 - Basic GUI C functions for Xfce4
libxfcegui4-dev - Development files for libxfcegui4-4
mail-notification-evolution - evolution support for mail notification
mail-notification - mail notification in system tray
orage - Calendar for Xfce Desktop Environment
screenlets - Widget-like mini-applications for GNOME
shiki-colors-xfwm-theme - Xfwm/Xfce4 theme based on the Shiki-Colors Metacity theme
thunar - File Manager for Xfce
xchat-systray - xchat systray notification icon
xfce4-appfinder - Application finder for the Xfce4 Desktop Environment
xfce4-artwork - additional artwork for the Xfce4 Desktop Environment
xfce4-battery-plugin - battery monitor plugin for the Xfce4 panel
xfce4-cellmodem-plugin - cellular modem plugin for the Xfce4 panel
xfce4-clipman-plugin - clipboard history plugin for Xfce panel
xfce4-clipman - clipboard history utility
xfce4-cpufreq-plugin - cpufreq information plugin for the Xfce4 panel
xfce4-cpugraph-plugin - CPU load graph plugin for the Xfce4 panel
xfce4-datetime-plugin - date and time plugin for the Xfce4 panel
xfce4-dev-tools - Script to help building Xfce from git
xfce4-dict - Dictionary plugin for Xfce4 panel
xfce4-diskperf-plugin - disk performance display plugin for the Xfce4 panel
xfce4-fsguard-plugin - filesystem monitor plugin for the Xfce4 panel
xfce4-genmon-plugin - Generic Monitor for the Xfce4 panel
xfce4-goodies - enhancements for the Xfce4 Desktop Environment
xfce4-hdaps - plugin to indicate the status of HDAPS for the Xfce4 panel
xfce4-indicator-plugin - plugin to display information from applications in the Xfce4 panel
xfce4-linelight-plugin - Search plugin for Xfce panel
xfce4-mailwatch-plugin - mail watcher plugin for the Xfce4 panel
xfce4-messenger-plugin - Dbus messages plugin for xfce4-panel
xfce4-mixer - Xfce mixer application
xfce4-mount-plugin - mount plugin for the Xfce4 panel
xfce4-mpc-plugin - Xfce panel plugin which serves as client for MPD music player
xfce4-netload-plugin - network load monitor plugin for the Xfce4 panel
xfce4-notes-plugin - Notes plugin for the Xfce4 desktop
xfce4-notes - Notes application for the Xfce4 desktop
xfce4-notifyd - simple, visually-appealing notification daemon for Xfce
xfce4-panel-dbg - debugging informations for xfce4-panel
xfce4-panel-dev - The Xfce4 panel development files
xfce4-panel - The Xfce4 desktop environment panel
xfce4-places-plugin - quick access to folders, documents and removable media
xfce4-power-manager-data - power manager for Xfce desktop, arch-indep files
xfce4-power-manager-plugins - power manager plugins for Xfce panel
xfce4-power-manager - power manager for Xfce desktop
xfce4-quicklauncher-plugin - rapid launcher plugin for the Xfce4 panel
xfce4-radio-plugin - v4l radio control plugin for the Xfce4 panel
xfce4-screenshooter-plugin - transitional dummy package for xfce4-screenshooter
xfce4-screenshooter - screenshots utility for Xfce
xfce4-sensors-plugin - hardware sensors plugin for the Xfce4 panel
xfce4-session - Xfce4 Session Manager
xfce4-settings - graphical application for managing Xfce settings
xfce4-smartbookmark-plugin - search the web via the Xfce4 panel
xfce4-systemload-plugin - system load monitor plugin for the Xfce4 panel
xfce4-taskmanager - process manager for the Xfce4 Desktop Environment
xfce4-terminal - Xfce terminal emulator
xfce4-timer-plugin - timer plugin for Xfce panel
xfce4-utils - Various tools for Xfce
xfce4-verve-plugin - Verve (command line) plugin for Xfce 4.4 panel
xfce4-volumed - volume keys daemon
xfce4-wavelan-plugin - wavelan status plugin for the Xfce4 panel
xfce4-weather-plugin - weather information plugin for the Xfce4 panel
xfce4-wmdock-plugin - Compatibility layer for running WindowMaker dockapps on Xfce
xfce4-xfapplet-plugin - Gnome applets plugin for Xfce panel
xfce4-xkb-plugin - xkb layout switch plugin for the Xfce4 panel
xfce4-dbg - meta-package for debugging symbols in Xfce
xfce4 - Meta-package for the Xfce Lightweight Desktop Environment
libxfconf-0-2-dbg - debugging informations for libxfconf
libxfconf-0-2 - Client library for Xfce4 configure interface
libxfconf-0-dev - Development files for libxfconf
xfprint4 - Printer GUI for Xfce4
xfwm4-themes - Theme files for xfwm4
xfwm4 - window manager of the Xfce project
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #63 Gepost op: 2011/05/18, 10:42:42 »
Omdat ik bezig ben met het verhaal voor XFCE is het misschien handig om hierop te reageren. In Xubuntu zit meer of andere programma's dan in een blokkendoos met XFCE. In 11.04 zit bijvoorbeeld gmusicbrowser die toch een stuk zwaarder is dan bijvoorbeeld xfmedia, natuurlijk is eerst genoemde een stuk aantrekkelijker.

Het blokkendoos-verhaal wat betreft XFCE schiet al aardig op (ondanks ziekte) en heb ik nu een desktop met alle Nederlandse taal-files,  ALSA voor geluid, Chromium, Claws-mail, Transmission, Pidgin, Gimp (in combinatie met Xsane scannerprogramma), Xfmedia, Gnumeric Abiword en alles wat standaard bij een XFCE werkomgeving hoort (Thunar, Xfburn, Muispad e.d.).  Voor je zover het ontbreken kunt en mag noemen heb ik nog geen standaard games ingesteld en een login-manager ontbreekt nog. Misschien is een vergelijking met Xubuntu niet helemaal eerlijk, maar dit alles gebruikt bij een koude start 58mb (zonder swap in gebruik).
Persoonlijk ben ik van mening dat ook in dit geval een XFCE blokkendoos bouwen loont.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #64 Gepost op: 2011/05/18, 15:38:39 »
Canonical stopt sowieso niks in Xubuntu hoor.
Ben ik niet met je eens. Canonical stopt zoveel spullen in Xubuntu dat het niet zoveel met de Gnome Ubuntu scheelt (ik ga uit van 10.10 en daarvoor).

Canonical stopt niks in Xubuntu, geen financieële ondersteuning nog steun in de ontwikkeling ervan. Het is een community project onafhankelijk van het voorgaande zover ik begrepen heb. Wel is Xubuntu officieël erkend als derivaat van Ubuntu. Dat is wat Vistaus bedoelde lijkt mij zo.

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #65 Gepost op: 2011/05/18, 16:33:29 »
Precies, DarkEra, jij snapt me :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 16:38:38 door Vistaus »

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #66 Gepost op: 2011/05/18, 19:04:02 »
Ik denk dat het een misverstand is.
Xubuntu heeft standaard een aantal programma's die in een kale XFCE installatie niet zit. Dat is volgens mij hetgeen h2o bedoeld,
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #67 Gepost op: 2011/05/18, 21:00:17 »
Ik denk dat het een misverstand is.
Xubuntu heeft standaard een aantal programma's die in een kale XFCE installatie niet zit. Dat is volgens mij hetgeen h2o bedoeld,
Klopt. Zelfs de Linux Mint XFCE editie (die op Ubuntu is gebaseerd) is sneller dan XFCE. De Linux Mint XFCE DE is nog sneller. Maar een blokkendoos XFCE kun je zelf zo snel of zo log maken als je zelf wil hebben.

Ik snap heus wel dat Ubuntu en Xubuntu standaard een ander programmapakket hebben, omdat die meer op beginnende gebruikers is georiënteerd. Dan stop je er spullen in die gangbaar zijn.
De knutselaar en tweaker die meer uit zijn/haar systeem wil halen kan dan op de blokkendoos manier een XFCE of Gnome (of KDE) basissysteem installeren en dan alles naar eigen smaak en inzicht installeren.

Maatwerk vs confectie zullen we maar zeggen.

Wat officieel wordt aangeboden is dan confectie (en dat voldoet in de meeste gevallen prima) en wat zelf wordt opgebouwd is maatwerk (en dat voldoet dan voor die doelgroep, de knutselaar/tweaker).
Iedereen akkoord met deze uitleg?

Zo kun je als knutselaar/tweaker heel extreem door gaan. Je kunt een razend efficiënt en snel systeem bouwen met bijv. puur Openbox. Zo werk ik daar ook heel veel mee. Dat gaat prima. Maar als mijn collega's dit zien dan duizelt het voor hen. Zo snel, maar snappen ho maar.
Vertoon ik een XFCE desktop, dan komt er meer herkenning, en als ik een KDE desktop laat zien dan lijkt dat zo veel op een 'ander besturingssysteem'. Kijk, in dat geval kun je dan beter een Ubuntu of een Kubuntu aanbieden, Xubuntu natuurlijk ook.

Maar we gaan nu wel heel erg off-topic. Laten we het hierbij maar houden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #68 Gepost op: 2011/05/18, 22:04:13 »
Ik denk dat het een misverstand is.
Xubuntu heeft standaard een aantal programma's die in een kale XFCE installatie niet zit. Dat is volgens mij hetgeen h2o bedoeld,

Als ie dat bedoeld heeft, dan had ie ook niet moeten zeggen dat Canonical die spullen erin stopt. Want dat is dus niet waar en dat is wat DarkEra en ik bedoelden.

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #69 Gepost op: 2011/05/18, 22:06:07 »
Even een kleine update.
Ik ben dus bezig met het XFCE gedeelte op de site. Hier en daar kan er nog een tikfoutje in zitten en het is nog niet af. Aangezien ik al wat afbeeldingen 'kwijt' moest staat er al een gedeelte van het verhaal op.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #70 Gepost op: 2011/05/18, 23:14:58 »
Even een kleine update.
Ik ben dus bezig met het XFCE gedeelte op de site. Hier en daar kan er nog een tikfoutje in zitten en het is nog niet af. Aangezien ik al wat afbeeldingen 'kwijt' moest staat er al een gedeelte van het verhaal op.
Ziet er al goed uit Theo. Misschien een idee: Waarom zet je de link naar jouw site niet on jouw handtekening (zoals bijv. Pjotr ook doet). Dan kunnen we de site lekker snel vinden. Nu moest ik een pagina terugscrollen.

Wat toevoegingen die je voor XFCE kunt gebruiken:

Als je bij XFCE op Instellingen ==> XFCE4 Instellingenbeheer klikt, dan krijg je een soort 'configuratiebeheer' van XFCE in beeld. Voor zowat ieder item jun je dan makkelijk met de terug-knop daar weer terugkeren. Zo kun je makkelijk de muis instellen, of het toetsenbord (bijv. de instelling naar US-International), Window Manager (het venster bijv. van een ander uiterlijk voorzien), Weergave (een ander thema en iconen thema kieze, lettertype instellen (daarover nog meer)), Vensterbeheer (bijv. compositiebeheer zodat je als je dat inschakelt bijv. Cairo Clock of desnoods Cairo Dock kunt gebruiken) enz. enz.

Wat je nog moet toevoegen aan het basissysteem is het volgende:

Na de verse installatie het commando: sudo dpkg-reconfigure fontconfig-configDan Standaard veranderen in Autohinter. Dan op OK en dan de rest de standaardinstellingen laten staan.
Wat je nu doet is je systeem toelaten om messcherpe lettertypes weer te geven

Bij XFCE doe je dat als volgt:

Menu ==> Instellingen ==> XFCE4 Instellingenbeheer ==> Weergave ==> Lettertypes

Daar aangekomen:
Enable-aliassing kruisje aanvinken
Hinting op Gemiddeld zetten
Sub-Pixel volgorde op RGB
Custom DPI Settings op 96 DPI

Dan terugkeren met Overview naar  XFCE4 Instellingenbeheer

Klik op Bureaublad ==> Pictogrammen

Kies: Pictogram type [Geen] Staat denk ik al standaard zo, dus ongemoeid laten
Pictogram grootte ==> 32
Vinkje aanzetten ==> [ x ] Gebruik aangepaste font grootte [ 8 ]
De waarde 8 mag je ook hoger zetten, maar hoe hoger, hoe waziger hoewel 9 en 10 ook nog gaat.

Dat was het zo ongeveer.Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zal morgen wel posten hoe je thema's voor XFCE kunt toevoegen en instellen. Dat maakt XFCE heel mooi en een goed thema kan ook veel aan de leesbaarheid bijdragen.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 23:17:52 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #71 Gepost op: 2011/05/19, 01:16:02 »
Ziet er al goed uit Theo. Misschien een idee: Waarom zet je de link naar jouw site niet on jouw handtekening (zoals bijv. Pjotr ook doet). Dan kunnen we de site lekker snel vinden. Nu moest ik een pagina terugscrollen.

Een link in zijn handtekening is geen slecht idee. Maar het terugscrollen naar de vorige pagina had niet gehoeven als je een bookmark(bladwijzer) had gemaakt in je web browser. Het is maar een idee voor de volgende keer. :)  =D

Voor de rest ben ik het ermee eens, het ziet er inderdaad al goed uit.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/19, 01:18:15 door DarkEra »

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #72 Gepost op: 2011/05/19, 01:21:25 »
Is bij deze aangepast :)


Super! Dank je Theo. :)

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #73 Gepost op: 2011/05/19, 08:19:11 »

Een link in zijn handtekening is geen slecht idee. Maar het terugscrollen naar de vorige pagina had niet gehoeven als je een bookmark(bladwijzer) had gemaakt in je web browser. Het is maar een idee voor de volgende keer. :)  =D

Voor de rest ben ik het ermee eens, het ziet er inderdaad al goed uit.  :)

De link stond al op mijn profiel, ik heb het nog niet in de handtekening gezet omdat alles nog niet af. Zodra het XFCE gedeelte af is pas ik het aan.  Dan staat er in ieder geval al 1 complete blokkendoos.

*** Knip: Pas het bij deze toch alvast aan.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/19, 12:53:24 door Theo1971 »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #74 Gepost op: 2011/05/19, 09:42:08 »
Ziet er al goed uit Theo. Misschien een idee: Waarom zet je de link naar jouw site niet on jouw handtekening (zoals bijv. Pjotr ook doet). Dan kunnen we de site lekker snel vinden. Nu moest ik een pagina terugscrollen.

Wat toevoegingen die je voor XFCE kunt gebruiken:

Als je bij XFCE op Instellingen ==> XFCE4 Instellingenbeheer klikt, dan krijg je een soort 'configuratiebeheer' van XFCE in beeld. Voor zowat ieder item jun je dan makkelijk met de terug-knop daar weer terugkeren. Zo kun je makkelijk de muis instellen, of het toetsenbord (bijv. de instelling naar US-International), Window Manager (het venster bijv. van een ander uiterlijk voorzien), Weergave (een ander thema en iconen thema kieze, lettertype instellen (daarover nog meer)), Vensterbeheer (bijv. compositiebeheer zodat je als je dat inschakelt bijv. Cairo Clock of desnoods Cairo Dock kunt gebruiken) enz. enz.

Wat je nog moet toevoegen aan het basissysteem is het volgende:

Na de verse installatie het commando: sudo dpkg-reconfigure fontconfig-configDan Standaard veranderen in Autohinter. Dan op OK en dan de rest de standaardinstellingen laten staan.
Wat je nu doet is je systeem toelaten om messcherpe lettertypes weer te geven

Bij XFCE doe je dat als volgt:

Menu ==> Instellingen ==> XFCE4 Instellingenbeheer ==> Weergave ==> Lettertypes

Daar aangekomen:
Enable-aliassing kruisje aanvinken
Hinting op Gemiddeld zetten
Sub-Pixel volgorde op RGB
Custom DPI Settings op 96 DPI

Dan terugkeren met Overview naar  XFCE4 Instellingenbeheer

Klik op Bureaublad ==> Pictogrammen

Kies: Pictogram type [Geen] Staat denk ik al standaard zo, dus ongemoeid laten
Pictogram grootte ==> 32
Vinkje aanzetten ==> [ x ] Gebruik aangepaste font grootte [ 8 ]
De waarde 8 mag je ook hoger zetten, maar hoe hoger, hoe waziger hoewel 9 en 10 ook nog gaat.

Dat was het zo ongeveer.Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zal morgen wel posten hoe je thema's voor XFCE kunt toevoegen en instellen. Dat maakt XFCE heel mooi en een goed thema kan ook veel aan de leesbaarheid bijdragen.

Bedankt, hier heb ik wat aan en kan ik meenemen in het verhaal :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint