Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode  (gelezen 21208 keer)

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/13, 09:43:36 »
Ik lees net dit draadje met grote belangstelling, en als er een officiële opzet komt wil ik graag meehelpen. 'Mijn documentatie' wordt binnenkort nog bijgewerkt(ik zit nu in Rome) en zal dan hopelijk van pas kunnen komen.

Los van het mooi of lelijk - die mening is niet per definitie iedereen toegedaan - zou ik alle opties in een tutorial meenemen; verschillende DE's, panelen etc.

Mijn twee centen. :)

Ik weet niet of er een officiële opzet komt, maar het is natuurlijk mooi dat er ook meerderen zich met dit project willen bemoeien op wat voor manier dan ook. Suggesties en ideeën zijn altijd welkom, tenslotte moet het zo compleet mogelijk worden.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/13, 16:42:50 »
Ik wil nu al zeggen dat Theo me via een pb de basistheorie van de blokkendoosmethode heeft gegeven (en met wat google-geweld ben ik er geraakt).

Die uitleg was goed verstaanbaar en relatief simpel om te doen.

Het zou inderdaad REUZE zijn moest zo'n site/ aanvulling Wiki kunnen bestaan. Hier kunnen veel mensen nood aan hebben al was het maar informatief dat het überhaupt kan bestaan zo'n methode.

Als ik kan helpen met iets wil ik dat graag doen !

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/14, 10:25:38 »
Inmiddels ben ik druk aan het schrijven en geef hier alvast wat informatie over hoe ik het ongeveer in mijn hoofd heb. Een pagina met de basis-installatie met behulp van de mini.iso. Hierop staat alleen de informatie van de installatie tot en met 'xorg' Voor elke desktop/window manager komt een eigen (sub)pagina.
Zelf dacht ik dat de rest het makkelijkst is om te installeren met synaptic i.p.v. de terminal.
Op die manier zijn keuzes makkelijk te maken en kan iedereen ook zien wat ze installeren.
Uiteraard gaat dit wel met voorbeelden.
Verder zou een (sub)pagina over de diverse panels, filemanagers ook handig zijn.
Tot zover, iemand nog een idee of aanvulling?
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/05/14, 10:54:21 »
Leuk draadje om te volgen  :). Ik heb zojuist de mini.iso geinstalleerd. Ga er een minimale KDE opzetten.
Als ik wat aanvullingen heb voor Theo, klopt ik het hier wel in.

« Reactie #29 Gepost op: 2011/05/14, 11:08:27 »
Verder zou een (sub)pagina over de diverse panels, filemanagers ook handig zijn.

De filemanager gentoo is misschien een mooie om op te nemen. Weinig dependencies en een handige splitview, waardoor drag-'n-drop heel makkelijk wordt.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/05/14, 11:36:52 »
Als je met de verschillende panels bezig bent, je kunt met Openbox (en Fluxbox) heel goed met lxpanel werken. Met lxpanel heb je namelijk een prachtig menu (zoals XFCE en Gnome dat ook ongeveer hebben) en je kunt makkelijk programma's toevoegen. Het enigste wat niet werkt is de 'Uitloggen' knop. Maar Openbox en Fluxbox hebben een rechtermuisknop menu waar je dat op kunt nemen.
Verder kun je met Openbox goed werken met pcmanfm. Als je in het autostart.sh de volgende regel opneemt:
Citaat
pcmanfm --desktop &
... dan heb je exact dezelfde desktopmanager als LXDE. Dus ook met iconen.
Ook kun je lxterminal gebruiken. Het mooie van LXDE is namelijk dat je verschillende onderdelen als pcmanfm, lxterminal, lxpanel en nog een paar dingen ook op andere WIndowmanagers toe kunt passen.

Zo draai ik nu een halve week met Openbox i.c.m. lxpanel, pcmanfm en heb dan een soort mini LXDE wat bovendien makkelijker is te configureren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/05/14, 15:15:21 »
Zelf dacht ik dat de rest het makkelijkst is om te installeren met synaptic i.p.v. de terminal.
Op die manier zijn keuzes makkelijk te maken en kan iedereen ook zien wat ze installeren.

Dat is wel het makkelijkst, omdat je vaak niet weet hoe die programma's precies heten...

Ik wil zelf iets met KDE, maar het leek mij makkelijker om zo snel mogelijk grafisch te gaan, dus heb ik na de installatie van de mini.iso X geïnstalleerd direct met de voor mij juiste drivers (scheelt weer ballast): xserver-xorg-video-nouveau, nvidia-current en nvidia-settings en daarna lxde. Type dit nu m.b.v. een heel kaal systeempje dat er ook nog eens mooi uitziet, omdat ik lubuntu-artwork, lubuntu-default-settings en lubuntu-icon-theme ook nog heb geïnstalleerd.  Mooie basis om KDE verder op te bouwen.

« Reactie #32 Gepost op: 2011/05/14, 16:27:31 »

De filemanager gentoo is misschien een mooie om op te nemen. Weinig dependencies en een handige splitview, waardoor drag-'n-drop heel makkelijk wordt.

Ik zou dan eerder voor PCManFM gaan.

« Reactie #33 Gepost op: 2011/05/15, 09:17:47 »
Als je met de verschillende panels bezig bent, je kunt met Openbox (en Fluxbox) heel goed met lxpanel werken. Met lxpanel heb je namelijk een prachtig menu (zoals XFCE en Gnome dat ook ongeveer hebben) en je kunt makkelijk programma's toevoegen. Het enigste wat niet werkt is de 'Uitloggen' knop. Maar Openbox en Fluxbox hebben een rechtermuisknop menu waar je dat op kunt nemen.
Verder kun je met Openbox goed werken met pcmanfm. Als je in het autostart.sh de volgende regel opneemt:
Citaat
pcmanfm --desktop &
... dan heb je exact dezelfde desktopmanager als LXDE. Dus ook met iconen.
Ook kun je lxterminal gebruiken. Het mooie van LXDE is namelijk dat je verschillende onderdelen als pcmanfm, lxterminal, lxpanel en nog een paar dingen ook op andere WIndowmanagers toe kunt passen.

Zo draai ik nu een halve week met Openbox i.c.m. lxpanel, pcmanfm en heb dan een soort mini LXDE wat bovendien makkelijker is te configureren.

Dat klopt, zelf gebruik ik lxpanel ook het meest en nadeeltje is dat sommige programma's er na een installatie niet in komen te staan (bijv. ROX-Filer). Waar dat in zit moet ik nog uitzoeken.
Uitloggen werkt standaard niet maar dat is heel makkelijk op te lossen.
Dit is hoe ik het heb ingesteld.

Als eerst bij de:
.config/lxpanel/default/panels/panel

Onder de 'menu' gedeelte staat bij mij:
image=gnome-logout
command=logout

En bij .config/lxpanel/default/config
Logout=openbox --exit

Dit is wel een beetje botte manier, en het zou mooier kunnen d.m.v. een script. Daarin kun je diverse keuzes opnemen (herstarten, afsluiten e.d.)

« Reactie #34 Gepost op: 2011/05/15, 11:26:43 »
Ik zou dan eerder voor PCManFM gaan.

Zou kunnen, ware het niet dat ik PCManFM voor systemen waar het RAM-verbruik echt zo laag mogelijk moet blijven te zwaar vind. Maar: ieder z'n meug. :)

« Reactie #35 Gepost op: 2011/05/15, 11:28:50 »
Mwah, PCManFM verbruikt hier een summiere 4 MB, dus dat is echt ontzettend licht.

« Reactie #36 Gepost op: 2011/05/15, 11:44:29 »
Vlak ook dependencies niet uit. Hoe dan ook; let's agree that we disagree. Scheelt tijd, moeite en concentratie die we ook in de verdere opzet kunnen steken. :)

« Reactie #37 Gepost op: 2011/05/15, 11:47:05 »
Eh, dit zijn de enige afhankelijkheden die niet standaard geïnstalleerd zijn bij blokkendoos:

Vereisten: libcairo2 (>= 1.2.4)
Vereisten: libfm-gtk0 (>= 0.1.14)
Vereisten: libfm0 (>= 0.1.14)
Vereisten: libgdk-pixbuf2.0-0 (>= 2.22.0)
Vereisten: libglib2.0-0 (>= 2.24.0)
Vereisten: libgtk2.0-0 (>= 2.20.0)
Vereisten: libpango1.0-0 (>= 1.20.0)

Dat is een summier lijstje met kleine afhankelijkheden.

« Reactie #38 Gepost op: 2011/05/15, 12:00:45 »
Hoe dan ook; let's agree that we disagree.

'Nough said.

« Reactie #39 Gepost op: 2011/05/15, 12:05:34 »
Mwah, PCManFM verbruikt hier een summiere 4 MB, dus dat is echt ontzettend licht.

Lijstje van lichtgewichten tot zover: Gentoo, PCmanFM, Rox-filer, EmelFM2 en... Midnight Commander :P

« Reactie #40 Gepost op: 2011/05/15, 12:10:35 »
Keuze te over. :P

Offline Erik_m

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2011/05/15, 12:31:51 »
Interessant topic :)

Mbt filemanagers: emelfm2 blijf ik heel leuk vinden (jammer dat debian hem niet eens in zijn repo's heeft), maar vor de meer grafischen: thunar? Of is dat te zwaar voor jullie verhaal?

« Reactie #42 Gepost op: 2011/05/15, 12:45:25 »
Interessant topic :)

Mbt filemanagers: emelfm2 blijf ik heel leuk vinden (jammer dat debian hem niet eens in zijn repo's heeft), maar vor de meer grafischen: thunar? Of is dat te zwaar voor jullie verhaal?

Ik heb geen idee wat thunar allemaal naar binnen sleurt, dat zou ik nog uit moeten zoeken.
Een andere waar ik nog naar kijken wil is 'xfe' deze sleurt bijna niets naar binnen (alleen een FOX lib), maar het geheugengebruik en dergelijke weet ik nog niet veel van.

« Reactie #43 Gepost op: 2011/05/15, 13:28:27 »

Lijstje van lichtgewichten tot zover: Gentoo, PCmanFM, Rox-filer, EmelFM2 en... Midnight Commander :P

Vergeet EFM niet ;)

« Reactie #44 Gepost op: 2011/05/15, 16:36:33 »

Vergeet EFM niet ;)

Is dat van Enlightment?

« Reactie #45 Gepost op: 2011/05/15, 20:24:46 »
Ja. Dat is echt de lichtste die er is volgens mij.
EFM verbruikt maar rond de 620 kb hier en toch kun je er basisbestandsbeheerdingen mee doen.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/05/16, 10:02:15 »
Ik weet niet hoe jullie hier tegen aan kijken, maar ik heb het idee dat je een blokkendoos niet alleen voor extreem lichtgewicht installaties moet gebruiken.
Je kunt het ook gebruiken als alternatief voor bijv. Unity waar lang niet iedereen blij mee is. Dan kun je met een blokkendoos bijv. Gnome 2 o.i.d. opzetten of een pure Openbox met Pcmanfm als desktopmanager.
Mijn eigen systeem is krachtig genoeg om de zwaardere DE's te draaien, maar ik wil gewoon zelf bepalen wat ik wil draaien.
Als we alle energie in extreem lichtgewicht installaties gaan stoppen, dan lijkt - mij-  dat geen goed idee.
Bepaal je dan bij een paar. Ik denk dan aan:
Openbox
Fluxbox
Window Manager
XFCE (kaal, dus geen Xubuntu)
E17

Dan heb je de meest gangbare Window managers te pakken en blijft het beter beheersbaar.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #47 Gepost op: 2011/05/16, 11:21:16 »
+1
Denk niet dat het handig is voor de doorsnee gebruiker, maar het kan zeker wel handig zijn voor de wat meer ervaren gebruikers om zo een systeem op te zetten.
En inderdaad hoef je niet persé een zware DE te draaien, ook al is je computer nog zo goed. Ik draai hier ook E17 terwijl mijn PC 6 GB DDR3 RAM heeft en een nVidia met 1 GB in zijn eigen cache. Het is maar net wat je prettig vind :) (hoewel ik natuurlijk ook KDE gebruik, daar niet van ;))
Dus inderdaad, ben het met je eens, je hoeft niet persé op een goede computer een zware DE te draaien :)

« Reactie #48 Gepost op: 2011/05/16, 13:12:44 »
Ik weet niet hoe jullie hier tegen aan kijken, maar ik heb het idee dat je een blokkendoos niet alleen voor extreem lichtgewicht installaties moet gebruiken.
Je kunt het ook gebruiken als alternatief voor bijv. Unity waar lang niet iedereen blij mee is. Dan kun je met een blokkendoos bijv. Gnome 2 o.i.d. opzetten of een pure Openbox met Pcmanfm als desktopmanager.
Mijn eigen systeem is krachtig genoeg om de zwaardere DE's te draaien, maar ik wil gewoon zelf bepalen wat ik wil draaien.
Als we alle energie in extreem lichtgewicht installaties gaan stoppen, dan lijkt - mij-  dat geen goed idee.
Bepaal je dan bij een paar. Ik denk dan aan:
Openbox
Fluxbox
Window Manager
XFCE (kaal, dus geen Xubuntu)
E17

Dan heb je de meest gangbare Window managers te pakken en blijft het beter beheersbaar.

Ook daar kunnen we rekening mee houden. Op die manier is het voor elk wat wils.
De beheersbaarheid is niet echt een probleem, een aantal dingen zijn vrij makkelijk te gebruiken voor andere Window Managers. De verschillen tussen bijvoorbeeld PekWM en OpenBox zijn niet zo groot, het zou in principe ook in één verhaal kunnen, maar om misverstanden te voorkomen is het misschien makkelijker om het aangepaste verhaal op een aparte pagina te zetten.

« Reactie #49 Gepost op: 2011/05/16, 20:15:10 »
Ik heb een klein beginnetje gemaakt, hierop staat nu alleen nog de uitleg van een CLI installatie met behulp van een mini.iso. Uiteraard moet alles nog aangevuld worden en kan er hier en daar een tikfoutje inzitten.
Zelf heb ik een wordpress weblog gebruikt, omdat ik eigenlijk direct aan de slag wou en het later altijd nog kan overzetten. Een klein stukje uitleg hierbij is dat ik een lichamelijk probleem heb (rug) en eigenlijk niet constant achter een pc mag/kan zitten.

In ieder geval, hier is het begin: www.ubulight.nl.ae