Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bureaublad weergeven  (gelezen 1649 keer)

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Bureaublad weergeven
« Gepost op: 2011/05/11, 21:44:53 »
Beste mensen,

ik begin langzaam aan unity te werken. Het enige lastige vind ik het werken met meerdere vensters van 1 programma (je moet 3 keer klikken voor je het goede scherm hebt) en in grotere mate het feit dat ik mijn bureaublad niet in 1 klik kan oproepen,

Ik gebruik mijn bureaublad veel om even dingen weg te zetten waar ik daarna mee aan het werk ga, en merk nu pas hoe vaak ik de knop gebruik die het bureaublad in 1 keer leegmaakt. Is er een mogelijkheid om die knop in de snelstartbalk links te krijgen?

Groet,

Rutger

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Bureaublad weergeven
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/11, 21:56:51 »
Jep dat is mogelijk.
Moet je het volgende voor doen.

Volgende in de terminal uitvoeren.
sudo apt-get install wmctrl
cd
wget http://webupd8.googlecode.com/files/showdesktop.tar.gz
tar -xvf showdesktop.tar.gz && rm showdesktop.tar.gz
sudo mv showdesktop /usr/local/bin/

Als het goed is staat er daarna een "Showdesktop.desktop" in je home folder en die kun je in je launcher slepen en dan heb je daar een icoon die je desktop laat zien als je er op klikt.

Je kunt de file ook downloaden hier



Offline vanadium

  • Lid
Re: Bureaublad weergeven
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/12, 10:08:30 »
Het enige lastige vind ik het werken met meerdere vensters van 1 programma (je moet 3 keer klikken voor je het goede scherm hebt)
Met een klassieke takenbalk waarbij taken niet gegroepeerd werden, kon het met één klik, inderdaad. Unity vind ik echter overzichtelijker. Vooral als je nogal wat vensters open had, kon je niet meer herkennen welke knop voor welk venster stond.

Bij unity krijg je met één klik bijvoorbeeld alle nautilus vensters op de voorgrond. Hetgene waar je laatst mee bezig was, is standaard actief, dus geen verdere actie nodig. Wil je toch een ander nautilus venster, dan klik je het. Zie je neit alle vensters, dan klik je nog eens op de nautilus launcher en krijg je dit duidelijke overzicht van alle open vensters, waar je gemakkelijk het gewenste venster kan uitkiezen.

Persoonlijk vind ik dit veel beter werken dan alles wat ik voorheen heb gezien.

Citaat
en in grotere mate het feit dat ik mijn bureaublad niet in 1 klik kan oproepen,

Ik gebruik mijn bureaublad veel om even dingen weg te zetten waar ik daarna mee aan het werk ga, en merk nu pas hoe vaak ik de knop gebruik die het bureaublad in 1 keer leegmaakt. Is er een mogelijkheid om die knop in de snelstartbalk links te krijgen?
Zelf mis ik dit helemaal niet, maar iedereen heeft zo zijn eigen gewoonten. Toch is dit duidelijk een huidig tekort aan Unity (iets dat ze nog "vergeten" hebben). Je kan nu wel met Super+d gemakkelijk je desktop vrijaken, maar er zou ook een methode met de muis moeten zijn. Zonder veel twijfel denk ik dat een knop in de volgende versie wel zal aanwezig zijn.

Ondertussen kan je inderdaad met een kleine hak dergelijke knop aanmaken (zie post emiel1976).

Re: Bureaublad weergeven
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/12, 11:41:44 »
Er is nog een handigheidje. Open maar eens een aantal venster en druk dan de toestcombinatie <super> w

Voor het geval je niet weet wat <super> is, dat is die toets met het logo van dat andere OS.

Edit: nog meer handige toestcombinaties voor Unity kun je vinden via deze link: http://baudrez.be/2011/04/ubuntu-11-04-configureren-deel-2-shortcuts

Maakt het werken met Unity stuk makkelijker.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/12, 11:44:37 door DirkJan »

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Bureaublad weergeven
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/12, 11:44:26 »
Vriendelijk bedankt voor alle drie de reacties!

De Super-d Knop kende ik niet, die zal ik zeker gaan gebruiken. Een desktop knop heb ik inmiddels toegevoegd.
De Super-w combinatie kende ik inderdaad wel. maar dat moet denk ik nog in mijn systeem komen.

Dank!

Rutger

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Bureaublad weergeven
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/12, 11:50:58 »
Er is nog een handigheidje. Open maar eens een aantal venster en druk dan de toestcombinatie <super> w

Voor het geval je niet weet wat <super> is, dat is die toets met het logo van dat andere OS.

Edit: nog meer handige toestcombinaties voor Unity kun je vinden via deze link: http://baudrez.be/2011/04/ubuntu-11-04-configureren-deel-2-shortcuts

Maakt het werken met Unity stuk makkelijker.

als ik 3 firefox-vensters open heb en ik klik in de launcher op het firefox-logo dan opent hij die "window-picker" met alleen mijn firefox-schermpjes, erg handig!