Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 11.04 wat een misser  (gelezen 39087 keer)

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #75 Gepost op: 2011/05/09, 05:38:42 »
maar ik heb ook geen zin in steeds nieuwe ontdekkingen (lees: miserie)  in Ubuntu...
Joh, ik ben 3 jaar geleden met Linux begonnen, en blijf nieuwe dingen ontdekken.
Ik vind dit leuk, want zo merk je dat er oneindig mogelijkheden zijn in Linux.
Windows bijvoorbeeld heb je ook niet in 1 maand volledig gezien.
Zelfs Mac OS X ken je niet per direct uit je hoofd (ik gebruik al een jaar OS X, en blijf nieuwe Apps, shortcuts, etc. ontdekken).

Precies Felix :)
sudo apt-get install kubuntu
sudo apt-get install xubuntu
sudo apt-get install e17
sudo apt-get install openbox
sudo apt-get install gnome3 (vanaf 11.10)

Om maar een voorbeelden te noemen :)
Je vergeet een hele mooie omgeving:
sudo apt-get install awesome

Skilltone

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 2011/05/09, 06:54:14 »
Op geen enkele pc een goed werkend out of the box systeem, in alle configuraties is wel iets mis.

Uhh ik heb in nog geen één installatie "out the box" alles voor elkaar gekregen. Je moet altijd wel iets meer doen.

Citaat
Laatste test gedaan met de netbook configuratie die ziet er op zich prima uit maar is op geen enkele wijze in het Nederlands te krijgen, de software is soms wel Nederlands, maar  menu teksten en overzichten blijven Engels.

En dan stel je alles in nederlands in bij taal ondersteuning. Dan is het geregeld. Wat je afgelopen 3 jaar al gedaan heb. Alleen de ondersteuning van Nederlands spelling is niet goed, maar daar is laatst een update van geweest.

Citaat
Verder is natuurlijk Unity de grootste misser wat een dramatische desktop is dit, als je een afwijkende videokaart hebt start 11.4 niet eens op en zal je eerst via de recovery mode je videokaart moeten instellen.

nou reCovery mode is onzin. Ubuntu geeft eerst aan dat hij unity niet opstart en in classic opstart. als je videokaart insteld, dan kan hij voor Unity gaan. Ik ben wel met je eens dat niet helemaal werkt. Begin had ik een stabiel verhaal, maar op één of andere reden loopt het steeds slechter. qua opstart wil hij nog wel eens heeeeel lang over doen. Unity verwijderen is ook geen oplossing voor mij, of ik heb verkeerd verwijderd :P

Ubuntu komt met iets nieuws, en het unity heeft naar MIJN idee een behoorlijke "gadget" gehalte en dan werk niet altijd gelijk goed. Ik denk wel dat voor Ubuntu goed is, om innovativiteit te laten zien, daar ontbreekt het vaak aan. 

« Reactie #77 Gepost op: 2011/05/09, 07:15:21 »
"Weet je wat?", zeiden OpenSuSE, Fedora, Red Hat, Debian, Linux Mint, CentOS, en vele andere distro's, "Laten we gezellig met z'n allen overstappen op Unity!".
Hoeveel teleurgestelde gebruikers zul je dan krijgen.
Veel mensen gebruiken ook Linux op oude PC's, Apple computers, servers, etc., en zijn bovendien alleen Gnome2 of KDE4 gewend.
Hoe zullen die niet-Ubuntu gebruikers denken als ze ineens bij de nieuwe versie een totaal andere *DE zien?

Mijn collega's kan ik nauwelijks KDE of Gnome aanbieden, want 'dat is al te moeilijk'.
Windows of OS X aanbieden daarin tegen, dat gaat als een speer.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #78 Gepost op: 2011/05/09, 10:10:53 »
je wilt dus zeggen dat iets wat gemakkelijker werkt dan dat ze gewend zijn, te moeilijk is...

nee dat is logisch ??? ???

Offline JvH

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2011/05/09, 10:25:35 »
In dit draadje, en op meerdere plekken op dit fourm, is al terecht (IMHO) opgemerkt dat ze op de downloadsites van Ubuntu beter duidelijk kunnen zijn over het onderscheid tussen LTS- en tussenversies. Nieuwe gebruikers kunnen het best voor de LTS-versie gaan, en de wat meer avontuurlijke en ervaren Ubuntu'ers kunnen voor een tussenversie gaan.

Dat gezegd hebbende hoop ik dat de mensen, die nu het hardst klagen over de vele bugs in Unity, ook iets constructiefs met hun klachten doen ipv ze alleen te spuien. Melden op Launchpad bijvoorbeeld, zodat de ontwikkelaars een goed beeld kunnen krijgen wat er allemaal moet gebeuren aan Unity, en wat daarin de prioriteiten zijn.

« Reactie #80 Gepost op: 2011/05/09, 10:35:40 »
je wilt dus zeggen dat iets wat gemakkelijker werkt dan dat ze gewend zijn, te moeilijk is...

nee dat is logisch ??? ???
Nee, andersom.
M'n collega's zijn zo gewend aan Windows en OS X, dat ze geen enkele vorm van Linux aan durven te leren.
Daarom ben ik ook de Linux dude op het werk.

« Reactie #81 Gepost op: 2011/05/09, 10:36:40 »
Citaat

nou reCovery mode is onzin. Ubuntu geeft eerst aan dat hij unity niet opstart en in classic opstart. als je videokaart insteld, dan kan hij voor Unity gaan. Ik ben wel met je eens dat niet helemaal werkt. Begin had ik een stabiel verhaal, maar op één of andere reden loopt het steeds slechter. qua opstart wil hij nog wel eens heeeeel lang over doen. Unity verwijderen is ook geen oplossing voor mij, of ik heb verkeerd verwijderd :P

Dit is echt geen onzin lees hier maar http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/wat-te-doen-bij-%27ik-zie-alleen-een-cursor-en-achtergrond-na-inloggen%27/msg726498/#msg726498

« Reactie #82 Gepost op: 2011/05/09, 10:43:29 »
Gnome 2 word straks niet meer ondersteund door Gnome. Het zo dan door Ubuntu over genomen moeten worden maar dat ziet er niet naar uit dat, dat gaat gebeuren.
Gnome 2 zal dus uiteindelijk niet meer officieel ondersteund worden.
Uiteindelijk verdwijnt Gnome 2 dus en ga er maar van uit dat dat al bij 11.10 het geval is met Ubuntu.

Er zijn andere distro's die het wel gebruiken.
Als ik mij niet vergis gaan anderen Gnome 2 verder ondersteunen.
Andere desktop's ontwikkelen zich ook verder en uiteindelijk zal er wel weer een desktop komen die werkt zoals je dat graag wilt.
Voorlopig kun je Gnome 2 nog gebruiken en als je de 10.04 LTS gebruikt dan kun je nog een tijd vooruit.

Kijk anders hier naar.
http://pinguyos.com/
Ik weet niet hoe lang zij Gnome 2 blijven gebruiken.
Unity gaat ook over op Gnome 3, staat gepland voor 11.10.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2011/05/09, 11:00:51 »
Gisteren gehoord waarom ze 11.04 met Unity hebben gedaan.
Dit was om Unity te testen zodat ze voor de volgende LTS versie een stabiele omgeving hebben.
De rede waarom het nu weinig te tweaken is, is omdat ze een stabiele ondergrond hebben die niet te ingewikkeld is zodat mensen die nieuw zijn met Linux niet schrikken.
Zodra alles stabiel draait komt een er een volgende laag op die het mogelijk maakt om meer te tweaken.
Op die manier hopen ze de nieuwe en de power user tevreden te krijgen.
Je moet wel tot versie 12 wachten.

Ik heb pas een nieuwe installatie gedaan en de laatste installatie draait veel beter dan die ik vlak na de release had gedaan.
Ik merk echt verbeteringen en als je even geduld hebt dan zijn de overige bugs ook bijna allemaal weg.
Ze hebben Unity in 6 maanden helemaal opnieuw gemaakt omdat de vorige versie niet goed draaide. Zo iets duurt normaal veel langer en als ik dan kijk hoe het werkt, dan vind ik het knap dat ze het in 6 maanden af hebben gekregen.
Nu hopen ze dat veel gebruikers het proberen en alle problemen doorgeven.

Er werd wel een opvallende opmerking gemaakt en daar ben ik het wel mee eens.
Veel gebruikers die de dagelijkse dingen doen zoals mailen en internetten, kijken niet naar het menu of wat dan ook.
Die zetten een leuke achtergrond neer met een leuk venster en klikken op FF en gaan zitten internetten.
Het is puur wat voor gebruiker je bent hoe je tegen Unity aan kijkt.

De gemiddelde gebruiker klikt op internet en doet verder niets anders met het ding. Tja daar hebben ze wel gelijk in.

« Reactie #84 Gepost op: 2011/05/09, 11:03:46 »
Je vergeet een hele mooie omgeving:
sudo apt-get install awesome

Ik vergeet niks, ik noemde slechts een paar voorbeelden (zoals ik er ook bij zei).

Verder,  opzich emiel +1

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2011/05/09, 11:21:33 »
Problemen met het opstarten betekend niet dat het systeem wat Ubuntu heeft gemaakt. Er zitten ook een aantal fouten in de kernel en ook Ati en Nvidea moeten wel drivers maken om alle kaarten te ondersteunen.
Daarnaast is ook nog dat niet alle fabrikanten Linux drivers voor hun hardware maken.
Als de markt groeit met Linux gebruikers dan zal de ondersteuning ook beter worden op dat gebied.

@crashit, Ik had het gelezen ja. Nu kan het ook maar dan werken de andere omgevingen niet meer.

@Vistaus, ik heb de info van hier.
http://www.jupiterbroadcasting.com/7902/jono-talks-natty/
Mocht ik iets verkeerds hebben begrepen dan kun je in het filmpje zien hoe het zit.
Ik heb het gisteren avond laat zitten (liggen) kijken en het heeft mij wat meer hoop voor de toekomst gegeven.

Alleen 200 miljoen Ubuntu gebruikers in 4 jaar. :|
http://www.omgubuntu.co.uk/

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #86 Gepost op: 2011/05/09, 13:09:04 »
een (bijna) out-of-the-box installatie doe je zo:

ga hier: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/alternative-download
en download de DVD-release (dit is live-cd+tekst-based-cd+alle taalpakketten + alle [gesloten]drivers)
start via de live-dvd op en kies voor "try ubuntu". maak verbinding met het internet en klik op "installeer ubuntu 11.04".
vink aan "updates downloaden tijdens installatie" en "mp3-codecs installeren"
doe nu alles zoals je gewend bent, de installatie vanaf een dvd duurt wel langer dan van een cd maar het voordeel is dat je daarna minder hoeft te configureren.
Nederlands installeerde bij mij dus volledig!

« Reactie #87 Gepost op: 2011/05/09, 14:39:24 »
@emiel: Dat weet ik dat je dat van dat filmpje had want die heb ik zelf ook gezien ;)
* Vistaus heeft een subscription op The Linux Action show op YouTube

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #88 Gepost op: 2011/05/09, 16:27:02 »
"Weet je wat?", zeiden OpenSuSE, Fedora, Red Hat, Debian, Linux Mint, CentOS, en vele andere distro's, "Laten we gezellig met z'n allen overstappen op Unity!".
Hoeveel teleurgestelde gebruikers zul je dan krijgen.
Veel mensen gebruiken ook Linux op oude PC's, Apple computers, servers, etc., en zijn bovendien alleen Gnome2 of KDE4 gewend.
Hoe zullen die niet-Ubuntu gebruikers denken als ze ineens bij de nieuwe versie een totaal andere *DE zien?
Je hoeft echt niet voor Unity te kiezen hoor. Het is en blijft Linux dus je kan altijd een desktop-omgeving zonder Unity samenstellen. En een GUI op een server? Zijn die mensen wel helemaal lekker?

Citaat
Mijn collega's kan ik nauwelijks KDE of Gnome aanbieden, want 'dat is al te moeilijk'.
Windows of OS X aanbieden daarin tegen, dat gaat als een speer.
Ja dat merken we als MS of Apple weer eens wat verandert in de GUI. Van XP naar Vista/7 is ook al een grote stap, ondanks dat het startmenu op dezelfde plek zit. Toch waren er een hoop klachten.
Nog erger wad de nieuwe Office, met de ribbon. Alle ervaren gebruikers wilden het niet gebruiken, want alles was onvindbaar. Nu is iedereen er aan gewend en vindt men de oude layout weer onoverzichtelijk.

En waarom is een overstap van Windows naar OSX of vice versa wel te doen, ondanks de grote verschillen, en is een overstap naar Gnome/KDE/Unity whatever ineens niet meer OK?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2011/05/09, 16:47:13 »
Bij Windows zijn er een hoop die nog XP gebruiken.
Tevens heb je bij Windows het probleem dat het je opgedrongen word zodra je een nieuwe pc koopt.
Apple heeft de laatste versie's niet echt veel veranderd. De grootste verandering is nog altijd de poesjes naam die iedere keer anders is.
Maar bij Apple word het ook anders gebracht. Ze brengen het vaak zo dat je het moet hebben want de vorige versie was slecht. Mensen trappen daarin en kopen gelijk de nieuwe versie.

Mijn probleem was dat het een niet aan te passen systeem werd en gelukkig komt er een andere laag op zodra alles goed draait zodat je het toch weer aan kunt passen naar eigen wil.

Maar ben het wel met je eens voor een groot gedeelte.
Keuze zat en nieuwe gebruikers zien Unity en weten vaak nog helemaal niets van andere desktops als ze er al in geïnteresseerd zijn.

« Reactie #90 Gepost op: 2011/05/09, 17:06:03 »
Je hoeft echt niet voor Unity te kiezen hoor. Het is en blijft Linux dus je kan altijd een desktop-omgeving zonder Unity samenstellen. En een GUI op een server? Zijn die mensen wel helemaal lekker?
Ik had het niet alleen over GUI's, maar over het gebruik van Linux.

Citaat
En waarom is een overstap van Windows naar OSX of vice versa wel te doen, ondanks de grote verschillen, en is een overstap naar Gnome/KDE/Unity whatever ineens niet meer OK?
Reclame?
Werkt goed, schijnbaar.
Maar ook niet gek veel mensen stappen over van Windows naar OS X of vice versa (zoals te merken op vooral YouTube).

« Reactie #91 Gepost op: 2011/05/09, 18:09:45 »
Ik zie het probleem niet.
Maar dat ligt wss aan dat ik toch de keuze maak om veel in console te doen of chronium/chrome.
Ik vind me GUI niet belanrijk maar KDE zit vaak in de weg.
Deze GUI vind ik trouwens zeer prettig zelf.
Het is inderdaad minder gebruiksvriendelijk dat moet ik je nageven.
Linux is trouwens heel goed inwisselbaar daar ligt de kracht vaak.
Het enige echte probleem wat ik tot nu toe heb gehad is met Bitcoind.
Overigens met gewoon wat lezen was het grootste deel opgelost maar je kan ook no de classic login gebruiken.
Doet me desktop ook nog vrij oude hardware namelijk.
Die is er al bijna aan toe om als LAMP te gaan dienen.
Het enigste waar ik wat over te klagen heb is dat de randjes wat netter mogen op werkbladen geplaatst worden.
Meestal worden dat soort dingen met de x.10 opgelost.
Dus ik maak me nergens druk om ik hou alleen even launchpad in de gaten voor een bufix van bitcoins client mocht er niet aan gewerkt worden dan zal ik eens ff kijken waar dat exact mis gaat dat die no niet in X verschijnd.
Hier leek overigens ook niemand het te weten.

Ik gebruik Ubuntu specefiek voornamelijk vanwege de repo.
Mocht je alles zelf willen doen en zelf de controllen houden over daad werkelijk alles dan raad ik je Slackware of misschien wel Gentoo aan.
Kan vrijwel het zelfde als Ubuntu spreekt beter je hardware aan nadeel is dat het wel net wat minder voor je doet.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/09, 18:13:46 door joeri_damian »

« Reactie #92 Gepost op: 2011/05/09, 20:41:59 »
@Johan: Ik draaide ook een GUI op mijn server. Werkte prima :)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #93 Gepost op: 2011/05/09, 21:26:09 »
Dat het werkt twijfel ik niet aan, alleen kan je je resources op een server wel beter gebruiken dan het tekenen van de GUI. Bovendien gaat het configureren van een server meestal toch via tekstbestanden en die manipuleer je net zo makkelijk op de cli via vim.

« Reactie #94 Gepost op: 2011/05/09, 23:05:52 »
Hangt ervan af wat de specs van je server zijn en welke GUI je draait. Bijv. OpenBox of E17 is extreem licht, maar ga je full KDE draaien, dan is het een ander verhaal.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #95 Gepost op: 2011/05/09, 23:17:58 »
KDE op een server  ???
*zich verbaast*

Voor degenen die dit lezen: conform interne afspraak zullen volgende individuele mopperdraadjes omtrent Unity en 11.04 afgesloten gaan worden. Men reaguurt best in de al algemeen bestaande  ;)

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #96 Gepost op: 2011/05/09, 23:19:54 »
@asphyxia: Was maar een voorbeeld hè ;)

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #97 Gepost op: 2011/05/10, 08:58:11 »
we hebben al 4 topics over unity! de hoofdconclusie luid nog altijd: don't like it? don't use it!
overigens heb ik gisteren de pc van mijn zus klaar, alles werkt perfect en ik kwam nog een onverwachte bonus tegen!
mijn zus deed vaak statestiek via het dure SPSS, ik kwam in het softwarecentrum een programma tegen genaamd "GNU PSPP".
een opensource alternatief voor SPSS!  :D :D kan mijn zus weer even vooruit!

« Reactie #98 Gepost op: 2011/05/10, 09:20:30 »
uiteraard, enorme misser, meer driver ondersteuning dan ooit en werkt bij enkele duizende mensen perfect, maar omdat een iemand problemen heeft is het niet goed?

no offence, maar, is het niet erg kort door de bocht om dit nu al te zeggen terwijl je eigenlijk zelf de enige bent met echt grote problemen?
mijn grafishe kaart wou eerst ook even niet, maar om die aan het werk te krijgen was niet veel werk, even jockey openen en de knop "activeren" in drukken.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Tom

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2011/05/10, 09:29:36 »
uiteraard, enorme misser, meer driver ondersteuning dan ooit en werkt bij enkele duizende mensen perfect, maar omdat een iemand problemen heeft is het niet goed?

Struin maar is de Duitse fora´s af het is dus niet een iemand ,het zijn er ook duizenden waar het niet werkt denk dat het zo in evenwicht ligt.
Het probleem is denk ik zeer vele werken nog met PC´s die ettelijke jaren oud zijn en die geen Compiz kunnen draaien.
En dan hang je.
En om daarom een nieuwe PC te kopen , ten eerste velen kunnen dat niet en ten tweede waarom zouden ze .. het geeft genoeg uitwijk mogelijkheden in Linux land.
Maar het blijft knap lullig. :|

Zegt niet veel maar toch ,vele stappen over naar Mint waarom denkt ge en de Mint 11 komt einde Mei uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 10:27:19 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.