Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] updatebeheer loopt vast  (gelezen 3537 keer)

Offline xmass56

• Lid
[OPGELOST] updatebeheer loopt vast
« Gepost op: 2011/05/04, 10:23:37 »
Goedemorgen.

Zowel gisteren als vanmorgen loopt Updatebeheer vast. Ik werk met 11.04 (klassiek) na upgrade vanuit 10.04.
updatebeheer geeft aan dat er nagol wat updates zijn o.a. de chromium browser. als ik de updates wil binnen halen door updatebeheer uit te voeren geeft hij aan dat de wijzigingen worden doorgevoerd en stopt dan halverwege.
volgende melding in detailsscherm:
                                        1: ophalen changelog for chromium-browser-inspector (dan http adres en file)
                                        dan tussen haakjes cijfers met daarachter High of Low cve nummer en beschrijving.
                                        eindigt met: [75347] high cve 2011-1442: Bad cast with floating select list en dan direct daar onder
                                        /tmp/tmp-7ErgM _ en het liggend streepje is een knipperende cursor.

iemand enig idee hoe dit op te lossen?
alvast bedankt. groet noel
« Laatst bewerkt op: 2011/05/13, 14:48:20 door xmass56 »

Re: updatebeheer loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/04, 10:29:59 »
Probeer in de terminal eens:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgradeMisschien dat het nu wel lukt.
Zo niet kun je de foutmelding ook hier plaatsen ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline xmass56

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/04, 11:13:20 »
dank voor reaktie cheap.

ik heb het eerste gedeelte gedaan van je voorstel want ik hoef geen upgrade dacht ik, alleen update. werk al met 11.04.
melding in terminal die ik dan krijg is :
E: Kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock directory /var/lib/apt/lists/

misschien zegt je dit iets, mij niet.
groet noel.

« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/04, 11:35:12 »
Ga bij updatebeheer naar de instellingen.

Vervolgens kies je het eerste tabblad (softwarebronnen).

Dan zet je de serverinstelling op HOOFDSERVER (dus niet server voor Nederland of Belgie)

Terug het updatebeheer laten lopen, en normaal gesproken zou dit nu goed moeten werken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/04, 11:42:03 »
dank voor reaktie cheap.

ik heb het eerste gedeelte gedaan van je voorstel want ik hoef geen upgrade dacht ik, alleen update. werk al met 11.04.
melding in terminal die ik dan krijg is :
E: Kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock directory /var/lib/apt/lists/

misschien zegt je dit iets, mij niet.
groet noel.

Update is dat hij de lijst met updates update, en upgrade is dat hij alle pakketen (en updates) download en installeerd. Om via de terminal een distro upgrade te doen is een ander regeltje voor nodig ;)
Maar dit betekend wel dat er iets mis is met de apt instellingen, ofwel de instellingen van je pakketbronnen.
Probeer de reactie van Joris hierboven maar even uit ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/04, 11:42:50 »
rm -f /var/lib/dpkg/locksudo apt-get update

(maar sluit eerst alle dpkg/synaptic/softwarebronnen)

Offline xmass56

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/05, 00:14:04 »
hallo,

ok ik meende al te begrijpen wat het verschil tussen update en upgrade was. vandaar mijn opmerking maar dat dat laatste niet vanuit de genoemde opdracht zou kunnen wist ik niet.

Op je code Leoquant komt de volgende ,melding: rm: kan ‘/var/lib/dpkg/lock’ niet verwijderen: Toegang geweigerd

en dan staat in updatebeheer alle anderen uit en ook alleen hoofdserver als bron daarop werdt wel opnieuw de updatelijst ververst en iets gedownload, maar maar weinig want duurde hooguit 10 sec. maar liep opnieuw vast bij doorvoeren op zelfde plaats met zelfde meldingen als die ik eerder al beschreef in eerste bericht.

(trouwens onhandig dat je in detail overzicht van update beheer niet kunt kopieeren om bv hier te plakken.)

Ik heb opnieuw updatebeheer laten lopen (na een herstart van de computer want krijg update beheer niet anders afgesloten.) en heb de chrtomium dingen uitgevinkt kijken of de rest wel wilde, maar helaas blijft opnieuw hangen maar nu op
ophalen changelog libevdocument3 dan internet-adres
en dan knipperende cusor aan eind van wit veld met in zwarte letters in dat veld /tmp/tmp_Kn7Gn-

nog ideeen of doe ik iets niet juist?
groet noel

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/05, 05:59:22 »

sudo rm -f /var/lib/dpkg/locksudo apt-get update

« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/05, 18:27:22 »
Als je terminal zegt Toegang geweigerd betekent het dat je de rechten niet hebt. Op te lossen door het sudo commando. (SuperUser DO, ook wel rooten genoemd, geeft je hogere rechten.)
Wat hij daar download is de pakketlijst. Deze lijst wordt ingelezen om te kijken waar nieuwe software versies voor zijn. Deze lijst downloaden duurt als het goed is ook niet meer dan een aantal seconden. Als het wel langer duurt, dan zou je je wel zorgen moeten maken ;)
Desktop:
Notebook:

Offline xmass56

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/06, 23:54:28 »
hallo

ok, dankje begrepen. ik heb de code`s opnieuw uitgevoerd in terminal en pakketlijst is geladen.

alleen blijft update beheer hierna gewoon aangeven dat er 91 updates zijn om te installeren en als ik dat doe krijg ik weer hetzelfde.
bij ophalen van de updates blijft updatebeheer hangen bij het zelfde als eerste keer.

helaas tot zover.

« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/07, 09:57:50 »
Probeer in de terminal nog eens een keer:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgradeen dan de foutmelding hier weer plakken a.u.b. ;)
Desktop:
Notebook:

Offline xmass56

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/08, 23:05:00 »
laatste stuk dat ik in terminal te zien krijg nadat de changelogs zijn opgehaald en de vraag van er zal zoveel kb geinstalleerd worden doorgaan J/N is:

Ophalen:1 Changelog for chromium-browser-inspector (http://changelogs.ubuntu.com/changelogs/pool/universe/c/chromium-browser/chromium-browser_11.0.696.57~r82915-0ubuntu0.11.04.1/changelog) [49,6 kB]
chromium-browser (11.0.696.57~r82915-0ubuntu0.11.04.1) natty-security; urgency=high

* New Major upstream release from the Stable Channel (LP: #771935)
    This release fixes the following security issues:
    + WebKit issues:
      - [61502] High, CVE-2011-1303: Stale pointer in floating object handling.
        Credit to Scott Hess of the Chromium development community and Martin
        Barbella.
      - [70538] Low, CVE-2011-1304: Pop-up block bypass via plug-ins. Credit to
        Chamal De Silva.
      - [70589] Medium, CVE-2011-1305: Linked-list race in database handling.
        Credit to Kostya Serebryany of the Chromium development community.
      - [73526] High, CVE-2011-1437: Integer overflows in float rendering.
        Credit to miaubiz.
      - [74653] High, CVE-2011-1438: Same origin policy violation with blobs.
        Credit to kuzzcc.
      - [75186] High, CVE-2011-1440: Use-after-free with <ruby> tag and CSS.
/tmp/tmpnuInW1

groet Noel.

Offline xmass56

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/10, 17:20:49 »
omdat ik dacht dat het aan de update van chromium zou kunnen liggen. chromium via updatebeheer verwijderd.
daarna echter geen verandering:
bij starten update beheer volgende detail melding en het hangen van updatebeheer.

Ophalen:1 Changelog for app-install-data (http://changelogs.ubuntu.com/changelogs/pool/main/a/app-install-data-ubuntu/app-install-data-ubuntu_0.11.04.7.4/changelog) [23,9 kB]
app-install-data-ubuntu (0.11.04.7.4) natty-proposed; urgency=low

* menu-data-additional/unity-2d-meta.desktop:
    - add unity-2d meta package (LP: #773399)
  * menu-data/unity-2d-*.desktop:
    - removed, use the meta-package instead (LP: #773399)
  * merged branch:
     lp:~jbicha/app-install-data-ubuntu/cleanup-firefox-extensions
    to clean no longer available xul extensions (LP: #747760)
  * menu-data-additional/icedtea-plugin.desktop:
    - point to icetea-plugin instead of transitional icetea6-plugin
  * menu-data/libreoffice-startcenter.desktop:
    - fix component mismatch
  * menu-data-xul-extensions/mozgest.desktop:
    - remove no longer available extension
  * menu-data/jeex.desktop, menu-data/scribus-ng.desktop:
    - remove duplicated X-AppInstall-* entries (part of the upstream
      desktop file)
/tmp/tmp1XuvqO

Offline xmass56

• Lid
Re: [OPGELOST] updatebeheer loopt vast
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/13, 14:54:00 »
Ik heb de computer opgestart en in het grub menu voor de herstelmodus gekozen.
Daarna in het herstelmenu voor de optie pakketten herstellen gekozen. waarop enorm veel werd bijgewerkt. er ook met name in het begin een ruim aantal foutmeldingen voorbij kwamen. met als boodschap changelog voor versie bestaat niet.
Nu lijkt alles geheel goed te werken. Updateheer geeft aan dat alles is bijgewerkt twee dagen geleden.
tot zover en bedankt.
noel