Op mijn laptop heb ik steeds vers geïnstalleerd, behalve deze keer: van 10.10 ben ik via een upgrade naar 11.04 beta gegaan: ik wilde Unity eens uittesten, en was bereid om te herinstalleren indien het fout ging. Het heeft evenwel gewerkt.
Ook op mijn oude desktop ben ik via een upgrade overgegaan van xubuntu 10.10 naar 11.04.
Toch is een verse installatie het zekerst. Je systeem wordt eens opgeschoond, en er is geen kans dat oude instellingen interfereren met de nieuwe versie.
Sedert kort heb ik mijn 80 GB laptop schijf (je ziet, ook laptop is niet meer van de jongste) verdeeld in een 10 GB systeempartitie en een 70 GB homepartitie + swap. Mijn bedoeling was om een upgrade door te voeren door
* oude home directory te hernoemen
* verse installatie te doen, met wissen van systeempartitie, maar niet van datapartitie. Hierbij wordt ook een "verse" home gecreëerd.
* verplaatsen van data (Documenten, Foto's, ...)van oude home (met gewijzige naam) naar nieuwe home
Deze werkwijze komt neer op een verse installatie, maar bespaart de moeite om de data van een backup medium te moeten terugplaatsen.
..., dus backup was eigenlijk niet nodig, (Maar wel doen hoor! Voor de zekerheid!)
Van zodra je dat advies volgt, kan er eigenlijk niets fataals gebeuren.