11.04 staat geïnstalleerd op mijn pc, volledige verse installatie en dus 10.10 verwijderd.
Mijn ervaringen :
- Emesene 2.0 werkt niet goed, is niet instelbaar in nederlands en vertoont vele fouten in weergave.
( dan maar een .deb bestand gezocht op internet van de versie 1.6.1, deze werkt naar behoren en is in het nederlands )
- Wine versie 1.2, ik koos nadien via synaptic voor versie 1.3.
- Probleem met Excel 2007 onder wine. De nieuwe grafische omgeving van Ubuntu zorgde ervoor dat de start van het excelprogramma niet lukte. Bij eerste keer start van Excel wordt via een wizardvenstertje gevraagd om je gegevens in te vullen (initialen ed.). Dit wizardvenstertje stond helaas 'achter' een open excelblad, en het excelblad stond bevroren. Ik geraakte dus niet in dat wizardvenstertje en zo geraakte excel niet opgestart. Dit loste ik op met in het aanmeldscherm te kiezen voor 'klassieke weeergave', zo herstartte ik met gnome. Ook daar hetzelfde probleem. Toen ik 'Word' opstartte kreeg ik het wizardvenstertje wel te zien, netjes mijn initialen ingevuld en hup die Word was ok. Bij nieuwe poging met Excel lukte het deze keer ook. (dit omdat ik waarschijnlijk de initialen in het wizardvenstertje onder 'Word' reeds had ingevuld.)
- Het is even wennen met de nieuwe werkbalk in de linkerzijde, maar zoals hierboven beschreven kan je nog steeds de klassieke omgeving gebruiken, in te stellen in 'aanmeldscherm'.
- Ik heb de indruk dat het softwarecentrum iets trager werkt, soms lijkt hij wel 'bevroren' te staan.
- Geminimaliseerde pagina's komen nu links in de taakbalk links te staan, is even wennen dat !
Voor de rest lijkt het anders goed mee te vallen, al denk ik dat de gnome2 iets vlotter is dan de nieuwe grafische omgeving.