Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedit sluit af bij groot bestand  (gelezen 756 keer)

Gedit sluit af bij groot bestand
« Gepost op: 2011/04/27, 20:13:30 »
Bij het openen van een .txt bestand van 13.4 GB sluit Gedit af bij het verbruik van ongeveer 3.2 GB aan ram. Ik heb 4 GB aan werkgeheugen, en 15 GB aan swap ingesteld. Op de pc zelf staat LMDE (debian mint) 32 bits, met de bigmem-kernel geïnstalleerd. Kan ik op de een of andere manier zorgen dat ik dit bestand toch kan openen?
Op de chat te vinden als debiantux

Offline TopGear

• Forumteam
Re: Gedit sluit af bij groot bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/27, 20:21:35 »
Zou je eens de errorlog kunnen posten? Dit doe je zo:
open een terminalvenster
navigeer naar de map die het bestand bevat. vb: cd /home/kebabfish/Documenten
Open dan het document dmv: gedit documentnaam
Dan komt er, als het goed is, een code die aangeeft wat er mis gaat. Als je dat zou posten, zou dat al heel fijn zijn :-)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/27, 20:31:00 »
Gedit is niet het goede programma ervoor, gewoon niet geschikt voor zulke grote bestanden.
Bovendien loop je ook tegen de limiet aan van je 32-bits systeem, ondanks de bigmem-kernel.

Ik denk dat het met vim of gvim wel gaat lukken, al is het wel handig om even een handleiding te zoeken voor die editors.

« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/27, 20:58:44 »
De error bij opstarten via terminal:
 gedit test.txt

GLib-ERROR **: (NULL) message
aborting...
Aborted

Ik ga nu nog even een poging doen met vim. Hopelijk is het niet nodig een 64 bits besturingssysteem erop te zetten alleen voor dit bestand :)

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/27, 22:14:23 »
Als je alleen wilt lezen zou ik less gebruiken. Dat kan prima om met zulke grote bestanden.

Bij vim moet je trouwens opletten dat je geen syntax highlighting of iets dergelijks hebt aanstaan. Bij zulke grote bestanden moet je dan heel lang wachten voordat je iets kunt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/28, 09:35:27 »
Met vim en gvim kon ik het bestand probleemloos openen, echter opslaan wil nog niet. Het originele bestand is 14.4GB (13.4 GB was een foutje), en als ik het probeer op te slaan blijft hij hangen bij 13.6Gb. Echter krijg ik geen error oid in de terminal. Zijn er nog andere text-editors die ik kan proberen?

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/28, 12:38:44 »
Zijn er nog andere text-editors die ik kan proberen?

Hier staat een overzicht.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce