Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar kan ik het adressbook van Ekiga vinden?  (gelezen 515 keer)

Offline wimduk

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Waar kan ik het adressbook van Ekiga vinden?
« Gepost op: 2011/04/27, 10:37:14 »
Beste lezers,

Omdat ik op meerdere machines Ekiga heb geïnstalleerd heb ik een probleem met het synchroniseren van mijn adressbook op de verschillende machines.
Je kunt volgens de documentatie een extern LDAP adressbook maken, maar ik heb geen idee wat LDAP precies is en hoe ik dat woud aan parameters goed moet invullen.

Ik heb twee vragen;
  • Kan iemand mij bekopt uitleggen wat LDAP is en wat ik in moet vullen als ik zo een adressbook aan wil maken?
  • Een pragmatische bypass zou kunnen zijn dat ik op een machine het adrssbook onderhoud en dat naar de andere machines kopieer. Nu is echter mijn vraag; weet iemand waar ik het adressbook bestand van vinden? Ik heb vandaag een paar adressen toegevoegd en vervolgens gezocht naar Ekiga bestanden die vandaag gewijzigd zijn. Helaas zonder resultaat :'(.

Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groet, wimduk

Offline overdenkamp

• Lid
Re: Waar kan ik het adressbook van Ekiga vinden?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/27, 17:35:54 »
LDAP is een protocol om gegevens te benaderen die op een server staan. Waarschijnlijk wil je dit niet, aangezien dat betekent dat het adresboek daarop staat, en altijd daarvanaf gebruikt moet worden (Lees: je moet altijd die "server" aan hebben staan).

Open eens je persoonlijke map, en maak met Ctrl+H de verborgen bestanden zichtbaar. Vind je daar iets van Ekiga?
Anders kun je zoeken door in een terminal het volgende in te geven:
Code: (Terminal) [Selecteer]
locate ekiga | grep home

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/29, 09:21:18 »
Hallo overdenkamp ,

Dank voor je reactie. Ik heb met Krusader mijn hele filesystem gescanned en heel veel Ekiga bestanden gevonden, maar geen enkel bestand toonde een timestamp van vandaag. Mijn home directory bevat ook geen (verborgen) Ekiga bestanden, jammer  :'(

Wel heb ik in mijn netwerk een NAS beschikbaar. Kan ik daar mogelijk wel "iets" met LDAP? En zoja weet jij/heb jij dan misschien LDAP documentatie voor mij?

Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite en met vriendelijke groet, wimduk

Offline overdenkamp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/29, 16:54:19 »
Misschien dat het ergens in GConf staat, lijkt me raar maar toch. LDAP is dan misschien wel beter.

Over LDAP weet ik eigenlijk niets, dus ook niet of het met een NAS zou moeten kunnen gaan. Als ik me zo wat in het rondte lees lijkt me dat niet direct mogelijk, hangt uiteraard ook af van je NAS. Via een omweg zou je eventueel op al je computers een LDAP-server kunnen installeren, die je z'n data dan weer op de NAS laat zetten.

Offline wimduk

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/29, 16:57:00 »
Ik houd het dan maar op handmatige synchronisatie  :| Wel jammer.
In ieder geval dank voor je hulp

gr wimduk