Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Word unity in 11.04 su6 of fail?

Jazeker deze editie word top
19 (19.6%)
Nee dit word een fail
20 (20.6%)
ik draai liever classic
43 (44.3%)
Ik vind unity geweldig
15 (15.5%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Word unity in 11.04 suc6 of fail?  (gelezen 72955 keer)

Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #100 Gepost op: 2011/04/27, 12:47:53 »
Ja hoor. 1 dag voor release nog schrappen? Maak dat de kat wijs.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #101 Gepost op: 2011/04/27, 13:22:20 »
Toch klassiek =D
Veiligheidsrisico voor behoud van gebruikers. XD :evil:

DarkEra

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 2011/04/27, 13:40:21 »
sudo apt-get install xubuntu-desktop

Vergeet deze niet... XD

Dat nooit meer :P Als ik XFCE weer ga proberen dan installeer ik Xubuntu gewoon wel als enige OS. xubuntu-desktop vervuilt het gnome-menu met XFCE-programma's en stelt ook allerhande van deze programma's in als standaard.

Als je KDE erbij installeert gooit dat ook alles door elkaar. Dat is normaal als men een andere DE erbij zet.

XFCE kan goed met Gnome programma's overweg en is meer compatible met Gnome. Neem als voorbeeld eens Linux Mint Debian XFCE en kijk er een keer naar, als iemand niet beter zou weten dan zou deze 'm bijna kunnen verwarren met de LMDE Gnome editie. Het is XFCE maar met veel Gnome programma's juist om het op de Main Edition te laten lijken.

Ik ben in ieder geval verknocht aan de nieuwe Xubuntu 11.04, morgen gaat de Final erop als deze uit komt. :)

« Reactie #103 Gepost op: 2011/04/27, 15:26:09 »

Vergeet deze niet... XD

Dat nooit meer :P Als ik XFCE weer ga proberen dan installeer ik Xubuntu gewoon wel als enige OS. xubuntu-desktop vervuilt het gnome-menu met XFCE-programma's en stelt ook allerhande van deze programma's in als standaard.

Als je KDE erbij installeert gooit dat ook alles door elkaar. Dat is normaal als men een andere DE erbij zet.

XFCE kan goed met Gnome programma's overweg en is meer compatible met Gnome. Neem als voorbeeld eens Linux Mint Debian XFCE en kijk er een keer naar, als iemand niet beter zou weten dan zou deze 'm bijna kunnen verwarren met de LMDE Gnome editie. Het is XFCE maar met veel Gnome programma's juist om het op de Main Edition te laten lijken.

Ik ben in ieder geval verknocht aan de nieuwe Xubuntu 11.04, morgen gaat de Final erop als deze uit komt. :)

Ik vind dat er ook helemaal niets mis is met XFCE. Zeg alleen dat als ik XFCE weer ga proberen dan als 'volwaardige' en enige DE.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2011/04/27, 17:18:49 »
Ach echt slecht zal dat allemaal niet zijn en oke ik heb ook mee geleuterd en gezeverd  en gekletst maar ik blijf toch gewoon mijn twee LTS distro´s behouden.
En zoals Pjotr ook zegt er kan nog veel veranderen in 12.04 komt pas de volgende LTS uit en dan zie ik wel.
Heb dus wel via Suse de Gnome3 geprobeerd en alhoewel ik de klassiek makkelijker (gewoonte)  vind was Gnome3 best te pruimen.
En ik ben ook zekers dat ik dan de Gnome3 shell ga gebruiken , ben wel benieuwd hoe dat met de gewone  Gnome3 gaat worden in Mint.
De tijd zal het leren. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/29, 18:45:56 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #105 Gepost op: 2011/04/27, 20:14:41 »

Vergeet deze niet... XD

Nee hoor. Dat hangt ervanaf wat er allemaal bij komt bij die DE ;) Bijv. E17 of WM of OpenBox voegen weinig tot niks toe aan je menu.

Skilltone

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 2011/04/27, 23:28:06 »
niet gestemd,

ik ga hierop niet stemmen voordat ik weet wat het is. Als de Unity hetzelfde blijkt als van me netbook editie (qua look en gebruik) en blijft stabiel, dan is het top. kleurtjes en andere aanpassingen aan design is niet zo moeilijk. Daar ga ik niet op af. werk het inderdaad bagger, dan denk ik dat ik een jaartje Kubuntu ga proberen, al is dat in verleden ook geen succes geweest. maar de gezegde zeg zo "de behaalde slechte resultaten van het verleden, bieden geen garantie van slechte resultaten van de toekomst". en anders komt straks Linux Mint uit, gaan we die een jaartje doen. ik zie wel. poll is voorbarig, je kan zoiets pas doen na een half jaartje.

« Reactie #107 Gepost op: 2011/04/28, 00:14:40 »
Of je kunt E17 proberen als Kubuntu je niet bevalt ;) Heb je weer wat leuks om te proberen en E17 is licht, supersnel, ondersteunt compositing (moet je wel even aanzetten in de instellingen) en is mooi en modern :) (en je kunt er heerlijk mee multitasken)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2011/04/28, 04:39:27 »
Vistaus word je nu een E17 fanboy  ;)

« Reactie #109 Gepost op: 2011/04/28, 13:05:49 »
Hahaha :D
Ik zal nooit een fanboy worden. Ben alleen een fanboy van Motorola, maar verder ben ik nergens een fanboy van, wel een gewone fan ;)
En ja, E17 dus ook :)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2011/04/29, 18:44:19 »
Oeps  :-[ :-[ 12.04  XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #111 Gepost op: 2011/04/29, 19:03:03 »
Heb gister 11.04 geinstalleerd en wist niet hoe snel ik terug moest naar Gnome.
Voor mijn gevoel hangt het zwaar tegen Android aan met die 'app-drawer'
Leuk op mijn telefoon maar niet op mijn laptop.
Overall zeer onwennig en kon er even niet zo snel iets aan ontdekken wat ik nou echt fijn vond.

« Reactie #112 Gepost op: 2011/04/29, 22:40:54 »
Vanmiddag 11.04 uitgeprobeerd vanaf een LiveUSB op een andere (desktop) pc. Ik zal maar niet zeggen wat ik er precies van vind, maar de iso is alweer gewist (en niet alleen van die USB-stick).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #113 Gepost op: 2011/04/29, 23:29:19 »
Vanmiddag 11.04 uitgeprobeerd vanaf een LiveUSB op een andere (desktop) pc. Ik zal maar niet zeggen wat ik er precies van vind, maar de iso is alweer gewist (en niet alleen van die USB-stick).

Och, je kunt altijd zeggen wat je er van vindt, ook al vind je het slecht. Waarom niet.

Maar hou er wel rekening mee, dat 11.04 nog in de kinderziektenfase zit.... Het ding is pas anderhalve dag oud. Na de gebruikelijke twee maanden zullen de ergste fouten ongetwijfeld zijn hersteld via de updates. Zoals dat eigenlijk altijd gaat.

Zelf ben ik behoorlijk tevreden over 11.04. Gewoon een degelijk draaiend systeem, met de nieuwste kernel (2.6.38) en de nieuwste programmaversies van Firefox en Libre Office. Wel draai ik 'm in de klassieke weergave, zonder visuele effecten, want Unity bevalt me niet.

Een Ubuntuversie krijgt z'n kwaliteit niet door toeval of door een toverstafje...  :P
De proceskwaliteit bepaalt eigenlijk altijd de kwaliteit van de Ubuntuversie, en Canonical heeft een deugdelijke vervaardigingsprocedure in elkaar gezet. Dat levert doorgaans een voorspelbaar betrouwbaar eindproduct. Waar nu nog wat kinderziektes in zitten, maar daar doe je niks aan, behalve even afwachten....
« Laatst bewerkt op: 2011/04/29, 23:39:08 door Pjotr »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #114 Gepost op: 2011/04/30, 01:12:34 »

Je kunt 11.04 ook klassieke omgeving kiezen en dan lijkt het mij niet veel anders dan 10.10 met wat ik persoonlijk betere programma's vind hebben dan 10.10.

Offline Bertel

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2011/04/30, 02:19:59 »

De proceskwaliteit bepaalt eigenlijk altijd de kwaliteit van de Ubuntuversie, en Canonical heeft een deugdelijke vervaardigingsprocedure in elkaar gezet. Dat levert doorgaans een voorspelbaar betrouwbaar eindproduct.
Je kunt van Canonical vinden wat je wilt maar dit klopt weer eens.  ;)
Na een upgrade van 10.04 via 10.10 draait hier 11.04 (met Unity) zonder echte problemen (enkel Firefox knalt er af en toe uit) op een oudere laptop (Toshiba Satellite M70 met ATI-kaartje). Unity is voor mij nog een soort zoekprogramma met voor- en nadelen. Voor nieuwkomers zal het mogelijk meer vanzelfsprekend zijn. 

Wat is vrije software?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2011/04/30, 02:32:32 »
Het menu is een zoekplaatje ja. Maar als je, je zij balk gebruikt, dan kun je het heel veel vermeiden.
Ook is niet alles geïnstalleerd als je hem zo installeert. Configuratie-editor en een deel van compiz moet je zelf installeren.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2011/04/30, 07:57:14 »
Ik vind Unity niet zo verkeerd. Enige is dat ik de taakbalk mis. super-w is weer een extra handeling en vind ik niet overzichtelijk. De zijbalk is ook niet overzichtelijk, omdat active programma's staan tussen je snelkoppelingen. Voor de rest went het op zich wel.

Maar ik maakte gisteren de 'fout' on de livecd van Xubuntu te proberen. Man man wat een mooie desktop. Groot verschil met mijn vorige ervaring met Xubuntu 9.04. Toen was het een soort GNome2 zonder de handigheidjes. Dit is denk ik een van de beste alternatieven voor Unity. Hoewel 11.04 pas 24 uur op mijn computer staat ben ik nu toch zwaar aan het overwegen om het te vervangen door Xubuntu. Voor mijn gevoel ws XFCE beter dan Gnome2.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #118 Gepost op: 2011/04/30, 10:05:20 »
Ja ben het met u eens op een paar zeer kleine foutjes na is Xubuntu ook voor mij een toekomstige waardige vervanger voor Unity en Gnome3 of Gnome3 shell.
Met vooral een duidelijke en overzichtelijke desktop.
En toch blijft het Ubuntu.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2011/04/30, 12:31:40 »
Ik ben heel tevreden over 11.04, en geheel over op Unity. Een model Canonical Customer, zeg maar!  =D

Met de launcher iconen verkleind naar 32x32 en permanent in beeld, vindt ik dit veel beter werken dan de vroegere takenbalk en klassieke menu's. De klassieke menu's gebruikte ik amper omdat ik Gnome-Do oneindig veel handiger vond. Op de takenbalk verandert die volgorde van applicaties steeds. Met Unity start en roep je lopende programmaś  op vanuit de zelfde locatie, met dezelfde toetsencombinatie. Wanneer meerdere instanties geopend zijn, krijg je meteen alle vensters te zien. Indien nodig, klik je nog eens om alle vensters uit te spreiden en dat te nemen wat je nodig hebt.

Wat ik evenwel mis, is een goede manier om een folder te zoeken en te openen. De Folder lens werkt hiervoor eenvoudig niet goed.

Als je er maar eens wat langer mee werkt, dan zal je merken dat die Unity toch goed is uitgedacht. Neemt niet weg dat Unity zeker nog kan groeien, en zeker ook meer configureerbaar zou moeten worden.

« Reactie #120 Gepost op: 2011/04/30, 12:48:16 »
Je kunt 11.04 ook klassieke omgeving kiezen en dan lijkt het mij niet veel anders dan 10.10 met wat ik persoonlijk betere programma's vind hebben dan 10.10.
De keuze voor de klassieke omgeving ben ik bij het uitproberen (LiveCD/USB) niet tegengekomen. Maar ik heb er ook niet echt naar gezocht, juist omdat ik Unity wel eens wilde zien. Mijn eerste reactie toen ik de desktop in beeld kreeg was 'gatverdamme, nee!' en dat is er tijdens het uitproberen niet beter op geworden.
Op een gegeven moment liep de boel vast. Kon nog net met Alt+SysRq+K de desktop herstarten. Toen ik vervolgens de hele machine had herstart om even 'schoon' opnieuw te beginnen, werd de USB-stick niet meer gezien. Einde uitprobeersessie.

Voor mij persoonlijk heeft Unity geen enkele toekomst. Dat idiote van MacOS afgekeken idee om menubalken los te maken van applicatievensters is alleen al voldoende om het een walgelijk product te vinden.

Ubuntu 10.10 heb ik destijds niet geprobeerd omdat ik geen zin had met de alternate-iso aan de slag te gaan (de desktop-iso schijnt geen mogelijkheid te hebben het installeren van grub over te slaan en dat is voor mijn systeem een absolute vereiste). Voorlopig blijf ik even bij 10.04. Ik gebruik niet zoveel applicaties waar ik per se de allernieuwste versies van wil hebben, eigenlijk alleen Firefox en Thunderbird en die installeer ik sowieso buiten de repository om.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 12:51:18 door grizzler »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2011/04/30, 12:56:54 »
Ok het is dus puur Unity.
Bij het inloggen kun je kiezen voor verschillende desktop omgevingen maar dan moet je volgens mij bij een live cd eerst uitloggen en opnieuw inloggen.

Unity kun je na de installatie ook verwijderen en dan houd je de klassieke desktop over zoals je gewend bent in 10.04.

Met 10.04 kun je voorlopig nog vooruit.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #122 Gepost op: 2011/04/30, 14:08:52 »
De keuze voor de klassieke omgeving ben ik bij het uitproberen (LiveCD/USB) niet tegengekomen.

Klop op de spatiebalk bij het verschijnen van het paarse scherm - kies taal - tik F6 en zet de CD op "nomodeset" (d.m.v. Enter, en daarna Escape en weer Enter). Dan verschijnt ook in de LiveCD-sessie de klassieke werkomgeving.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2011/04/30, 14:10:11 »
Alleen al het gegeven dat ik in de balk geen systeembelastingsmeter en/of netspeed applets kan installeren maken Unity voor mij ongeschikt. Nog los van het feit dat ik het niet mooi, onhandig, stug en slordig vind.... geef mij maar Gnome!
Zo zie je maar weer: Niet iedere verandering is meteen ook een verbetering.
Ik kijk het nog wel een half jaar aan om te zien hoe dit zich gaat ontwikkelen, maar intussen ga ik denk ik ook maar weer eens wat andere distro's nader bekijken... wie weet loopt het wel uit op een terug-switch naar Fedora na 6 jaar Ubuntu gebruikt te hebben.
Ik zou het persoonlijk jammer vinden, maar ja het gaat mij niet om ubuntu an sich, maar om de gebruikservaring van een OS en dus zal het voor mij toch wel weer uitlopen op een Linux distributie, maar dan één met een interface waar ik door de jaren heen aan gewend en gehecht ben geraakt... ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #124 Gepost op: 2011/04/30, 14:14:40 »
Met de launcher iconen verkleind naar 32x32 en permanent in beeld, vindt ik dit veel beter werken dan de vroegere takenbalk en klassieke menu's.
Idd een heel prettige instelling. Lekker ontspannen, want zo'n steeds in- en uitklappende launcher werkt tot niet echt rustig.

De klassieke menu's gebruikte ik amper omdat ik Gnome-Do oneindig veel handiger vond.
De dash lijkt idd sterk op gnome-do, qua functie dan, niet qua (grafische) uitvoering. Aan gnome-do heb ik nooit echt goed aan kunnen wennen, of liever gezegd, de tijd gegeven. Want de dash is echt een wereld-uitvinding: nooit meer nadenken onder welk menu nu iets staat, gewoon tikken en gaan. En als je een app permanent wilt maken: gewoon sleur-en-pleur vanaf dash naar de launcher.