Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GZIP cpu belasting  (gelezen 1198 keer)

GZIP cpu belasting
« Gepost op: 2011/04/06, 08:47:41 »
Goedemorgen

Ik weet niet of ik in het goede gedeelte van het forum zit, zo niet mijn excuses.

Ik heb een vraag.
In mijn conky output valt me op dat:
- mijn CPU altijd rond 95 procent belast is
- GZIP de processor belast voor 40 - 70 procent. Het lijkt een achtergrond proces dat pakt wat het pakken kan.

Mijn machine gaat er niet langzamer door werken, maar ik vind het nogal raar.
Ik besloot om met cpulimit het proces een limiet van 25% te geven en nu komt iets waardoor ik gefascineerd ben geraakt.
Als ik ls aux | grep gzip uitvoer krijg ik 2 processen te zien met een mooi procesnummer. Als ik dit procesnummer verwerk in cpulimit (cpulimit -p 1234 -l 25) krijg ik als melding dat het proces niet bestaat.
In de top 5 (volgens conky) staat hij echter altijd bovenaan.

Dit snap ik niet en als ik iets niet snap vind ik dat per definitie eng en word ik erg nieuwsgierig.

Ik ben druk doende om Linux [Ubuntu] onder de knie te krijgen. WEllicht dat ik verkeerde verbanden leg, of de uitkomst van commando's verkeerd interpreteer.
Een zetje in de goede richting of uitleg over het gzip proces zijn dan ook meer dan welkom.

groet
Arnold

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: GZIP cpu belasting
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/06, 08:56:09 »
Installeer eens het pakket htop als je dat nog niet hebt.
Vervolgens open je een terminal, en voer je htop uit. Druk op de P (shift-P dus) om te sorteren op processorgebruik.
Misschien dat dat je meer informatie geeft.

Ter info: gzip is een programma dat veel gebruikt wordt om dingen te comprimeren ("inpakken").
Normaal gesproken is dat alleen aktief als je dingen aan het in- of uitpakken bent, of wanneer je pakketten aan het installeren bent ofzo. Als er altijd een gzip proces heel actief is, dan is dat niet normaal en zou ik dat zeker uitzoeken.

« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/06, 10:20:43 »
Gaan we doen.

GZIP ken ik op zich wel. Ik ga tot de bodem  =D

Zal de resultaten hier posten.

groet

« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/08, 08:29:49 »
EEn paar dagen geen last gehad van dit fenomeen, maar vandaag is die er weer.
Na het opstarten van de PC staat Gzip weer C{U tijd op te slokken.
met HTOP kan ik inderdaad het proces zien. Proces nu met kill gestopt. machine blijft gewoon werken en ik krijg ook geen foutmeldingen

Blijft raar dat Gzip zomaar draait
Enig idee waar ik kan zoeken om dit probleem op te lossen?

groet

Offline Suns

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/08, 08:40:32 »
Goedemorgen,

Kijk eens bij systeemmonitor bij processen  of daar GZIP misschien draait?
13th Gen Intel® Core™ i5-1340P × 16
geheugen 64,0 GiB

Linux Counter - user #51039

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/08, 14:53:21 »
Dat overzicht in de systeemmonitor is precies dezelfde als in htop als het goed is.
Alleen is htop veel minder belastend voor je systeem en een stuk sneller, vandaar dat ik die voorstelde :)

Zomaar dat proces killen, zonder te weten waar het van is, lijkt me geen goed idee.
Misschien dat je via het commando pstree of ps uit kan zoeken welk proces dat gzip proces start.
Bijvoorbeeld via:
ps -eF |grep gzip

Als het goed is zie je dan 2 regels.
Een regel met het grep commando zelf, die kan je negeren.
De 2e die je wel wil hebben.

Van die regel is waarde 1 is de eigenaar van het proces, de 2e is de PID van het proces zelf
Eigenlijk wil je de de 3e waarde hebben, dat is de PID van het proces die gzip gestart heeft.

Vervolgens voer je ps WAARDE uit om te kijken welk proces de schuldige is.
Heb je eerder 12345 gevonden als 3e waarde, dan voer je dus ps 12345 uit.

Is die waarde 1, dan moeten we verder kijken, want init killen is niet de bedoeling ;)