Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Merken/types hardware, meest geschikt voor Linux.  (gelezen 745 keer)

Simpson_Jr

• Gast
Merken/types hardware, meest geschikt voor Linux.
« Gepost op: 2011/04/06, 01:44:37 »
Hoi,

Vraagje, als verstokt Windows-gebruiker en Basic-programmeur wil ik C leren en... met Linux aan de slag.

Onlangs heb ik voor iemand Ubuntu "M&M" op een PC gezet, op het draadloze netwerk en monitor na verliep dat vlekkeloos.
Na wat zoeken, gepruts met sudo, make en nog wat commando's kreeg ik het uiteindelijk aan de praat. Dit zonder hulp in te roepen en zonder ingekapseld windows-spul te hoeven gebruiken, wat... me over de streep heeft getrokken.

Nu zou ik m'n elektronica-hobby van huiskamer naar de zolder willen verplaatsen (woon nl. samen...   ;)) en ben op zoek naar een extra PCtje. Een Pentium 4 desktop met ~1 GB geheugen zou voor m'n micro-controller-gepruts (nog een reden voor Linux) meer als genoeg wezen.

Zo installerend kwam ik erachter dat het met Linux lastig kan zijn om maar wat te kopen en te moeten wachten tot iemand er een driver voor schrijft. Kennelijk... had ik behoorlijk geluk met de bijgeleverde draadloze USB-adapter, Ik kwam ik echt veel meer vragen als werkende antwoorden tegen.

Waar ik benieuwd naar ben is of er merken/evt. typen zijn die qua Linux-ondersteuning geliefd of juist gehaat zijn.

2e hands... zal ik grotendeels genoegen moeten nemen met ge├»nstalleerd spul.  Een beetje gepruts zal me waarschijnlijk
Linux sneller doen leren kennen, maar als er spul is in de trand van "was daar nooit aan begonnen...", dan zou ik dat graag weten.

Naast moederbord, scherm en monitorkaart (om PC-geheugen een beetje vrij te houden) zit ik te denken aan een 300Mbit draadloze usb-verbinding met m'n router.

Met zaken als HD/muis/toetsenbord/geheugen/voeding verwacht ik weinig problemen, maar... besef Linux-noob te wezen. Verder heb ik voorlopig niets nodig. Voor m'n micro-controller projecten gebruik ik bijv. vnl. USB en met Linux-programmatuur die ik nu in Windows-jasje gebruik kon ik zo aan de slag.

Bedoeling is wel er voorlopig louter Linux op te draaien om mezelf een beetje een trap voor m'n k*nt  te verkopen  =D.

Groetjes en bij voorbaat dank,

Bart.

Offline Timo

• Forumteam
    • timo.diedering
  • Steunpunt: Ja
Re: Merken/types hardware, meest geschikt voor Linux.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/06, 07:11:54 »
Videokaart: Nvidia of Intel, liever geen AMD, helemaal geen SIS of VIA.
Draadloos Netwerkchips: Realtek, Ralink, liever geen atheros (bij usb adapters), broadcom geeft waarschijnlijk geen problemen, maar heeft geen opensource driver, helemaal geen HongShingWaiChinese etc. rotzooi.

Kijk ook eventjes op dit onderdeel van de site van Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip/ijzerwaar
Trotse eigenaar van een Nokia N900, een Nokia N9 en een Jolla.

Offline Mikkel

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/06, 23:58:43 »
Waar ik benieuwd naar ben is of er merken/evt. typen zijn die qua Linux-ondersteuning geliefd of juist gehaat zijn.
........... als er spul is in de trand van "was daar nooit aan begonnen...", dan zou ik dat graag weten.

Welkom op het forum, Simpson_Jr. ;) Misschien heb je iets aan de informatie op deze, deze en deze site.

Offline AlbertP

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/09, 18:07:19 »
tiempjuuh: Je zegt wel dat een SiS grafische kaart geen goed idee is, maar als je geen 3D of games nodig hebt (ook geen Google Earth) is de SiS 741 een prima kaart voor Linux. Geen gedoe met drivers, deze kaart (onboard geleverd op Asrock moederborden: goedkoop maar goede kwaliteit, helaas alleen voor AMD en niet voor Intel processor) werkt zonder problemen, hoewel het afspelen van filmpjes wat traag kan gaan.
N.B. je gebruikt geen Vesa, zo slecht is de Linux ondersteuning nou ook weer niet.

Hoewel de SiS 741 goed werkt, zijn er nogal wat problemen met SiS 6xx kaarten, deze zijn zeker geen aanrader.

Verder raad ik je aan om niet een heel nieuw type te nemen, deze hebben mogelijk nog geen goede Linux ondersteuning. Tweedehands kun je ook goede spullen krijgen.

Merken die goed bekend staan bij Linux: Intel, HP (vooral het voormalig Compaq deel - nu HP voor bedrijven), Dell, Atheros PCI.
Geen goede Linux ondersteuning: Broadcom draadloos netwerk is wel het bekendste. Ook apparaten met een Realtek chip zijn niet aan te raden (deze chips zitten in apparatuur van diverse merken). Als je games wilt draaien, moet je geen AMD kaart ouder dan de Radeon HD-serie nemen. Ralink netwerk heeft wat problemen in de 2.6.35 kernel.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/09, 18:15:34 door AlbertP »