Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home folder onbereikbaar door poging tot verplaatsen van /home  (gelezen 3544 keer)

Offline Royman

• Lid
Hallo iedereen,

als toch nog behoorlijke beginner heb ik vandaag`geprobeerd  mijn /home folder te verplaatsen naar een lege, andere partitie omdat ik door mijn schijfruimte
begin te raken. Ik vertel het misschien nogal a-technisch, ik kan niet anders:

Ik vond een tutorial op een forum, heb de aanwijzingen gevolg, maar moet iets over het hoofd gezien hebben.
Het forum met de tutorial kan ik helaas niet meer vinden omdat ik niet meer in mijn Ubuntu installatie kan komen, dus weet ik niet precies meer wat ik heb gedaan.

Het komt er op neer dat ik via rsync de home folder heb gekopieerd naar de lege partitie, en (ergens) in een config bestand Ubuntu heb verteld dat de /home folder
voortaan op die partitie staat. de oude vertroude /home bestaat nog trouwens, maar die wordt niet gevonden door de wijzigingen die ik ergens heb gemaakt.

De vraag is: kan iemand me helpen met het oplossen van dit probleem?
Ik ben er nu een uurtje of 6 mee bezig, maar kom eigenlijk geen stap verder. Het is lastig de juiste woorden in te tikken bij Google met dit probleem!
Bedankt voor het lezen in ieder geval!!

Na het noodzakelijke opnieuw opstarten kan Ubuntu 10.10 de nieuwe partitie niet vinden.

De meldingdingen die ik achtereenvolgens krijg te zien zijn:
"could not update ICEauthority file/home/prive/.ICEauthority"
"Er is een probleem met de configuratieserver.  /usr/lib/libconfig2-4/yconfig-sanitycheck-2 afgesloten met:status 256"
 "kan de volgende map niet aanmaken: /home/prive/desktop/home/prive/.nautilus Maakt u deze mappen alvorens Nautilus te starten, of de rechten zodanig in te stellen dat Nautilus ze kan aanmaken"

De / ingestelde map wordt dus niet gevonden, en de oude is niet meer ingesteld, dus beiden zijn onbereik baar.
inloggen lukt wel, maar met de bovenstaande foutmeldingen.
daarna een blanco scherm zonder mogelijkheden met de grafische interface.
ik kan wel in de terminal, maar gedit werkt niet...

iedere suggestie is meer dan welkom!!
bedankt voor het lezen!
« Laatst bewerkt op: 2011/04/05, 15:31:52 door Royman »

Offline Royman

• Lid
Re: /home folder onbereikbaar door poging tot verplaatsen van /home
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/05, 15:34:54 »
ik vergat de melding te plaatsen die gedit geeft:
"(gedit:4011): Gtk-WARNING **: cannot open display:"

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/05, 15:53:13 »
Je kan in de terminal. Dat is mooi nieuws. Alleen wordt het wat moeilijk om uitvoer van die terminal hier in het forum te kopiëren, plakken.

Je hebt (geprobeerd) een regel toe te voegen aan /etc/fstab die naar je nieuwe /home verwijst. Ik stel voor dat je die eerst terug verwijdert. Daarna kan je wellicht gewoon terug inloggen: ik begrijp dat je oude /home voorlopig nog niet weg is.

Van zodra je weer gewoon kunt inloggen, kunnen we proberen de verplaatsing goed af te werken.

Hoe verwijder je die regel: in de terminal geef je in
sudo nano /etc/fstab
Je wordt je gewone login paswoord gevraagd.

Je zoekt de regel met  /home erin, en plaatst vóór die regel een hekje, #.

Bewaren: Ctrl+x, y, dan enter.

Nu moet je terug normaal kunnen opstarten. Post dan eens de uitkomst van volgende commando's in een berichtje hier

cat /etc/fstab
sudo blkid

« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/05, 15:58:06 »
Deze meldingen krijg je dus na het inloggen?

Dan kun je als het goed is met Ctrl+Alt+F1 tot Ctrl+Alt+F6 verschillende terminals openen, en daar inloggen.

Wat is dan de output van cat /etc/fstab
cat /etc/passwd
ls -al /home
ls -al /home/gebruikersnaam
(/etc/passwd bevat, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, GEEN wachtwoorden...)

Is het trouwens het bestand /etc/fstab dat je aangepast hebt? Vanuit de terminal kun je een bestand bewerken met nano /pad/naar/bestand of sudo nano /pad/naar/bestand als je het met rootrechten wil.

Misschien ben je niet meer de eigenaar van je eigen home-map. Dat is vanuit de terminal op te lossen met sudo chown gebruikersnaam:gebruikersnaam /home/gebruikersnaam

Offline Royman

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/05, 16:19:08 »
Je kan in de terminal. Dat is mooi nieuws. Alleen wordt het wat moeilijk om uitvoer van die terminal hier in het forum te kopiëren, plakken.

Je hebt (geprobeerd) een regel toe te voegen aan /etc/fstab die naar je nieuwe /home verwijst. Ik stel voor dat je die eerst terug verwijdert. Daarna kan je wellicht gewoon terug inloggen: ik begrijp dat je oude /home voorlopig nog niet weg is.

Van zodra je weer gewoon kunt inloggen, kunnen we proberen de verplaatsing goed af te werken.

Hoe verwijder je die regel: in de terminal geef je in
sudo nano /etc/fstab
Je wordt je gewone login paswoord gevraagd.

Je zoekt de regel met  /home erin, en plaatst vóór die regel een hekje, #.

Bewaren: Ctrl+x, y, dan enter.

Nu moet je terug normaal kunnen opstarten. Post dan eens de uitkomst van volgende commando's in een berichtje hier

cat /etc/fstab
sudo blkid

Bedankt!!
Ik ben in fstab geraakt, maar ik denk dat er iets niet goed staat. Dit heb ik ingevoerd vanmorgen:
# Entry for /dev/sda3 : UUID=mijnuuid /home ext3 errors=remount-ro    0    1
De regel was al commented, ik weet niet of dat goed is of niet.
De rest van de regels zijn allerlei shares via een diskstation, waarin ook /home vermeld staat. Deze heb ik ook voorzien van een #
Maar ik kom er nog niet in. Voel me erg onhandig!

Offline Royman

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/05, 16:27:10 »
Deze meldingen krijg je dus na het inloggen?

Dan kun je als het goed is met Ctrl+Alt+F1 tot Ctrl+Alt+F6 verschillende terminals openen, en daar inloggen.

Wat is dan de output van cat /etc/fstab
cat /etc/passwd
ls -al /home
ls -al /home/gebruikersnaam
(/etc/passwd bevat, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, GEEN wachtwoorden...)

Is het trouwens het bestand /etc/fstab dat je aangepast hebt? Vanuit de terminal kun je een bestand bewerken met nano /pad/naar/bestand of sudo nano /pad/naar/bestand als je het met rootrechten wil.

Misschien ben je niet meer de eigenaar van je eigen home-map. Dat is vanuit de terminal op te lossen met sudo chown gebruikersnaam:gebruikersnaam /home/gebruikersnaam

Het is even lastig om een output te kopieeren want ik werk met 1 pc op dit forum en met de andere via de terminal zonder te kunnen communiceren tussen de 2 pc's. Maar ik zie bij passwd dat een paar regels afwijken:  prive:x:1000:33:Roy,,,,:/home/prive:bin/bash
die komma's vallen mij op, maar dat zegt nog niets natuurlijk..

ls -al /home prive: kan geen toegang krijgen tot /home/prive: Bestand of map bestaat niet
« Laatst bewerkt op: 2011/04/05, 16:30:29 door Royman »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/05, 17:08:12 »
# Entry for /dev/sda3 : UUID=mijnuuid /home ext3 errors=remount-ro    0    1
Het # teken betekent dat de regel een commentaar is. Ik begrijp niet waarom jij die regel zou toegevoegd hebben.

De UUID is een lang kengetal van je partitie. Je ziet de UUIDS van de partities in de uitkomst van
sudo blkid
Je moet "mijnuuid" vervangen door de UUID van je partitie. De regel in fstab zou er uit moeten zien als
UUID=3b3b4905-4fa3-32ab-a52b-4ae33ca9fca5 /home ext3 errors=remount-ro    0    2
waarbij het cijfer dat is wat je uit de output van "sudo blkid" haalt.

Het komt er dus op aan te weten te komen op welke partitie je je /home hebt gekopieerd: is dit sda1, sda2, sda3, ...? Stel dat het inderdaad sda3 is, dan neem je in de uitkomst van "sudo blkid" het overeenkomstig gedeelte UUID=... over.

Wanneer je je fstab aangepast hebt, kan je onmiddellijk testen of de wijzigingen juist waren:
sudo mount -a
Hier mag geen enkele melding verschijnen. Als dat zo is, dan is je partitie correct aangekoppeld. Controleer dan even of je wel degelijk je gebruikersfolder ziet verschijnen in de uitkomst van
ls /home

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/05, 17:09:16 »

# Entry for /dev/sda3 : UUID=mijnuuid /home ext3 errors=remount-ro    0    1
Het # teken betekent dat de regel een commentaar is. Ik begrijp niet waarom jij die regel zou toegevoegd hebben, want alleen het tweede deel na de dubbele punt zou op zich een geldige regel kunnen zijn als je in plaats van "mijnuud" de werkelijke UUID van de partitie invult.

De UUID is een lang kengetal van je partitie. Je ziet de UUIDS van de partities in de uitkomst van
sudo blkid
Je moet "mijnuuid" vervangen door de UUID van je partitie. De regel in fstab zou er uit moeten zien als
UUID=3b3b4905-4fa3-32ab-a52b-4ae33ca9fca5 /home ext3 errors=remount-ro    0    2
waarbij het cijfer dat is wat je uit de output van "sudo blkid" haalt.

Het komt er dus op aan te weten te komen op welke partitie je je /home hebt gekopieerd: is dit sda1, sda2, sda3, ...? Stel dat het inderdaad sda3 is, dan neem je in de uitkomst van "sudo blkid" het overeenkomstig gedeelte UUID=... over.

Wanneer je je fstab aangepast hebt, kan je onmiddellijk testen of de wijzigingen juist waren:
sudo mount -a
Hier mag geen enkele melding verschijnen. Als dat zo is, dan is je partitie correct aangekoppeld. Controleer dan even of je wel degelijk je gebruikersfolder ziet verschijnen in de uitkomst van
ls /home

« Laatst bewerkt op: 2011/04/06, 09:22:09 door vanadium »

« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/05, 19:10:53 »
Royman,

Linux werkt met een 'boom' structuur.
Kopieeren is al fout, je zal deze echt verplaatsen.
En wat je verplaatst in alles wat na /home komt.
Maw dus niet /home/<gebruiker> maar /<gebruiker> naar de nieuwe partitie.
Je gaat immers zeggen dat de nieuwe partitie /dev/sdX gekoppeld wordt onder /home.
Dan je /etc/fstab aanpassen zoals hier is beschreven.

En het beste is dit vanaf een LiveCD te doen.
Onderschat het niet, het is niet eenvoudig.
Wat eerder goed resultaat zal geven en vele malen eenvoudiger is.
Alles wat je belangrijk vindt veilig stellen op een externe HD.
Opnieuw installeren met de juiste partitie indeling.

Succes,
« Laatst bewerkt op: 2011/04/05, 19:15:20 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Royman

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/05, 19:15:25 »

Bedankt voor de tips!!
Ik heb alles nagekeken zoals in je vorige bericht en de regel in fstab heb ik aangepast naar:
/dev/sda2 : UUID=44AA77B4AA77A15A  /home  ntfs errors=remount-ro   0   1
(dit omdat we eerst willen proberen de oude /home map te herstellen, heb ik geprobeerd niet meer naar de ext4 partitie te verwijzen)
ik denk alleen niet dat /dev/sda2 goed is, maar ntfs klopt wel, want het iseen dual boot (helaas)
daarna opgeslagen en een reboot gedaan.
Het is nog niet goed, want nu krijg ik deze melding, nog voordat ik kan inloggen:
"UBUNTU (logo)
Er is een fout opgetreden tijdens het aankoppelen van :
Druk op S om het aankoppelen over te slaan, of M voor handmatig herstel"

er wordt niet opgegeven wat er niet is aangekoppeld.

Als ik op M druk, dan kom ik als root binnen in de terminal,
Druk ik op S, dan heb ik eigenlijk dezelfde meldingen als eerst na het inloggen.

Ik heb het gevoel dat ik op de juiste weg zit, maar er nog net niet ben?

Offline Royman

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/05, 19:22:07 »
Royman,

Linux werkt met een 'boom' structuur.
Kopieeren is al fout, je zal deze echt verplaatsen.
En wat je verplaatst in alles wat na /home komt.
Maw dus niet /home/<gebruiker> maar /<gebruiker> naar de nieuwe partitie.
Je gaat immers zeggen dat de nieuwe partitie /dev/sdX gekoppeld wordt onder /home.
Dan je /etc/fstab aanpassen zoals hier is beschreven.

En het beste is dit vanaf een LiveCD te doen.
Onderschat het niet, het is niet eenvoudig.
Wat eerder goed resultaat zal geven en vele malen eenvoudiger is.
Alles wat je belangrijk vindt veilig stellen op een externe HD.
Opnieuw installeren met de juiste partitie indeling.

Succes,

Misschien is dat ook een goed idee, maar ik moet nu alles vanaf`de terminal doen ik zal moeten uitzoeken hoe dat  kopieeren naar een externe schijf het handigst gaat.. Ik heb ook het gevoel dat ik er al bijna ben. maar dat kan ik niet onderbouwen natuurlijk, anders had ik geen vragen gehad :D ik hou alle optie nog even open maar een backup maken is altijd  een goed idee. Daar ga ik direct mee aan de slag. bedankt!

« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/05, 19:23:59 »
Royman,

Dat je een NTFS partitie kan aankoppelen, lezen en schrijven dat klopt maar niet voor je home-map-partitie.
Die moet een Linux partitie zijn.

Draai eens vanaf een LiveCD en voer uit in een terminal:
fdisk -l

Dat weten de dames en heren hier veel meer of datgene dat je van plan ben ook gaat.

MvG,
MauRice

Offline Royman

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/05, 19:39:36 »
bedankt Maurice,
dit is het resultaat van fdisk -l is:

Device Boot   Start   End        Blocks          ID   System
/dev/sda1           1      193      1536000      27    unknown
Partition  1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2   *     192    9880    77824000     7    HPFS/NTFS
/dev/sda3          9880  19458  76929024  83     Linux

dan zou /dev/sda3 de Linux partitie moeten zijn, maar die heb ik  vanmorgen pas aangemaakt. (als ik het goed heb)
Linux draait nu zo'n 2 maanden voordat ik die partitie maakte.

« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/05, 20:30:06 »
Royman,

Daar klopt niet veel van, twee partitie's die elkaar overlappen /dev/sda1 en /dev/sda2 ??
Dan /dev/sda1 (ik vermoed zo'n 1,5 Gig) is maar een klein deel van je HD de andere twee partitie zijn even groot (plus/minus 77 Gig).
Mis een swap-partitie.

Het beste is toch vanaf een LiveCD (Ubuntu) op externe HD bewaren wat je wil bewaren.
Dat werkt net zo eenvoudig als je gewend bent.
Met gparted (zit er ook op) je partitie's her indelen.
Voorbeeld:
/dev/sda1; de helft van je HD voor Windows (NTFS)
/dev/sda2; de andere helft als extended. Hierin komen de partitie voor Ubuntu.
/dev/sda5; 10 - 15 Gig voor de root-partitie, koppelpunt /
/dev/sda6; 1,5 - 2 maal je fysiek geheugen als swap-partitie
/dev/sda7; de rest als home-partitie, koppelpunt /home

Eerst Windows herinstalleren op de daarvoor bestemde partitie.
Daarna Ubuntu instaleren.
Kies bij de schijf-indeleing voor handmatig en selecteer de drie partie met hun koppelpunt.
MvG,
MauRice

Offline Royman

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/05, 21:21:26 »
MauRice,

ik kom er nu helemaal niet meer in..
ik heb op ext3 een back up staan, die ik naar een externe schijf wil kopieeren, maar heb geen idee hoe.
als ik met de live cd werk kan ik alleen in de shell.

ik heb een aantal websites waar ik wel backups van heb, maar de bestanden direct in /home heb ik niet.
de mappen in home weer wel. foutje bij het rsyncen.. Anders was ik al begonnen met opnieuw indelen van de partities.

Windows gooi ik er af, want ubuntu werkt veel fijner ( ironisch genoeg)
dus ik dacht gewoon 1 partitie gebruiken?
of is dat niet handig?

« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/05, 21:31:58 »
Royman,

Als je Windows niet meer wilt hebben, zoals ik, is drie partitie die je toch nodig heb.
Voorbeeld van met alleen Ubuntu (Linux, zoals bijmij)
/dev/sda1; 10 - 15 Gig voor de root-partitie, koppelpunt /
/dev/sda2; de rest als extended
/dev/sda5; 1,5 - 2 maal je fysiek geheugen als swap-partitie
/dev/sda6; de rest als home-partitie, koppelpunt /home

Groot voordeel hiervan... Als ik later mijn Ubuntu upgrade naar versie 11....
Hoef ik alleen maar /dev/sda1, de root-partitie, te formateren op een schone installatie te hebben.
Mijn home-partitie laat ik ongemoeid, ik koppel deze tijdens de installatie netjes aan.
Ik heb na de eerste herstart mijn vertrouwde omgeving terug met alles erop en eraan.
MvG,
MauRice

Offline Royman

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/05, 21:42:20 »
Dank je, ik zal het zo gaan doen. ik zit alleen nog met die data van /home op ext3.
geen idee hoe ik er bij moet komen. heb het al geprobeerd met de live cd, en een installatie op
een usb stick, maar beiden werken niet zoals ik had verwacht.

Offline Royman

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/05, 21:48:08 »
sorry, ik ben er wel in via usb installatie. het is ook vermoeiend hoor.
ik laat weten hoe het afloopt

Offline Royman

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/05, 22:04:31 »
ok, toch weer een vraag: ik zie mijn home folder staan en wil hem naar een verwisselbare schijf sturen, maar ik heb de rechten niet.
Met Nautilus en met sudo su heb ik de rechten niet als live session user. Hoe kan ik dit omzeilen?
veel dank voor alle aandacht..

Offline Royman

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/05, 22:19:50 »
het valt geloof ik wel mee, sommige mappen kan ik niet mee kopieeren.
hoe persoonlijk ze zijn en of ik het ga missen merk ik wel?

Offline Royman

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/06, 09:47:00 »
Goedemorgen! vannacht bezig geweest tot ik netjes 4 partities had
voor /var , /home, de instaallatie en Swap. Daarna ubuntu (studio) geinstalleerd.

Vanmorgen heb ik mijn bestanden en mappen terug gezet in mijn home directory...
En ik heb weer het zelfde probleem: ik kan niet meer bij de home folder.
"kan vereiste map  /home/prive/desktop niet aanmaken"
Dit terwijl die  map gewoon bestaat.

Wat ik niet begrijp is welk bestand uit de /home folder nu eigenlijk het probleem veroorzaakt.
Ik ben opnieuw aan het installeren momenteel.

groeten van een NOOB.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/06, 09:55:50 »

Ik ben opnieuw aan het installeren momenteel.

Dit heeft geen zin. Via een bestandsbeheer venster met administrator rechten (gksudo nautilus) moet het lukken. Anders is er iets vreselijk fout aan je installatie. Vooraleer je volgende keer onmiddellijk weer aan het herinstalleren slaat, beschrijf eesns exact, stap voor stap, hoe je watprobeert te doen, en wat de reactie is van het systeem. Pas dan kan blijken wat je fout doet, en waar je je verwachtingen moet bijsturen. Als je voor het minste gaat herinstalleren, wens ik je nog veel en lang plezier.

Offline Royman

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/06, 10:02:22 »
Hallo Vanadium,

Ik heb gisteren opnieuw geinstalleerd omdat ik er hier op het forum niet uitkwam.
Toen ik vanmorgen mijn home folder terug plaatste had ik volgens mij hetzelfde probleem als
ik gisteren al had.

Ik besloot daarom nu opnieuw te installeren omdat ik daar al een hele dag aan verknoied heb, en er toch niet uit kwam.
Maar misschien ben ik te snel geweest en had ik met Nautilus er wel in gekomen omdat de rechten nog niet goed stonden, bedoel je dat?

Plezier heb ik hier niet mee hoor.
ik wil gewoon verder werken, en met wat stress erbij doe ik misschien domme dingen. maar ik moet nog veel leren.

Offline Royman

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/06, 10:29:47 »
Hier komt mijn stap voor stap aanpak.
Ik ben nog niet zover, maar dit ben ik van plan:

Na de nieuwe =D installatie wil ik proberen de inhoud van de /home folder terug te zetten.
Daarna wil ik de bestanden in var/www terugzetten.
ik zal waarschijnlijk een groep 'Prive' aan moeten maken of aan moeten passen zodat ik bij de documenten kan komen.

de webserver opnieuw installeren,
Een groep www-data aanmaken voor beheer van var/www
thunderbird installeren en mail importeren,
daarna alle overige software installeren (open office. filezilla,firefox etc..)

zie ik het te simpel?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/06, 10:51:53 »

zie ik het te simpel?

Ik denk eerder te ingewikkeld. Alle software die je vermeld, behalve de webserver en thunderbird, is standaard geïnstalleerd.

Het is niet nodig een groep "prive" aan te maken. Maak inplaats jezelf lid van de groep www-data.