Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid hapert?  (gelezen 2568 keer)

Offline Ash

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Geluid hapert?
« Gepost op: 2011/04/01, 21:30:11 »
Hallo,

Afgelopen week ben ik overgestapt van Ubuntu 8.04 naar Ubuntu 10.04. Vreemd genoeg had ik bij 8.04 geen problemen met mijn geluid, maar nu met 10.04 wel. Het vervelende is dat het geluid zo eens in de 10 seconde hapert. Volgens mij kan het niet aan mijn media player liggen, want het gebeurt bij: Rhytymbox, Movie Player en VLC. Met haperen bedoel ik dat hij een fractie van een seconde even niets afspeelt wat ik als zeer vervelend ervaar. Hopelijk weet iemand wat ik hieraan zou kunnen doen?

Volgens de System->Administration->System Testing zou mijn geluidapparatuur het volgende zijn:
0 [Intel          ]: HDA-Intel - HDA Intel
                      HDA Intel at 0xf8400000 irq 20
 1 [HDMI           ]: HDA-Intel - HDA ATI HDMI
                      HDA ATI HDMI at 0xc7eec000 irq 17

Als ik de geluidsapparatuur opzoek bij System->Preferences->Sound zie ik hetvolgende:
1 Internal Audio Analog Stereo
2. RV635 Audio Device [Radeon HD 3600 Series] Digital Stereo (HDMI)

Maar ik kan slechts de internal audio gebruiken (als ik de HDMI selecteer hoor ik niets meer).
Mocht ik informatie vergeten zijn hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,
Ash

Offline Cheap Applications

• Lid
Re: Geluid hapert?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/01, 22:55:08 »
Dat je alleen je 'interne' kan gebruiken heb ik ook. Het is nogal raar maar die internal zijn je boxjes waarschijnlijk... nogal raar.
Maar speel je dan films/muziek af of is het met bijvoorbeeld een stream? (internetradio)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Ash

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/02, 22:39:21 »
Ik heb hiervoor met 8.04 ook nooit problemen gehad met de interne kaart en het geluid was prima. In die opzichte hoef ik ook niet over te stappen op die andere kaart.
Het voorbeeld wat ik gaf in mijn vorige post was allemaal lokaal afgespeelt. Heb het net even getest, maar het probleem doet zich ook voor als ik bijvoorbeeld een clip o.i.d. afspeel via YouTube.
Het lijkt mij een beetje een driver probleem. Kan ik die makkelijk herinstalleren ofzo?

Offline Ash

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/03, 23:10:17 »
Misschien had ik dit bericht toch moeten posten bij software...

Zojuist heb ik nog het een en ander gepuzzeld. Als ik via het commando [lspci -v | less] opvraag wat mijn audio device ik krijg ik te zien: Interl Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller. Op internet heb ik gevonden dat meerdere mensen hiermee problemen hebben gehad. Een mogelijke oplossing zou zijn pulseaudio ver\wijderen. Dat leek wel te werken. Maar zonder pulse audio kan ik niet meer het volume regelen met de gnome-volume-control-applet. Zijn hier nog alternatieven voor? Nog andere tips die ik zou kunnen proberen om toch met pulseaudio te blijven werken?

Thx,
ash

Offline Timo

• Forumteam
    • timo.diedering
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/04, 07:10:27 »
Trotse eigenaar van een Nokia N900, een Nokia N9 en een Jolla.

Offline Ash

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/04, 20:42:17 »
Als ik die handleiding volg, lijkt het te komen door die 2e audio device. Helaas zie ik geen mogelijkheid om die te disabelen in de BIOS, dus zou ik het graag softwarematig willen verwijderen. Enig idee hoe ik dat doe?