Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen draadloos netwerk in Ubuntu  (gelezen 2390 keer)

Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Gepost op: 2011/03/31, 17:52:21 »
Hey, ik heb sinds kort een nieuwe laptop gekocht voor mijn studies: de Dell Vostro 3750 en ik dacht er meteen ubuntu op te zetten, maar helaas
opniew hetzelfde probleem - al meermaals gehad bij ubuntu - geen draadloos internet. Heb al verschillende online instructies gevolgd, en word stilaan wanhopig na uren proberen het toch maar aan de praat te krijgen.

Ik heb onvoldoende kennis terzake om dit zelf op te lossen, kan iemand me hier er stap voor stap doorheen leiden?

Groot probleem: geen directe toegang tot bedraad internet - huisgenoten zouden lastig worden -, ik kan wel via mijn windows partitie of oude windows laptop packages downloaden en binnen ubuntu installeren. Ik heb dit al geprobeerd met ndiswrapper, maar deze kreeg mijn draadloos ook niet aan de praat.

Bij voorbaat dank

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/31, 18:11:11 »
sudo lspci
of als het een usb is
lsusb

Re: Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/31, 18:15:15 »
sudo lspci
of als het een usb is
lsusb

Het is vrijwel zeker een PCI en ik dacht dat het een Realtek zou zijn,

stefan@stefan-Dell-System-Vostro-3750:~$ sudo lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Sandy Bridge DRAM Controller (rev 09)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Sandy Bridge Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation Cougar Point HECI Controller #1 (rev 04)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation Cougar Point USB Enhanced Host Controller #2 (rev 05)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation Cougar Point High Definition Audio Controller (rev 05)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Cougar Point PCI Express Root Port 1 (rev b5)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation Cougar Point PCI Express Root Port 3 (rev b5)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation Cougar Point PCI Express Root Port 5 (rev b5)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation Cougar Point PCI Express Root Port 6 (rev b5)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation Cougar Point USB Enhanced Host Controller #1 (rev 05)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Cougar Point LPC Controller (rev 05)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation Cougar Point 6 port SATA AHCI Controller (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation Cougar Point SMBus Controller (rev 05)
01:00.0 Network controller: Intel Corporation Device 008a (rev 34)
02:00.0 USB Controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 04)
03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 06)

Bizar genoeg werkt het Bluetooth dat op dezelfde kaart zit als het wifi normaal gezien wel, en het lampje van het draadloos werkt wel.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/31, 18:17:22 »
Ik zie je wlan controller er niet bij staan... Misschien kan iemand anders je verder helpen?

[EDIT] Toch wel, maar ik ga eten dus zal er zo ff naar kijken ;)

Re: Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/31, 18:27:56 »
welke versie van ubuntu  gebruik je
de 32bit versie of de 64bit versie?

ik heb ook al eens last gehad met de 64bit versie
en het werkte perfect onder 32bit.
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, Belgiƫ)

Re: Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/31, 18:37:02 »
Ik heb voor de 64 bit versie gekozen omwille van de 4GB ram die ik wil gaan gebruiken (morgen steek ik 2GB bij).

Re: Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/31, 18:45:28 »
dit had mij bij de 64bit versie geholpen:
1: open een terminalvenster.
2: voer dit commando in: "gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf"
3: schrijf dit:
blacklist rt2800pci
blacklist rt2800lib
blacklist rt2x00usb
blacklist rt2x00lib
blacklist rt2x00pci
aan het einde van het document
4: sla het bestand op.
5: herstarten
het zou kunnen dat het met minder blacklist's ook gaat maar als het werkt snoei ik er niet zo graag in.
het kan ook dat het bij jou niet werkt want ik heb een lichtjes andere kaart.
maar het is altijd het proberen waard.
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, Belgiƫ)

Re: Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/31, 19:25:34 »
Helaas, opnieuw geen succes, ik heb ergens gelezen dat een kernel update mogelijk de nieuwe drivers bevat (het werkte voor een Duitser), maar ik kan uiteraard mijn kernel niet updaten zonder rechtstreekse internetlink.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geen draadloos netwerk in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/31, 20:09:29 »
Helaas, opnieuw geen succes, ik heb ergens gelezen dat een kernel update mogelijk de nieuwe drivers bevat (het werkte voor een Duitser), maar ik kan uiteraard mijn kernel niet updaten zonder rechtstreekse internetlink.
Ik heb voor de 64 bit versie gekozen omwille van de 4GB ram die ik wil gaan gebruiken (morgen steek ik 2GB bij).

http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-32-bits-versie-of-de-64-bits-ver. Nadat je 2gig ram erbij hebt opnieuw installen (32bit) en dan werkt het misschien wel! Of kijk hier ff http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet.