Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Rechten veranderen, hoe?  (gelezen 553 keer)

Offline indiana

  • Lid
[Opgelost] Rechten veranderen, hoe?
« Gepost op: 2011/03/20, 10:03:15 »
Ik wil een programma dat heb ik gedownload (word 2007) openen met wine. Maar dat kan niet, tenzij ik iets verander aan de rechten. Het programma kan anders niet uitgevoerd worden (execute.)
Nu weet ik dat er verschillende mogelijkheden zijn: read, write , execute.
En ik heb gisteren al wat geprobeerd, maar ik doe toch iets fout. Ik voer wsl niet de goede opdracht in (heb het bij verschillende mappen geprobeerd), en bij het betreffende programma waar het mij om gaat zegt hij ook nog is doodleuk dat het niet bestaat.

Hoe zou een terminalopdracht eruit moeten zien om een programma te kunnen laten draaien?

Note: ja ,ik weet dat er een goede veiligheid-reden voor is waarom het niet altijd mogelijk is om bepaalde programma´s uit te voeren.

Aangezien dit voor mij allemaal behoorlijk nieuw is leg ik het misschien niet helemaal helder uit, dus stel gerust vragen voor verduidelijking. En dan kijk ik vervolgens graag uit naar een antwoord op jip en janneke niveau. :)

bvd,
 :)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/20, 10:51:37 door indiana »

Re: Rechten veranderen, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/20, 10:33:47 »
Het kan met de terminal:
cd /home/gebruikersnaam/mapje/submapje
chmod +x naamvanbestand.extensie

Misschien is het makkelijker om het grafisch te doen. Je opent het mapje met de bestandsbeheerder (nautilus), klikt met de rechtermuisknop op het bestand, kiest voor "eigenschappen" en vinkt op het tabblad "rechten" "uitvoeren van het bestand toestaan" aan...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rechten veranderen, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/20, 10:35:12 »
Het kan met een terminal commando, maar grafisch is het ook mogelijk.
Open een terminal en type sudo nautilus
Na het invoeren van je wachtwoord kan je alles aanpassen, dus je systeem vernietigen is snel gebeurd !
Ga naar de file die je hebben wilt, en met de rechter-muistoets > eigenschappen > enz.

Hopelijk is deze informatie voldoende, om je op het juiste spoor te zetten, anders vraag je maar verder.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline indiana

  • Lid
Re: [opgelost] Rechten veranderen, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/20, 10:51:11 »
Oke, bedankt voor beide reacties. Erg verhelderend. Ik heb het uiteindelijk grafisch gedaan.