Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Packages installeren lukt niet na installatie vanaf cdrom  (gelezen 1246 keer)

Offline strike

• Lid
Packages installeren lukt niet na installatie vanaf cdrom
« Gepost op: 2011/03/19, 16:43:21 »
Hallo,

Ik heb ubuntu server vanaf cd geïnstalleerd maar als ik daarna een apt-get install uitvoer krijg ik de melding dat het package niet gevonden wordt. Hij verwijst daarbij naar E:
(Ik vermoed dat op moment van installatie het cdrom station 'E' noemde?

In /etc/apt/sources.list zit geen verwijzing naar deze drive.

Ik deed een sudo mount /dev/cdrom /media/cdrom, waarna ik in media/cdrom de inhoud te zien kreeg.
Als ik deze echter aan /etc/apt/sources.list toevoeg, nog steeds dezelfde melding.

Iemand enig idee hoe ik bijkomende packages kan installeren vanaf cdrom?

Ik heb op deze server vooralsnog geen netwerk verbinding.

Groeten,
Pieter

Offline Mikkel

• Lid
Re: Packages installeren lukt niet na installatie vanaf cdrom
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/19, 22:25:54 »
Ik heb ubuntu server vanaf cd geïnstalleerd maar als ik daarna een apt-get install uitvoer krijg ik de melding dat het package niet gevonden wordt. Hij verwijst daarbij naar E:
(Ik vermoed dat op moment van installatie het cdrom station 'E' noemde?

Linux werkt niet met schijfletters, die E: aan het begin van een foutmelding staat voor Error:
Zou je de exacte tekst van de foutmelding kunnen kopiëren en hier in een bericht plakken?
Welk pakket wil je installeren? Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar je hebt toch wel sudo voor je commando gezet?

Offline strike

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/20, 10:49:00 »
Hallo,

Heb intussen gevonden hoe ik Ubuntu server moet vertellen dat hij de packages moet installeren vanaf mijn cd:

sudo apt-cdrom add
Tot daar dus alles in orde.

Ik wil nu een GUI installeren om één en ander makkelijker te kunnen configureren op m'n server.
Daarvoor gebruik ik

sudo apt-get install ubuntu-desktop

maar dat geeft dus E: kan pakket met naam .... niet vinden

Ik vermoed dus dat ofwel de naam foutief is, of het pakket niet op de cd staat. CD is versie 10 van Ubuntu server.

Via apt-cache search desktop niet echt resultaat gevonden.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/20, 14:12:03 »
Op de server CD staat inderdaad geen desktop.
Je zult dus voor een internet verbinding moeten zorgen, of een CD downloaden met een desktop er op, b.v. de "gewone" versie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

Offline strike

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/29, 13:25:38 »
Hallo,

Ik heb de desktop versie van ubuntu 10.10 afgehaald maar ook op deze cd raak ik er niet uit met een
sudo apt-get install ubuntu-dekstop, na de cd te hebben toegevoegd in sources.list (via apt-cdrom add).

Nog steeds de melding 'kan pakket niet vinden'

Offline strike

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/30, 11:13:05 »
Hallo,

Probleem is intussen opgelost, uiteindelijk pc dan toch maar even met een draadloos netwerk verbonden.

Dank voor alle reacties

Groeten
Pieter