Ik ben nu een paar dagen aan het klooien er mee want echt mee werken kun je het niet noemen.
Ik heb net als Pjotr problemen met de menu's en de irritante kijk hier hebben we meer apps voor jou en die zetten we allemaal op je scherm balk.
Het is meer klik werk dan Gnome 2 en veel minder overzichtelijk.
Als ik in Gnome 2 naar Kantoor ga om iets te kiezen dan is het simpel.
Toepassingen/Kantoor en je kunt kiezen.
In Unity gaat het op 4 manieren.
De eerste.
Logo/meer apps/puldown menu/Kantoor en dan om alles nog goed te zien op geïnstalleerd omdat hij anders niet alles laat zien. Daar moeten dan die irritante verkrijgbaar voor download links te staan.
Dat is manier 1 en die is niet echt makkelijk en het menu is ondanks de gigantische iconen niet overzichtelijk.
De tweede.
Applicaties/geinstalleert en dan zoeken.
Deze kan ook zo.
Applicaties/puldown menu/Kantoor en dan om alles nog goed te zien op geïnstalleerd.
De derde.
Rechter muisknop op Applicaties/Kantoor en dan weer om alles goed te zien op geïnstalleerd.
De vierde.
Als je weet wat je wilt hebben dan kun je door op of het Logo of op Applicaties klikken en dan de naam in te typen.
Het geen waar ik mij aan blijf irriteren is het menu. Je moet iedere keer op geinstalleert klikken om alles te zien en dan door meest gebruikt wat iedere keer weer boven aan komt te staan en de deze apps willen wij je ook even laten zien. Word het er niet overzichtelijker en makkelijker op.
Ik begin mij er meer en meer aan te ergeren en Waar ik op een gegeven moment meer naar Unity begon te trekken, begint het nu juist mij af te stoten.
Die link naar Applicaties lijkt heel handig en snel maar als je veel iconen in de balk zet, dan zakt het icoon en komt het in een stapeltje. Weer een handeling er bij om er bij te komen.
Dan het geen waar ik mij aan blijf ergeren is de zij balk die niet aan te passen is in kleur en plaats.
Heb hem liever uit staan zodat ik alleen Conky heb. Daar kun je makkelijker dingen op instellen.
De boven balk wil ik liever aanpassen met wat ik er op wil hebben maar dat kan niet.
Ik heb ook anderen er naar laten kijken en die waren het al heel snel beu. Ze konden zeer lastig alles vinden.
Ik liet ze libre officeopenen en dan niet vanuit de zij balk maar vanuit het menu.
Ik gaf ze na ze een tijdje hadden zitten klikken de hint Kantoor. Dan nog was het lastig te vinden.
Toen mijn laptop gepakt met 10.10 en 11.04 in de oude omgeving gezet.
10.10 klik klik en hebben.
11.04 het zelfde als ze Gnome 2 gebruikte.
Heb ze met beide laten klooien en na een tijdje gevraagd wat hun voorkeur was.
10.10 was keus 1. De Gnome 2 in 11.04 als 2de en als laatste en zelfs niet eens op de lijst om te worden gebruikt, kwam Unity.
Ze vonden het onoverzichtelijk. Zal maar niet zeggen wat ze er meer van zeiden.
10.10 trok ze heel erg aan. Had nog even een Kubuntu live cd gedraaid maar dat trok ze niet. Ze vonden de menu indeling van Gnome zeer fijn en ze konden er zo mee uit de voeten.
Staat bij 1 van hun al op de laptop en de anderen hebben een cd met Ubuntu 10.10 van mij mee genomen. Weer 3 Ubuntu gebruikers er bij.

Net 11.04 in de classic look gezet en de boven balk aangepast door het oude menu terug te plaatsen.
Nu werkt 11.04 zoals die zou moeten werken en ziet het er ook wee mooi uit.
De classic look is ook sneller.
Mochten er andere manieren zijn om dingen te doen, dan is het niet de moeite om dat nog te melden.
Dit moet van het begin duidelijk zijn en dat is het absoluut niet.
Ik ben en blijf bij Gnome 2 in de oude look. Dat is voor mij overzichtelijk en vertrouwd.
Even voor ik commentaar krijg.

Dit is mijn mening na een aantal dagen het een goede kans te hebben gegeven en de Unity omgeving.
Ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet mijn werkomgeving is.
Ik weet dat het een Beta is end at er nog dingen kunnen veranderen maar ik denk dat er veel de oude omgeving gaan draaien of over stappen op een andere distro.
natuurlijk zijn er ook een aantal positieve dingen maar die wegen niet op tegen de nadelen.
Gnome 3 heb ik snel bekeken en dat was op een aantal punten minder dan unity maar op een aantal andere punten veel beter. Desondanks is die omgeving ook niet mijn ding. Die ga ik dus ook niet verder bekijken. Ik heb voor 11.04 mijn keus gemaakt.
Kijken wat Ubuntu doet met de volgende versie.