Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?  (gelezen 81719 keer)

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #75 Gepost op: 2011/04/02, 20:57:57 »
Ohw, bij mij staat de reactie van Vistaus op 20:51 dus dat zou zomaar wel kunnen kloppen  ;)

OT: het mooie van Linux is dat je zelf kunt kiezen. We zijn geen slaaf van wat aangeboden wordt, dus je gebruikt gewoon wat je het prettigste vindt werken, ongeacht van wat de aanbieder vindt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #76 Gepost op: 2011/04/02, 21:12:04 »
Ik vind het briljant werken, hier en daar is het nog niet af maar dat komt vanzelf wel. Ik denk ook niet dat er echt nog dingen "missen" of niet goed zijn. Wel mis ik de mogelijkheid om zelf wat dingen aan te passen aan de balk links (b.v naar onder verplaatsen, of naar rechts) maar als ik moet kiezen tussen Gnome & Unity is de keuze snel gemaakt.

Ik kan er nu iig al sneller mee werken dan ooit met Gnome. Er zit een soort native gnome-do support in, die erg fijn werkt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #77 Gepost op: 2011/04/02, 21:36:04 »
Weet iemand hoe ik in Unity alle programma's in een doorklikbaar menu kan krijgen? Nu moet ik via de Toepassingen-knop telkens het zoekvak gebruiken, en dus telkens bedenken hoe de zoekterm (programmanaam) precies moet luiden. Erg lastig.
--toevoeging: OK, gevonden.... klikken op Geïnstalleerd - zie meer resultaten. Door te klikken op Alle toepassingen en het veld te vernauwen, kom je met de nodige moeite op het gewenste resultaat.

Tweede vraag: hoe schakel ik in Unity die vreselijke onderste balk uit in het Toepassingen-scherm, waarop suggesties staan wat ik allemaal erbij zou kunnen installeren? Suggesties. Wat ik zou kunnen installeren. Wie dat heeft bedacht...
« Laatst bewerkt op: 2011/04/02, 21:51:28 door Pjotr »

« Reactie #78 Gepost op: 2011/04/02, 23:45:39 »
Weet iemand hoe ik in Unity alle programma's in een doorklikbaar menu kan krijgen? Nu moet ik via de Toepassingen-knop telkens het zoekvak gebruiken, en dus telkens bedenken hoe de zoekterm (programmanaam) precies moet luiden. Erg lastig.
--toevoeging: OK, gevonden.... klikken op Geïnstalleerd - zie meer resultaten. Door te klikken op Alle toepassingen en het veld te vernauwen, kom je met de nodige moeite op het gewenste resultaat.

Tweede vraag: hoe schakel ik in Unity die vreselijke onderste balk uit in het Toepassingen-scherm, waarop suggesties staan wat ik allemaal erbij zou kunnen installeren? Suggesties. Wat ik zou kunnen installeren. Wie dat heeft bedacht...
Waarschijnlijk een ex-medewerker van MS, wie anders zou zo iets geniaals kunnen bedenken ???  XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #79 Gepost op: 2011/04/03, 00:03:32 »
XD
Vind het helemaal niet gek eigenlijk hoor, is leuk om zo nieuwe apps te ontdekken :)

DarkEra

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 2011/04/03, 00:32:34 »
Ik heb me ondertussen de Ubuntu 11.04 beta bekeken met Unity. Ook heb ik een live-cd met Gnome 3 getest als ik dan tussen Unity of Gnome 3 alleen zou kunnen kiezen dan had Gnome 3 mijn voorkeur.

Aangezien ze mij beiden helaas niet in de smaak vallen heb ik, zoals ik eerder eens aangaf, openSUSE 11.4 (64 bit) met KDE op de laptop gezet en door de Tumbleweed repo eraan toegevoegd te hebben er dus een stable rolling release van gemaakt.

Wat mijn netbook betreft, daar ben ik nog over na aan het denken wat ik erop ga zetten. Misschien ook een rolling release distro..... wie weet. Maar Ubuntu zal het helaas niet meer worden.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2011/04/03, 09:06:18 »

Goede vraag. Die balk mag van mij ook weg. Die ruimte kan beter worden benut om geinstalleerde applicaties te tonen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2011/04/03, 20:32:29 »
Ik ben nu een paar dagen aan het klooien er mee want echt mee werken kun je het niet noemen.
Ik heb net als Pjotr problemen met de menu's en de irritante kijk hier hebben we meer apps voor jou en die zetten we allemaal op je scherm balk.
Het is meer klik werk dan Gnome 2 en veel minder overzichtelijk.
Als ik in Gnome 2 naar Kantoor ga om iets te kiezen dan is het simpel.
Toepassingen/Kantoor en je kunt kiezen.
In Unity gaat het op 4 manieren.
De eerste.
Logo/meer apps/puldown menu/Kantoor en dan om alles nog goed te zien op geïnstalleerd omdat hij anders niet alles laat zien. Daar moeten dan die irritante verkrijgbaar voor download links te staan.

Dat is manier 1 en die is niet echt makkelijk en het menu is ondanks de gigantische iconen niet overzichtelijk.

De tweede.
Applicaties/geinstalleert en dan zoeken.
Deze kan ook zo.
Applicaties/puldown menu/Kantoor en dan om alles nog goed te zien op geïnstalleerd.

De derde.
Rechter muisknop op Applicaties/Kantoor en dan weer om alles goed te zien op geïnstalleerd.

De vierde.
Als je weet wat je wilt hebben dan kun je door op of het Logo of op Applicaties klikken en dan de naam in te typen.

Het geen waar ik mij aan blijf irriteren is het menu. Je moet iedere keer op geinstalleert klikken om alles te zien en dan door meest gebruikt wat iedere keer weer boven aan komt te staan en de deze apps willen wij je ook even laten zien. Word het er niet overzichtelijker en makkelijker op.
Ik begin mij er meer en meer aan te ergeren en Waar ik op een gegeven moment meer naar Unity begon te trekken, begint het nu juist mij af te stoten.

Die link naar Applicaties lijkt heel handig en snel maar als je veel iconen in de balk zet, dan zakt het icoon en komt het in een stapeltje. Weer een handeling er bij om er bij te komen.
Dan het geen waar ik mij aan blijf ergeren is de zij balk die niet aan te passen is in kleur en plaats.
Heb hem liever uit staan zodat ik alleen Conky heb. Daar kun je makkelijker dingen op instellen.
De boven balk wil ik liever aanpassen met wat ik er op wil hebben maar dat kan niet.

Ik heb ook anderen er naar laten kijken en die waren het al heel snel beu. Ze konden zeer lastig alles vinden.
Ik liet ze libre officeopenen en dan niet vanuit de zij balk maar vanuit het menu.
Ik gaf ze na ze een tijdje hadden zitten klikken de hint Kantoor. Dan nog was het lastig te vinden.
Toen mijn laptop gepakt met 10.10 en 11.04 in de oude omgeving gezet.
10.10 klik klik en hebben.
11.04 het zelfde als ze Gnome 2 gebruikte.
Heb ze met beide laten klooien en na een tijdje gevraagd wat hun voorkeur was.
10.10 was keus 1. De Gnome 2 in 11.04 als 2de en als laatste en zelfs niet eens op de lijst om te worden gebruikt, kwam Unity.
Ze vonden het onoverzichtelijk. Zal maar niet zeggen wat ze er meer van zeiden.
10.10 trok ze heel erg aan. Had nog even een Kubuntu live cd gedraaid maar dat trok ze niet. Ze vonden de menu indeling van Gnome zeer fijn en ze konden er zo mee uit de voeten.
Staat bij 1 van hun al op de laptop en de anderen hebben een cd met Ubuntu 10.10 van mij mee genomen. Weer 3 Ubuntu gebruikers er bij. =D

Net 11.04 in de classic look gezet en de boven balk aangepast door het oude menu terug te plaatsen.
Nu werkt 11.04 zoals die zou moeten werken en ziet het er ook wee mooi uit.
De classic look is ook sneller.

Mochten er andere manieren zijn om dingen te doen, dan is het niet de moeite om dat nog te melden.
Dit moet van het begin duidelijk zijn en dat is het absoluut niet.
Ik ben en blijf bij Gnome 2 in de oude look. Dat is voor mij overzichtelijk en vertrouwd.

Even voor ik commentaar krijg. :P
Dit is mijn mening na een aantal dagen het een goede kans te hebben gegeven en de Unity omgeving.
Ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet mijn werkomgeving is.
Ik weet dat het een Beta is end at er nog dingen kunnen veranderen maar ik denk dat er veel de oude omgeving gaan draaien of over stappen op een andere distro.

natuurlijk zijn er ook een aantal positieve dingen maar die wegen niet op tegen de nadelen.
Gnome 3 heb ik snel bekeken en dat was op een aantal punten minder dan unity maar op een aantal andere punten veel beter. Desondanks is die omgeving ook niet mijn ding. Die ga ik dus ook niet verder bekijken. Ik heb voor 11.04 mijn keus gemaakt.
Kijken wat Ubuntu doet met de volgende versie.

« Reactie #83 Gepost op: 2011/04/03, 20:37:37 »
Heb je dan niet even de Programmastarter op de Kubuntu Live CD in de klassieke stand gezet? Misschien trok het dan wel meer aan :)

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #84 Gepost op: 2011/04/03, 20:44:28 »
Goh wat een hoop negatieve verhalen. Ik kan nu al niet meer zonder Unity :).

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2011/04/03, 21:07:17 »
Heb je dan niet even de Programmastarter op de Kubuntu Live CD in de klassieke stand gezet? Misschien trok het dan wel meer aan :)

Het ging daar niet om het menu. Dat vonden ze wel fijn omdat het op windows leek.
KDE kwam er best goed uit. Ze vonden het wel de mooiste desktop omgeving.
Volgens mij geven ze het nog een kans. Wat ik begreep gingen ze nu zelf verder kijken.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2011/04/03, 21:12:07 »
Goh wat een hoop negatieve verhalen. Ik kan nu al niet meer zonder Unity :).

Was niet bedoelt om het de grond in te trappen of wat dan ook.
Ik heb Unity de laatste tijd juist de kans gegeven om te zien of ik er aan kon wennen en om een goed oordeel te kunnen vellen voor mij zelf.
In eerste instantie was ik best positief maar toen ik het als werkomgeving ging gebruiken, toen kwam ik er achter dat het minder gebruiksvriendelijk is dan wat ik van Gnome 2 vind.
Maar dit is mijn mening. Anderen zullen het fijn vinden en anderen niet.
Aan wie ik het heb laten zien, zijn in eerste instantie onder de indruk tot ze er zelf mee gaan werken.

Maar ik zou zeggen download Beta 1 en draai het als live cd en test het.
Misschien is het wel iets voor jou.

« Reactie #87 Gepost op: 2011/04/03, 21:16:31 »
En daar was de vraag Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplossen?
De voorstanders vinden dat er niks mis mee is, de tegenstanders vinden er van alles mis mee is. Ik ben geen echte tegenstander, maar Unity is gewoon niet mijn ding. Dus of er wat verkeerd mee is, zal mij worst zijn. Als het maar geen verplichting wordt of geeft. Nu is er nog de keuze om gewoon voor de vertrouwde Desktop te kiezen en dat moet zo blijven.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/03, 21:18:28 door Gijsbert »

« Reactie #88 Gepost op: 2011/04/03, 21:22:44 »

Het ging daar niet om het menu. Dat vonden ze wel fijn omdat het op windows leek.
KDE kwam er best goed uit. Ze vonden het wel de mooiste desktop omgeving.
Volgens mij geven ze het nog een kans. Wat ik begreep gingen ze nu zelf verder kijken.

Mooi om te horen :)

@Gijs: Die keuze verdwijnt bij 11.10

« Reactie #89 Gepost op: 2011/04/03, 21:46:31 »
Dan is het exit Ubuntu, stelletje dwingelandjes. >:(

Offline vds

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2011/04/03, 21:48:07 »
Zo neerslachtig, dat komt allemaal wel goed.
Gewoon wennen.
Registered User # 531403

Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

« Reactie #91 Gepost op: 2011/04/03, 21:49:58 »
Ik wil niet wennen aan dingen die ik niet wil. >:(

DarkEra

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 2011/04/03, 22:00:33 »
@Gijs: Die keuze verdwijnt bij 11.10

Waar staat dat geschreven?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2011/04/03, 22:17:40 »
@VDS is heb geprobeerd om er aan te wennen en het meer gebruikt dan welk systeem dan ook om het een kans te geven. Ik heb zelfs KDE niet zo'n kans gegeven en voor mij is het niets.
Een goede omgeving heeft niet een lange tijd nodig om te wennen. Gnome 2 had ik een korte tijd onder de knie net als KDE. Natuurlijk is het wennen maar je moet je er ook goed bij voelen en als je na een aantal dagen intensief gebruik er maar niet aan gewent raakt maar juist er meer en meer aan begint te ergeren, dan is het niet de juiste omgeving voor je. En dat is bij mij het geval.

@Vistaus als het in 11.10 zo word dat je niet meer naar de oude Gnome omgeving kunt dan is het einde Ubuntu voor mij.
Ik ga dan zeker naar een andere distro of ik blijf in 11.04 hangen.
Wat ik begreep is er een groepje bezig om de oude omgeving te behouden en verder te ontwikkelen.

Tevens denk ik dat als Ubuntu af stapt van de vertrouwde omgeving en ze doen niets met de klachten (en die zijn er meer dan positieve reacties) Dan zullen er veel gebruikers naar een andere distro over stappen.

@Gijsbert ik ben het met jou eens.
Ik ben ook geen tegenstander van Unity en er moet volgens mij nog een hele hoop gebeuren om het echt goed te laten werken. Op dit moment is het niets voor mij en staat het helemaal onder aan mijn lijstje.
Ik ben blij dat er nog een keus is zodat je voor de classic omgeving kunt kiezen.

Ik denk dat heel veel gebruikers voor of KDE, Classic of over stappen naar een andere distro.
Ik denk dat Unity niet word van wat ze er van hopen dat het word.
Op dit moment is KDE de enige die geen gekke dingen doet maar juist de omgeving heeft verbeterd.
Voor wat ik online heb gelezen en gezien, ziet het er ook goed uit en zijn er veel positieve reacties. Ook van Gnome gebruikers die er naar hebben gekeken.
Misschien Vistaus geef ik KDE 4.6 wel een kans om te zien he het mij bevalt. :)

Nou niet gelijk gaan staan feesten Vistaus want het is misschien en die kans is heel klein als de Gnome 2 omgeving blijft bestaan.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2011/04/03, 22:49:40 »
Vandaag voor het eerst 11.04 beta met Unity via een Live-USB stick gebruikt op een Asus 1001P en het was inderdaad even wennen.
Hoewel ik verzot ben op Gnome2 (zo eenvoudig, makkelijk en rustig), zou ik wel aan Unity kunnen wennen.
Het enige twee minpuntjes die ik tegen ben gekomen is dat Firefox alleen via de terminal te starten was en niet door een van de snelkoppelingen en daarnaast was het lastig om bij Banshee de schermvullende modus te verlaten.
Wat het wennen betreft: het is eigenlijk gewoon zoeken waar alles zit, maar dat zou ik bij KDE ook hebben.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #95 Gepost op: 2011/04/03, 23:11:16 »
Uiteindelijk kan ook Canonical niet om de eindgebruikers heen. Als de eindgebruikers ook in 11.10 (en verder) massaal een Gnome 2-achtig menu willen, dan zal Canonical moeten leveren.

Op straffe van desertie, want het is bepaald niet zo dat je keuze tekort komt in Linuxland. Een uitwijken naar Mint of openSUSE ligt voor de hand.

Het gaat dan alleen om het menu, dus zo'n reuzeklus zal dat beslist niet zijn.... Hoe moeilijk kan het zijn, om ff een menustructuurtje in elkaar te jassen? Als je daar massa's mensen blij mee maakt?

En als Canonical dat niet levert, dan zorgt de gemeenschap er wel voor, denk ik. Komt allemaal goed.  :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2011/04/04, 01:12:06 »
@Pfoeh FF4 de link zit in de balk aan de zijkant en die werkt bij mij prima.
Denk nog een bug want die ben ik een paar tegen gekomen maar desondanks draait hij voor een Beta 1 versie best goed.

@Pjotr Ik denk ook dat het allemaal wel zo zal worden zoals je zegt. Ik denk alleen dat het nog wel even duurt.
In 11.10 zullen er denk een hoop verbeteringen zijn en dat zal ook voor Gnome 3 zijn.
Het is iets nieuws en zo iets heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen.
Ben blij dat ze de Classic look hebben gehouden zodat je kunt kiezen. In 11.10 zal dat niet verdwijnen en de opvolgende versies zal het ook niet gelijk weg zijn maar ik denk dat als Gnome 3 en Unity zich verder ontwikkelen, dat het langzaam verdwijnt omdat gebruikers dan kiezen voor het nieuwe systeem omdat dat dan uiteindelijk beter werkt of geheel aan te passen is.

Ondanks dat ik een aantal dingen echt niets vind, zijn er ook dingen die voor mij zeer goed werken.
Ze werken ook in de Gnome Classic omgeving.
De Super en W combinatie vind ik fijn. Gelijk alles wat open staat in 1 scherm ook al staat het op een andere pagina. Eens testen als ik heel veel open heb staan of het dan nog zo fijn is maar tot nu toe werkt het prima.
Pagina indelen is super. ctrl alt en dan het numpad om je scherm in te delen is ook zeer fijn. Net als alle drivers die het nu ondersteunt. Ook mijn intel video kaartje werd beter ondersteunt op mijn laptop.
Verder zit het vol met verbeteringen zoals UbuntuOne en het softwarecentrum.
Ze hebben denk ik met het office pakket ook een goede keus gemaakt.
Tevens kun je in de Classic look de vaste links zoals tijd en audio pas weg halen als je ze hebt los gekoppeld. Dat zorgt er in ieder geval voor dat je niet zo snel verkeerd klikt en per ongelijk iets verwijderd. Nou is het allemaal makkelijk terug te zetten maar toch.
Ze doen ook een hoop goede dingen. ^-^

Het enige wat ik nog niet werkend krijg is Skype de 32bit versie. Bij de installatie gaat het iedere keer fout. Heb er nog geen oplossing voor gevonden en Skype is voor mij een must have.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2011/04/04, 08:07:29 »
@emiel1976: Die in de balk aan de zijkant geprobeerd en omdat dat niet werkte via menu gezocht naar Firefox en ook via die snelkoppeling wilde FF niet starten. Alle overige starters deden het wel. Ik verwacht ook dat dit een bugje is. Wellicht dat bij een installatie en het ophalen van updates een en ander gewoon zou werken. Voor de aardigheid een andere browser geïnstalleerd en die in de balk aan de zijkant gezet en die werkte wel netjes.
Geen halszaak dus.

Gr
Jeroen 
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2011/04/04, 08:43:06 »
Het is nog beta dus het zal wel opgelost worden.
zitten nog wat andere bugs in maar desondanks draait het goed op mijn systeem. had ik niet verwacht.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #99 Gepost op: 2011/04/04, 09:45:44 »
Nou ja, natuurlijk is de keuze er nog. Je kan toch altijd zelf nog dingen installeren ;).